Huvudmeny

Essa Cham - "Ödmjuk afrikan" + miniintervju.

Hasan Ramic 17:22 26 Mar 2015

essa_cham.jpg

Idag släpptes Essa Chams nya singel "Ödmjuk afrikan". Jag tog ett snack med mannen själv om vart det hela började och vart det är på väg. 

Berätta lite om dig själv. 

Jag är Essa Cham,  34 år gammal, en  ödmjuk family man som blomstrade sent.  Jag hade drömmen om att bli fotbollsproffs tills jag blev 16-17 år, men har haft musik hemma sedan tidig ålder. Jag har två äldre bröder, Pa Cham, som var rappare i en grupp som hette Tribal Kiss på tidigt 90 Tal med en idag rätt så erkänd producent Douglas Carr och Gibril Cham som var trummis och producent, verksam på Redline recordings på sent 90 tal i bland annat gruppen Broadcastaz. Så musik har funnits i hushållet tidigt. Jag stod på scen första gången när jag var runt 10 år och har alltid älskat det men tog rätt lång, närmare tid 20 år, att fatta att det var detta jag skulle hålla på med!

Jag började rappa i en grupp som hette Off Course i början av 00-talet och vi släppte en skiva, sen kom jag in på reggae runt millenieskiftet då jag flyttade till Norge, och kan väl ödmjukt säga att jag med några Norska artister (Admiral P, Nico D och Kasimba) var med och formade reggae- och dancehall-scenen i Norge.

Jag släppte en EP som hette ”Dreams part 1” 2013 och sedan medverkade jag på Labyrints ”Broder del2” spm blev startskottet till att göra musik på svenska! Så Tacka Aki, för det var han som tjatade hål i huvudet på mig. 

Vad handlar din senaste låt om?

”Ödmjuk afrikan” är dels en hyllning till mina föräldrar som kom till Sverige under det tidiga 70-talet och har vart med att bygga upp det här landet landet, och så har vi idag de som inte tycker att en sådan som jag inte är välkommen hit! Det är också en anthem för alla oss svenska afrikaner som är här och vill göra något bra för landet. Vi finns, vi är stolta och går med  våra huvuden högt! Vi är lika viktiga i samhället som alla andra grupper människor. Jag är emot att dela in människor i grupper överhuvudtaget, men you feel me!

Låten är producerad av Kapten Röd. Hur fick du kontakt med honom, och hur är han att jobba med?

Vi har träffats en del ute på vägarna, för ett par år sedan och när jag flyttade tillbaka till Sverige för ett år sedan så linkade vi upp och började jobba. Det kändes helt rätt och naturligt.

Det är fantastiskt att jobba med Kaptenen. Först och främst är han min bror, sedan vän, och slutligen producent. Vi är båda familjemän så bli mycket blöjsnack och sånt, sedan snackar vien  massa musik! Han e en fantastisk artist, producent och låtskrivare, och vi jobbar mycket bra ihop!

Jag frågar alla som jobbar med honom om han kommer släppa något nytt snart. Vad vet du?

Hahaha! Man märker att det börjar klia i honom och jag är på honom hela tiden. Alla vi väntar på nytt. 

Vad händer härnäst för dig?

Målet är att släppa två EPs i år, den första relativt snart och jag har en andra singel klar redan. Just nu vill jag ut och spela så mycket som möjligt, jag trivs bäst och känner mig tryggast på scenen. 

Lyssna på ”Ödmjuk afrikan” här:

 

Cham + Dave Kelly = ??

Hasan Ramic 20:50 24 Mar 2015

Cham släppte precis en ny hiphopsingel som än så länge är för het för mina öron.

baby-cham.jpg

Kolla vad laglös han är på sin motorcykel och grejer. 

En av de senaste årens stora snackisar var att Cham, en gång i tiden känd som Baby Cham skulle återvända till etiketten Madhouse och börja göra musik med producenten Dave Kelly igen. Alla vi som var runt 20 i början av 2000-talet när Cham var Bounty Killers mest lovande "son" gick upp i kollektiv brygga och förväntade oss underverk. Initialt fick vi det här och en rad mer eller mindre feta singlar, men inget av det omvälvande dancehallunderverket som skulle göra Cham till världens nummer ett deejay. På det hela taget var jag nöjd, musiken var solid, den gick att spela ute och ingen inblandad gjorde bort sig direkt. För två år sedan började Cham använda termen "Lawless" som ett mantra och nu vet man ju varför. Han ska släppa ett album med samma namn i år och det här är första stingeln därifrån:

 

Trots att låten har varit ute ett tag är det här första gången jag hör den och min instinktiva reation är NEJ! Jag klarar inte av när dancehallproducenter ska försöka göra moderna hiphopproduktioner. Jag klarar inte av när deejays ska rappa. Jag klarar inte av amerikansk balling på en jamaicansk budget. Men sedan besinnade jag mig. Låt oss för en stund återgå till mitt tjugoåriga jag som fick höra kombinationen Dave Kelly, Cham och Bounty Killer för första gången.

