Microsoft

Microsofts avslöjar framtidens glasögon: Hololens

Michael Gill 09:23 22 Jan 2015



Microsoft höll en presskonferens igår gällande Windows 10. Och eftersom Microsoft är Microsoft och inte, säg, Apple, kändes det så där spännande att bänka sig framför. Men jösses vad fel en kan ha. Microsoft hade nämligen bakat in en till liten nyhet.

Hololens.

Det här är inte Oculus Rift, det är ingen Virtual Reality-hjälm. Hololens är en augmented reality-hjälm, om något. En apparat som placerar operativsystemet i hela ditt synfält – och interagerar med verkligheten runt omkring dig. Och tanken är att Hololens ska komma ut samtidigt som Windows 10. Jag kan ärligt talat erkänna att det här är första gången min kalender har en markering för ett Windows-släpp.



Hololens ser helt fantastisk ut på idékonceptstadiet. Enligt de som haft möjlighet att testa maskinen är den inte riktigt så klockren som klippet vill få den att vara. Domen ”imponerande men väldigt prototypig” verkar vara allmän åsikt. Alltså lite som samtliga VR-hjälmar just nu. En mäktig grej med Hololens är att den inte behöver kopplas in i en annan maskin för att funka, allt finns liksom redan i (den ännu ganska stora) apparaten.

Framtiden. Snart är den här.

Läs mer

Bekräftat: Microsoft köper Mojang/Minecraft

Michael Gill 16:08 15 Sep 2014


Och så var det klart och bekräftat då. Microsoft köper Mojang, företaget bakom Minecraft, för 2,5 miljarder dollar. Markus "Notch" Persson, som skapade Minecraft på fritiden (samtidigt som han arbetade på King - skaparna av Candy Crush Saga), blir med det ungefär 12,6 miljarder kronor rikare. De två andra ägarna av Notch Development får 3,7 respektive 1,4 miljarder kronor. Hyfsat bra med tanke på att de blev delägare förra året.


Xbox-chefen Phil Spencer kan inte på något sätt dölja sin lycka över Mojang-köpet

I sammanhanget är den lilla spelstudion Mojang naturligtvis sekundärt, och inte särskilt unikt alls. Vem känner ens till kortspelet Scrolls, till exempel? Det är Minecraft som är det centrala här. Och det GÅR inte att överdriva storheten i Minecraft. Men för att till fullo förstå den måste en också förstå vilken otroligt viktig roll gräsrötterna spelat i Minecrafts explosiva utveckling från hobbyjobb till branschledande miljardprojekt. Och därför är det lätt att förstå varför många av spelarna nu känner sig besvikna. Den genomskinliga, öppna och stundtals nästan naiva syn som Markus Persson och Mojang stått för har varit uppfriskande i en bransch som annars frossar i PR-strategier och tidsbundna hemligheter. Microsoft kommer förstås att behöva vara enormt försiktiga för att inte rasera allt det Mojang byggt upp nu - men oavsett vilket tror jag vi kommer se ett rejält tapp i tilltro från communityt. I klippet ovan intygar Spencer att Minecraft kommer fortsätta utvecklas också på de plattformar som inte är Microsoft-ägda (så som iPad, Playstation osv).

På förhand har snacket handlat om att Microsoft vill ha en killer app till sin (Nokia-relaterade) windows phone-satsning. Det ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklar sig.

Den kanske sorgligaste biten, i mitt tycke, är att Mojangs ambition att hjälpa och stötta mindre spelprojekt nu med största sannolikhet kommer att försvinna. Med Microsoft som övergripande ägare finns inget sådant svängrum.

Anledningen till att Persson vill sälja företaget är att han helt enkelt tyckte att allting blev för stort. Ett lyxproblem månne, men frågan är om det är något han kan köpa/sälja sig fri från. Det är förstås väldigt svårt att döma honom, särskilt som vi inte vet alla detaljer, men det är inte utan att en undrar vad hans nästa steg blir.

Med de pengar han tjänat på den här affären skulle han, potentiellt, kunna starta en storskalig trippel-a-spelstudio och ha hundratals anställda under lång tid framåt (är Dice till salu, till exempel? Inga problem för Markus). Han skulle också kunna fortsätta förläggarverksamheten, om det var vad han önskade. Och han skulle verkligen kunna knalla tillbaka till sovrummet (som ligger i Stockholms dyraste lägenhet, om du undrade) och trycka på resetknappen för sin utvecklarkarriär.

Inget kommer ju naturligtvis vara sig likt. Nu är Persson Notch med hela världen. Om Cliff Horse, Notchs senaste spel, är något att döma av kommer den framtida spelutvecklarkarriären bli fullständigt ointressant. Men som institution i spelvärlden kommer Notch fortsätta vara högintressant att följa.


Cliff Horse. Är det här framtiden för Markus Persson?

Läs mer

Nio anledningar till varför Microsoft vill köpa Mojang/Minecraft

Michael Gill 13:49 10 Sep 2014



Dagens stora nyhet i spelvärlden är att Markus Persson och hans Mojang, ni vet dom som gjort Minecraft, tydligen är intresserade av att låta Microsoft köpa företaget. För två miljarder dollar. Vi väntar förstås på officiella uttalanden, en förklaring till VARFÖR Notch skulle vilja göra sig av med Mojang – och den helt unika sits företaget sitter i som oberoende maktfaktor.

