DANCEHALLENS A-B-C | F - FORWARD

Hasan Ramic 18:50 2 Feb 2012

Efter en tids lathet är folkbildningståget tillbaka på banan. Vi har kommit till bokstaven F i Dancehalens ABC, och det står för "Forward". 

Nu undrar säkert många varför jag börjar det här blogginlägget med en UB40-video. Det självklara svaret är att UB40 stundtals är ett fenomenalt reggaeband, men det finns en mer direkt svar. 0:22 sekunder i videon säger den lilla killen som får micken i soundsystemet "If yuh happy an yuh like it, bawl 'forward'!", varpå resten av gänget skriker "FORWARD!", låten sätts igång igen och dansen fortsätter. Och just detta "forward" är en central del av dancehall- och soundsystemkulturen. Det är nämligen hela anledningen till att artister och sounds gör vad de gör, och det är kärnan till energin i dancehallen. 

Jag har i flera veckors tid, nästan helt utan framgång jagat en etymologisk förklaring på begreppet "forward". Det jag och alla soundboys och dancehallkännare har kommit fram till är att forward måste på något sätt betyda "fortsätt" eller "ge oss mer". Begreppet "forward" hörs på soundtapes ändå från tidigt nittiotal, och om någon har en närmare och emr exakt förklaring på vart ordet kommer ifrån, kommentera gärna och förklara för oss. Men det viktiga är inte vart forward kommer ifrån, utan vad det är. 

Forward är alltså en positiv reaktion på någonting en artist eller en soundboy gör. Det är benämningen på euforin och urfuckningen när din favoritlåt kommer på stageshowen eller en soundboy spelar just DEN dubplaten, och du som publik vill tala om för den som utövar att du har fattat vad det är han håller på med och uttrycka ditt medhåll. I hiphopen heter motsvarande "wild out". Forward ska inte förväxlas med det närbesläktade begreppet "rewind" eller "pull up" vilket är en omstart av den påbörjade låten/dubplaten. Trots att rewind och forward inte är samma sak så kommer en rewind oftast som resultatet av en forward. 

Hur gör man forward kanske ni undrar. Jag vore ju en urusel folkbildare om jag inte hade förberett en rad bilder för att illustrera detta. 


Gunshot: När du hör till exempel Mykal Rose - "Shoot out" formar du din han till en pistol och utstöter skottljud. Lämpliga skottljud är: BLAM! BLAM! men "BLUKKU!" eller "BLAOW!" funkar också. Jag har inte testat "PANG!", men jag tvivlar på att det inte skulle dra till sig sneda blickar.


Lighter: När till exempel Marlon Asher - "Ganja farmer" sätter igång under dansens tidiga timmar då tar du fram din (helst trimmade) tändare och låter ljudpojken veta att du minsann vet vad det är för låt han spelar och att du också är en herbsman precis som han. Fast du kanske inte är det. Men ändå.

 
Wave di rag: Eller närmare känd som "soca-forwarden". När din selecta börjatr spela mera uptempo och dansvänliga grejer som Maximus Dan - "Fighter" uttrycker du din stora förtjusning genom att ta tag i närmaste tygstycke och snrra det ovanför huvudet. Väldigt behändigt om du inte orkar göra de mer avancerade danserna. 

ÖVERKURS:


Di real gunshot forward: Den här forwarden görs bara under speciella omständiheter. Året är 1990, du är på en smutsig utomhusdans i Portmore och Pan Head - "Gun man tune" har precis kommit ut. Selectorn spelar den på dubplatespecial, och du i ditt blandrus av kokain och hembränd strårom vill visa att du VERKLIGEN gillar det du hör så du tar fram din Beretta M9 och tömmer ett magasin i luften. Det är ungefär den enda gången det här är okej. 

Nu vet ni hur ni ska visa er uppskattning i dancehallen, kära Nöjesguidenläsare. Det är bara att ta sig ut till den närmaste dancehallklubben och visa vad ni har lärt er. (Ok, kanske inte den sista, men de första tre går alldeles utmärkt). Kanske en dag så kan vi alla samlas påe tt ställe och göra som japanerna. Ge "the biggest forward". 

/H

Fler blogginlägg från Hasan Ramic