 

Jag kom på att mitt gubb-jag sparkar bakut av exakt samma anledningar som mitt 20-åriga jag gick upp i brygga. Det här är en hiphopproduktion helt i linje med hur de gjordes i slutet av 90- och början av 00-talet, fast Dave Kellys nerbantade, billigare variant. Bounty och Cham rappar - typ - fast de kryddar med ordentlig med deejaying och hade det funnits en video till den här hade både Cham och Bounty bergis stått där i glansiga, dåligt skurna kostymen framför en hyrd vit Lexus. Så jag bör nog hålla käften innan jag hoppar till slutsatser och avfärdar Chams nya. 

Jag är inte alls såld på den här låten, än så länge fast jag är beredd att ge den en chans över tid. Men jag är orolig, för det är inte hiphoppastischerna som är grundstommen i kombinationen Dave Kelly och Cham, det är sådant här: 

 

Rå jävla dancehall-skit utan något jävla jänkar-trams. Sånt som jänkarna önskar att de var hårda nog att göra själva. Hoppas det finns på albumet. 

/H

Cham + Dave Kelly = ??

Hasan Ramic 20:50 24 Mar 2015

Cham släppte precis en ny hiphopsingel som än så länge är för het för mina öron.

baby-cham.jpg

Kolla vad laglös han är på sin motorcykel och grejer. 

En av de senaste årens stora snackisar var att Cham, en gång i tiden känd som Baby Cham skulle återvända till etiketten Madhouse och börja göra musik med producenten Dave Kelly igen. Alla vi som var runt 20 i början av 2000-talet när Cham var Bounty Killers mest lovande "son" gick upp i kollektiv brygga och förväntade oss underverk. Initialt fick vi det här och en rad mer eller mindre feta singlar, men inget av det omvälvande dancehallunderverket som skulle göra Cham till världens nummer ett deejay. På det hela taget var jag nöjd, musiken var solid, den gick att spela ute och ingen inblandad gjorde bort sig direkt. För två år sedan började Cham använda termen "Lawless" som ett mantra och nu vet man ju varför. Han ska släppa ett album med samma namn i år och det här är första stingeln därifrån:

 

Trots att låten har varit ute ett tag är det här första gången jag hör den och min instinktiva reation är NEJ! Jag klarar inte av när dancehallproducenter ska försöka göra moderna hiphopproduktioner. Jag klarar inte av när deejays ska rappa. Jag klarar inte av amerikansk balling på en jamaicansk budget. Men sedan besinnade jag mig. Låt oss för en stund återgå till mitt tjugoåriga jag som fick höra kombinationen Dave Kelly, Cham och Bounty Killer för första gången.

 

Jag kom på att mitt gubb-jag sparkar bakut av exakt samma anledningar som mitt 20-åriga jag gick upp i brygga. Det här är en hiphopproduktion helt i linje med hur de gjordes i slutet av 90- och början av 00-talet, fast Dave Kellys nerbantade, billigare variant. Bounty och Cham rappar - typ - fast de kryddar med ordentlig med deejaying och hade det funnits en video till den här hade både Cham och Bounty bergis stått där i glansiga, dåligt skurna kostymen framför en hyrd vit Lexus. Så jag bör nog hålla käften innan jag hoppar till slutsatser och avfärdar Chams nya. 

Jag är inte alls såld på den här låten, än så länge fast jag är beredd att ge den en chans över tid. Men jag är orolig, för det är inte hiphoppastischerna som är grundstommen i kombinationen Dave Kelly och Cham, det är sådan här rå skit: 

 

Rå jävla dancehall-skit utan något jävla jänkar-trams. Sånt som jänkarna önskar att de var hårda nog att göra själva. Hoppas det finns på albumet. 

/H

Singer Jah - "Roots, reggae and culture" + miniintervju med Lance-a-lot

Hasan Ramic 14:09 19 Mar 2015

Idag släpptes Singer Jahs singel "Roots reggae and culture", producerad av svenske Lance-A-Lot. Vi tog ett kort snack om hur låten blev till. 

lars_singer_jag_weddy_weddy.jpg

Lance-A-Lot och Singer Jah håller vibben på Weddy Weddy.

 

Lance-A-Lot, Lars På Bas eller Sveriges Robbie Shakespeare, som de initierade i den svenska reggaescenen kallar honom är mycket mer än en sissionmusiker och basist i kompbandet Hot This Year Band. Han är en av sveriges oväntat många producentdoldisar som har haft stora reggae- och dancehallhits både hemma och internationellt. Det var Lars som producerade ”They don’t know” med Chronixx som senare kom att lansera honom internationellt. 

Idag kom en ny singel med en Jamaicansk sångare, Singer Jah - ”Roots, reggae and culture” på rytmen heter "Tun di mik up riddim" och jag tog ett snabbt snack med Larsa om hur låten kom till och hur framtidsplanerna ser ut. 