Under tiden listar vi de nio främsta anledningarna till varför Microsoft vill köpa Mojang.

9. Eftersom kidsen hatar ergonomi


Minecraft-legot finns ju redan. Microsoft tar det bara till nästa nivå.

8. Eftersom vanan att lägga ut sjuka summor

</random bild på gamle MS-höjdaren Steve Ballmer för han var rolig>

Microsoft betalade 8,5 miljarder dollar för Skype och 1,2 miljarder för Yammer och bjöd drygt 50 miljarder dollar för Yahoo – och nu har de chansen att investera i ett ett företag som faktiskt tjänar pengar.

7. Eftersom Red Ring of Death...


...låter som en asfet portal till ett ännu värre ställe än The Nether.

6. Eftersom Zune


Helt orelaterat egentligen men bara sjukt roligt att ta upp pga felsatsning från Microsoft sida.

5. Eftersom Windows 8:s överlevnad

...hänger på att Markus Persson slutar snacka skit om det

4. Eftersom Microsoft har börjat skissa på sin nästa Xbox...

...och det blir en Gamecube! Eller vänta nu.

3. Eftersom kapitalismen


Eftersom Mojang kan släppa snabbutvecklad skit (som Catacomb Snatch, Endless Nuclear Kittens och Nuclear Pizza War) och ändå tjäna pengar. Dvs precis vad alla företag drömmer om. (Med skillnaden att Mojang skänkt bort pengarna de fått för de där spelen till välgörande ändamål). Microsoft har verkligen gjort sitt bästa för att tjäna pengar på skit. Det har inte alltid gått vägen. Comic Sans, till exempel, är skapat av Microsoft. Case closed.

2. Eftersom marknadsföring


Mojang la typ 500 spänn på marknadsföring för Minecraft – och drog in 800 miljoner kronor under 2013. Samma år som Microsoft spenderade 2,5 miljarder DOLLAR på marknadsföring – och begick PR-mässigt självmord inför releasen av Xbox One.


1. Eftersom Minecraft är den största sedelpress du någonsin sett.
notchpengar.jpg

Läs mer

E3-recap 1: Microsoft

Michael Gill 21:57 9 Jun 2014
Se alla artiklar om: 



Män. Män med gevär. Män med svärd. Män som långsamt går ifrån en explosion. Män med lila och illasittande skjortor.

Ingen blev väl egentligen förvånad när Microsoft premiärade E3-veckan 2014. Det mest uppseendeväckande var att de helt fokuserade på spelen – och lämnade allt kringtjafs och statistiksnack till efterfesten. Annars var det mest som förväntat. Call of Duty (ej exklusivt), Halo 5: Guardians (med Cortana i Master Chief-dräkt?), Forza-spelen osv.



Mest uppseendeväckande av allt var (som väntat) Sunset Overdrive. Grym presentation blandat med cartoony tredjepersonsaction. Hoppas det blir lika skoj som det ser ut.



Indietitlarna som snabbt susade förbi visade dock prov på att det faktiskt kommer annorlunda saker till Xbone också. Spel som Below, Hyperlight Drifters och Lovers in a Dangerous Spacetime har vi sett förut – och såg fortfarande mäktiga ut. Största nyheten var nog ändå Inside, från danska Playdead. Du vet, de som gjorde magiska Limbo. Det är samma 2D-känsla fast med en visuell stil som liknar Kentucky Route Zero.



Bonus också för indieliret Cuphead, som ser ut som Disney-filmerna gjorde på den där tiden då Musse Pigg var rasist.



Tredjepartsspelen, som kommer att släppas till fler än bara Microsoft-konsoler, såg desto bättre ut. The Witcher 3, Assassin's Creed: Unity (Assassin's Creed i franska revolutionen, hur jävla coolt blir inte det?), ett nytt Tomb Raider (med den mänskligare Lara!), Evolve och svenska superspelet The Division.



Och så var det det där med snubbarna då. Speljournalisten Samson Wiklund räknade till 81 vita män på scenen när Microsoft körde sin presskonferens. 13 icke-vita män och kvinnor.

I Los Angeles, intet nytt.

Läs mer

Livechatt och gamermys på Twitch - Microsoft E3 2014

Michael Gill 18:31 9 Jun 2014
Se alla artiklar om: 

spel_mgill.jpg

Okej, jag ska inte vara den där jobbiga jäveln som klistrar in ett självspelande Twitch-fönster i ett bloggflöde som jag delar med flera andra. Däremot kommer jag klistra in en länk till min Twitch-kanal.

Konferensen börjar 18:30 och håller på i någon timme, uppskattningsvis. Det blir skoj!

Kom hit så kan vi chatta tillsammans om Microsofts presskonferens innan E3!