- 2013 åkte jag till Jamaica för andra gången. Planen var egentligen att känna pulsen efter framgångarna med Chronixx- ”They don’t know”. Jag och Singer Jah träffades redan året innan när jag var på mitt första jamaicabesök. 

Vi möttes helt enkelt upp så jag kunde spela upp lite rytmer för honom och det resulterade i tre nya låtar och det här är en av dem. 

Kommer det fler cuts på rytmen?

- Ja! Det kommer låtar med Patexx, Malakhi, Anthony Que och Carlos Turner från Antigua. Han är en helt galen talang, hans cut på rytmen kan slå stort. 

Inga svenskar?

- Nej, jag försöker hålla isär Sverige och Jamaica litegrann. 

Varför?

Helt enkelt för att nivån är för låg. Det är bara Million Stylez och Etzia som kan göra ”Jamaicagrejen" ordentligt nu när Joey Fever har lagt ner. Jag säger inte att svensk reggae är dålig, det är helt enkelt bara en genre för sig. Jag kan lätt tänka mig att göra ett släpp med svenskar anpassat för Sverige.  Jag har faktist varit på Etzia om att spela in på rytmen, men vi har aldrig hittat en tid som passat. 

Slutligen, du och trummisen Partillo är Kapten Röds närmaste kumpaner. Kommer det en ny Kaptenen-skiva snart?

- Ska jag vara ärlig så vet varken jag eller Partillo något. 

 

Lyssna på Singer Jah - "Roots, reggae and culture":

/H

Den antika framtid är vår!

Hasan Ramic 19:16 18 Mar 2015

För två veckor sedan kom ett av årets meest emotsedda reggaealbum, Protoje - "Ancient future". Detta fick mig att tänka lite på den här nya reggae revival-rörelsen som pågår. 

 

Det finns flera anledningar till varför dancehallnörden i mig gillar just denna låt. För det första är det en ny tappning av Jah Thomas klassiska "Gun Shot"-rytm som han en gång i tiden satte ihop för Anthony Johnson. Rytmen har varit återkommande genom dancehallhistorien, tv av mina personliga favoriter är från den hårdare skolan när John John voicade Bounty Killer och Mad Cobra över den under det tidiga 90-talet. Protoje har under flera års tid graviterat mot ett sound som liknar den sortens rub-a-dub-stil com Jah Thomas och hans kollegor på Volcano myntade under det tidiga 80-talet. Jag intervjuade honom vintern 2014 på jamaica och han uttryckte stor beundran för bland annat det tidiga 80-talets Sly & Robbie. På "Ancient future" hörs dessa influenser tydligt. Vilket ju är fett om man gillar bra musik från förr. 

För det andra är gästande Jesse Royal fullkomligt lysande. Han gör en perfekt plankning av Tony Rebels 90-tal i röst och flow. Till och med ordvalen känns Tony Rebelska. Han får både Protoje och refrängsångerskan Sevanas insatser att blekna. 

På papret är den här låten perfekt, och den får stå som symbol för ambitionen och utförandet av hela albumet. Det är, som titeln antyder retrofuturism och en logisk fortsättning på den Black Uhuru-doftande "The 8 year affair" som kom för två år sedan. Och hur mycket jag än gillar att Protoje har gett sig fan på att göra just "kvalitetsreggae" så känns det som att det hela skaver litegrann. Protojes influenser är saker som han inte har någon direkt beröring med mer än vad han har hört eller sett på youtube. Som jag ser det så gör Protoje reggae på samma sätt som Disclosure gör house, men istället för att åkalla Frankie Knuckles ande så är det Junjo Lawes som spökarJag köper det! Jag köper till och med hela den nya komposterbara hippie-rasta-imagen som han och många av hans samtida kör med. Det är coolt att vara vegan. Men när Protoje började sin reggaekarriär och samarbetade med kusinen Don Corleon kändes det som att de var något eget och nytt på spåret. De byggde vidare på arvet från Damian Marleys hiphopreggae fast ungdomligare och lättsammare. Nu beter sig Protoje som att han har upptäckt sin pappas skivsamling, en ganska typisk medelklassgrej att göra. Och det ska man inte sticka under stolen med - Protoje är inte alls så ghetto som han sjunger. Hans mor är advokat och hans far en gammal Calypsokung. Till en början fick han ganska mycket skit för sin rasta-image.

Så trots att jag gillar "Ancient future" till stora delar så hopaps jag att Protojes dagar som cratedigger är slut. Reggae från Jamaica mår bra just nu och han och Chronixx är förgrunsgestalterna som för utvecklingen framåt. Jag hoppas att nästa gång han släpper något så kan det vara mer "Future" och mindre "Ancient". 

/H

 

Senaste inlägg från Hasan Ramic

Style cyaan spoil

Prenumerera: RSS-flöde

Hasan Ramic är återkommande skribent för Nöjesguiden, honungsodlare och en jäkel på dancehall.

Arkiv

Visa hela arkivet eller…



Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Bloggar


Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!

Meny