Läs mer

Xbox One i Sverige i september AKA Dagens i-landsproblem

Michael Gill 15:20 18 Mar 2014



Ja, visst kan det tyckas vara en fånig detalj. I november förra året lanserade Sony och Microsoft nästa generation. Det var förhållandevis episkt. Typ så där som det brukar vara vid ett generationsskifte. För att ge ett exempel på hur episkt det var: South Park-gänget firade nextgen-lanseringen det med en triologi avsnitt som mixade Game of Thrones med Dawn of the Dead - och i slutänden hajpade det nu släppta Stick of Truth (ett rollspel i South Park-miljö).



I Sverige blev det inte riktigt så. Microsoft väntade nämligen med att lansera sin Xbox One i vissa länder. Sverige till exempel. Microsoft meddelar nu, efter lång tystnad, att de kommer lansera Xbox One i Sverige i september i år. Sverige, Norden (med undantag för Island - som verkar få vänta ett tag till), har alltså sjunkit till Argentinas, Israels och Saudiarabiens prioritetsnivå.

Det är förstås ett enormt i-landsproblem. Men fortfarande. Titanfall, som är något av Xbox Ones "exklusiva" killerapp för tillfället, är redan släppt till PC. Alla som haft någon slags pepp på det (och har en någorlunda duglig PC) spelar det redan (läs mer om det här i morgon!). En försenad konsol utan intressanta spel. Varför ska vi köpa den? Har ni ett svar?

Själv ser jag fram emot Microsofts övertalningskampanj. Det finns en hel del badwill att kompensera för.

Läs mer

Playstation 4 för dyr? Kolla in då in det här...

Michael Gill 15:02 18 Dec 2013

"Annat var det på min tid", sa ingen någonsin utan att tappa trovärdighet. 

Reddit-användaren med det skönklingande namnet Auir2blaze som tagit på sig uppgiften att inflationsjustera lanseringspriset på många av spelhistoriens främsta konsoler. Alltså: om Nintendo släppt sin 8-bitarskonsol, den vi alla känner som Nintendo Entertainment System (NES), med dagens prisläge hade den kostat 412 dollar. Jämfört med Playstation 4, som ju faktiskt släppts i år, var alltså NES en dyrare produkt på sin tid.

konsolpriser_1.jpg

 

Här kan vi till exempel se vad några av de första framgångsrika konsolerna för hembruk kostade. På den tiden fanns det ju fortfarande arkadhallar (RIP), men för den som insåg att alla de där femkronorna till slut blev jävligt mycket pengar var en konsol ett bra alternativ. Sjukt bara att maskinerna var så ABSURT dyra. Alternativet var ju förstås att köpa hem ett arkadkabinett. Och det är inte billigare.

konsolpriser_2.jpg

 

NeoGeo var i princip just det. En arkadmaskin för hemmabruk. Mellanstadie-Micke brukade drömma om att vinna på måltipset. Högst på önskelistan var en 486:a och en NeoGeo. Fun fact: jag har fortfarande inte råd med en NeoGeo.

konsolpriser_3.jpg

 

1993 CD-skivan var så jävla mycket skiten. 3DO var en konsol med CD-läsare, som kunde visa 3D-grafik och som kostade ungefär lika mycket som ett mindre lands BNP. Det gick, så klart, åt helvete för den.

konsolpriser_4.jpg

 

Det lustigaste(?) med den här listan är att några av de absolut bästa maskinerna också var de allra billigaste. Super Nintendo (förra raden) och Dreamcast var ju till exempel rent utav prisvärda när de släpptes. Läxan: gå inte på prislapp när du köper tv-spelskonsol.

konsolpriser_5.jpg

 

Citatmaskinen och före detta VD:n på Sony Computer Entertainment, Ken Kutaragi, har sagt ganska roliga saker om Playstation 3 och dess tjocka prislapp. Det är nästan i linje med det där chipspåse-argumentet och SL-korten, du vet. Sug på det här:  
"It's probably too cheap... If you can have an amazing experience, we believe price is not a problem." 
"We want consumers to think to themselves 'I will work more hours to buy one.' We want people to feel that they want it, irrespective of anything else."
"If you consider the PlayStation 3 a toy, then yes, it is an expensive toy. However, it is more than a toy. It is a PlayStation 3. And it is the only PlayStation 3. I hope that those who understand this will gladly purchase it."

konsolpriser_6.jpg

 

Och så till den här generationens konsoler. Priserna haltar naturligtvis lite med tanke på att vi i Sverige ALLTID får betala betydligt mer för en konsol än vad folk på andra sidan pölen får göra. Men jämförelsen är ändå relevant eftersom momspåslag och liknande borde vara likadant över hela brädet.

Läs mer

SPEL: Michael Gill

När din boy i spelbukten, Nöjesguidens spelredaktör Michael Gill, växte upp fick han inte spela tv-spel. Men det har han tagit igen med råge. Som utbildad kulturjournalist har han inte bara skrivit om spel i hela sitt yrkesverksamma liv, han har också wallraffat på insidan av branschen.

I bloggen kommer Michael Gill gå Nöjesguiden på SpelbranscHen. Här kommer ni hitta spelen ni inte visste fanns och vinklarna ni alla längtat efter. Eftersom Gill does what Nintendon't.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla