Way Out West 2013

Way Out West - It's a (veggie)wrap

Festivalbloggen 10:47 15 Aug 2013

 

En vecka har gått sedan Way Out West 2013 invigdes. Vi ska inte bli sentimentala över favoritspelningar, dagsfesterna på Hotell Nöjesguiden eller alla dessa vegetariska wraps. Istället har vi samlat alla våra skribenters recensioner av helgens konserter. (De är med illuminati nu.)

Konsertrecensioner Way Out West 2013

Tame Impala - Sara-Märta Höglund 

Mykki Blanco - Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 

Gött Mos - Sanna Samuelsson 

Entusiastisk Kaah tillbaka i strålkastarljuset - Patrik Forshage

Crystal Fighters - Pelle Tamleht

Mattias Alkbergs begravning - Victor Schultz

En musikanalfabet på festival - Nanna Johansson

The Stone Roses: Made of Stone - Sara-Märta Höglund 

Håkan - Sara-Märta Höglund

Lorentz & Sakarias - Sanna Samuelsson

Haim - Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Grimes - Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Miguel - Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Mount Kimbie - Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Gnucci - Vendela Lundberg

Angel Haze - Sanna Berg (Pussy Made of Gold)

Local Natives - Patrik Forshage

Giorgio Moroder - Björn Werner

Iris Dement, Cat Power, Kendrick Lamar & Alicia Keys - NIcholas Ringskog Ferrada-Noli

 

Festivalens mest fotade person - Patrik Sjöberg

Hej Patrik! Hur bedömer man vem som gör bra musik? Är det den som gör flera helt ok album eller den som gör ett jättebra album?

– Det är fan den som gör det bästa albumet, en gång.

Johan Lindeberg, designer och legendarisk sommarpratare 

Vad är ditt bästa festivalmode?

– Inget festivalmode alls. Det är det fulaste jag vet, "Woodstock" och fransar. Att inte bry sig är det yttersta tecken på dekadens.

Elsa Billgren, modebloggare, programledare och proffsminglare.

Vad är det bästa med vipen?

– Att hänga med sina vänner, dricka drinkar och att toaletterna är så fräscha.

Leif Pagrotsky, noted Way Out West-besökare.

Almedalen eller Way Out West?

– Way Out West. Här i vipen finns lediga toaletter också.

Stark summerande bild.

 

Läs mer

Giorgio Moroder på Way Out West

Festivalbloggen 15:13 11 Aug 2013

 

 

Ryggmärgsreflexen är given: det här är pinsamt och dåligt. Giorgio Moroder är legendarisk discoproducent, inte DJ. Ändå står han där nu på den temporära "Daytime Session"-scenen, under fredagens Way Out West, med en personlig assistent  till hjälp för att byta låtar. De sponsade Dr Dre-lurarna är på. Dessutom är han typ 30 år past his prime, om han någonsin var en discokung är den tiden helt förbi. Den där glidiga mustaschmannen med stora solbrillor på klassiska skivan "From Here to Eternity" är long gone. Tidens tand har förvandlat honom till en ytterst älskvärd liten farbror med grått hår och en fånig prickig skjorta.  

Där står han alltså, och spelar inte ens sina låtar själv. Visst, han har en midi-controller med en hi-hat och en rymdskeppssample som han trycker på i princip hela tiden. Men utöver det gör han liksom ingenting mer än att stå och se glad ut, snacka lite i en mikrofon och sjunga med i sina låtar ibland. Scenen är bäddad för total katstrof. Framför honom står 500 supertaggade kreddhipsters och halva Sveriges yngre DJ-elit. Pinsamheten borde vara ett faktum. Men istället utbryter total danshysteri. Allt han gjort är så ultimat dansant och är det fortfarande efter trettio år. Hur gammal Moroder än är kommer hans musik alltid vara tidlös. ChaseI Feel Love. Ja fan, till och med Never Ending Story. Vi dansar och sjunger med till allt.

Och ärligt talat. Vad spelar det "autentiska" för roll längre? Halva festivalen består ju av namn som man går på för att de "ska ha setts" snarare än för att de är bäst på det de gör precis just nu. Och på samma festival utmanar The Knife gränsen för vad ett banduppträdande egentligen är. Om Karin Dreijer inte behöver sjunga, varför ska Giorgio spela skivor? 

Ok, det hade varit ännu grymmare om det var en teknisk kunnig DJ-guru som stod där uppe. Men på alla sätt är det ett bra val att han inte sköter den biten. Risken att han skulle bli en dansmusikens Rodriguez är total - en deppig blek kopia av vad det nu var han en gång var, om han nu någonsin var bra live. Kraften i Moroders enorma låtskatt framförs nu istället klanderfritt och hans avväpnande mesiga knapptryckande uppenbarelse gör att allt bara blir en kärleksfull hyllning till dansmusikens största pionjär. Skitsamma att han inte gör nått! Det är ju Georgio! Jag och resten av dansgolvet kapitulerar totalt. Solen speglad i discokulans ljus lyser på oss alla.

/ Björn Werner

 

Läs mer

iris dement, cat power, kendrick lamar och alicia keys på way out west

Festivalbloggen 12:44 11 Aug 2013

När två av tre festivaldagar headlinas av afroamerikanska artister som gör modern afroamerikansk popmusik - Miguel på fredagen, Kendrick Lamar och Alicia Keys på lördagen - så inser man att vi har kommit någonvart i det musik-Sverige som länge hade vit rockmusik som absolut norm. Jag minns affischen för Hultsfred '96: "THE CURE, IGGY POP, BJÖRK" stod i störst bokstäver längst upp. Ok Björk var ju cool, men de andra två namnen var rätt old redan då. Jag är glad att det är nu, att vi inte är i någon äldre tid där det var smalt och alternativt att gilla "svart musik". 


Hur som helst. Jag inledde lördagens konsertrunda med att se Iris DeMent som jag lyssnat mycket på i sommar och sett fram mycket mot att se. Hon är en väldigt speciell countrysångerska, skriver underbara låtar som är innerliga och osentimentala, ganska långt från mainstreamcountry men ändå extremt traditionstrogen. Förra året släppte hon sin första skiva med nyskrivet material på 16 år, vilket var något av en händelse, och det är väl därför som hon bokades till WOW nu. Iris DeMent är inte ung och snygg, hon är medelålders och lite sliten, och en sak jag älskar med country är att de egenskaperna har en viss status där. Hon framförde sina sånger ensam vid en stor flygel, hon sjöng vackert och hade fint mellansnack om sin mamma som var hennes första förebild som sångerska. "She dreamed about performing at the Grand Ole Opry, but instead she had a bunch of kids". Många av Iris DeMents låtar handlar om familjen och ursprunget. Det var en fin konsert som kanske framstod som lite för lugn och till och med tråkig för den som inte hört låtarna innan, men jag är glad att jag fick se den. Här är för övrigt en Spotify-lista som jag gjort med Iris 30 bästa låtar.

Därefter Cat Power som jag älskar men som inte gav världens roligaste konsert. Hennes låtar passar bättre för intimare sammanhang än gigantiska utomhusspelningar. Det suggestiva blev segt. Och låtarna på hennes senaste skiva "Sun", som gjordes på ett ganska minimalistiskt sätt med loopar och trummaskiner, förlorade sin särart när de framfördes av ett vanligt rockband här. Men det var ändå fint att höra Cat Powers bästa låt "The Greatest" som hon generöst nog brände av redan som första låt. I en lite annorlunda version - gitarr istället för piano.

Kendrick Lamar var vid sidan av Miguel den stora anledningen för mig att vilja åka till WOW i år. Hans konsert var bra och välregisserad - låtar som "Fucking problems" och "Swimming pools (drank)" tänjdes ut med en fin känsla för dynamik och belöning - och han rappade som en gud och såg dessutom väldigt cool och elegant ut. Men alltså, VARFÖR ha ett liveband som består av hårt rockande trummisar och gitarrister? Det förstörde faktiskt för mig. Kendrick Lamar vet hur man begagnar sig av ett liveband - kolla upp den underbara versionen av "Poetic Justice" som han spelade hos David Letterman - men det här var så långt under hans nivå. Det var trist. Dessutom: jag är SÅ trött på "can that side over there bring som noise? Can this side over here bring some noise? Yo in the middle, can YOU make som noise?" och den typen av mellansnack som rappare kör med i alla tider. Herregud vad tröttsamt och gammalt det är.

Så slutligen Alicia Keys. Hon är rolig, för hon har alltid varit så präktig - hon har aldrig, inte ens som ung, varit någon Mary J Blige, Aaliyah eller Kelis, hon har aldrig varit cool. Men det tycker jag är sympatiskt med henne. Hon är glad och snäll och extremt musikaliskt begåvad. Hon hade på sig en ganska ful glittrig outfit och hade med sig ett gäng manliga dansare som framförde en ganska cheesy koreografi - men det var ändå gött. Det var en bra, bjussig show. Bäst var när Alicia satte sig vid pianot och spelade och sjöng låtar som "If I ain't got you", "You don't know my name", "Unthinkable (I'm ready)", "Brand new me" och framförallt "No one". Hennes allra bästa låt är visserligen "Try sleeping with a broken heart", men jag tycker att den slarvades bort lite här, hon skulle ha kunnat göra ett större nummer av den, gjort den lite längre, den han knappt börja innan den var slut tyckte jag det kändes som. Men jag ska inte gnälla - det var en bra, lyxig konsert. Men jag skulle hellre höra Alicia spela ensam vid sitt piano, som Iris DeMent. En dag kanske det kommer att hända.

/Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Läs mer

Way Ouy West: Local Natives

Festivalbloggen 11:40 11 Aug 2013

Tänk om alla kunde vara hipsters med samma enkla självklarhet som Local Natives.

Allt liksom bara finns där. Ansiktsbehåring som ett komplett Scooby Doo-gäng, eller åtminstone den manliga delen av ett, där somliga stoltserar med klädsamt helskägg, andra har imponerande ansad mustasch och ytterligare någon är bandets grungiga Shaggy. De har klädseln - blommiga skjortor alternativt svarta långärmade t-shirts. De har instrumentsnobbismen i form av Rickenbackerbas, halvakustiska gitarrer och percussion längst fram på scenkanten. De har den eklektiska musikmixen med både amerikansk tvär indie, västkustens vokalharmonier och lite afropop.

De har de rätta influenserna, tydligast i en snygg cover av Talking Heads Warning Sign och mindre lätterkännerligt i lån från både Vampire Weekend och Arcade Fire. De har ett smart scenutspel, smidigt och lätt introvert men utan ärkbar passion. Allt detta har de utan att till synes alls behöva anstränga sig, och det har förstås lett till ett par förvuxna blogghits för publiken att sjunga med i. I övrigt blir publikens reaktion rättvist hipstervärdig;  lätt avmätt, vänligt nickande och lika oengagerad som bandet.

/Patrik Forshage

Läs mer

Way Out West: Angel Haze!

Festivalbloggen 10:47 11 Aug 2013

Angel Haze går på Linnéscenen på den lite rötna tiden kl 15 och inleder med hiten Werkin Girls. Hon rör sig bekvämt över scenen och ser liksom sådär coolt obrydd ut som bara en hyllad rapstjärna kan. Angel Haze, 22-åringen från New York som nått en status som en av de mest hoppingivande nya rapparna, visar direkt att hon verkligen är en rappare av rang. Hon spottar fram vers efter vers med enorm säkerhet, klättrar upp på högtalarna och ser galet självsäker ut. Nya låten No Bueno får ett varmt mottagande och jag blir glad hela vägen in i hjärtat. När jag upptäckte Angel Haze för några år sedan var hon en tonåring som la upp Youtube-videor där hon varvade dikter med rapverser över kända beats. Nu står hon på Linné och får tonårstjejer runt mig att skrika som galningar.

När hon går ner till publiken och sicksackar fram mellan säkerhetsvakter och fotografer lyckas hon både rappa extremt tight och high fivea hela första raden. Tjejen bredvid mig skriker "JAG TOG PÅ HENNE" och jag ler som en galning.

Mitt i konserten håller Haze ett kort inspirationstal om att man kan nå vart man vill och bli vad man vill bara man kämpar. Hela hennes egen bakgrund är en enda inspirationshistoria, och hennes ödmjukhet inför den egna framgången gör att hon verkligen känns inspirerande..

30 minuter in i konserten har hon inte ens blivit andfådd, trots att hon rappar vers efter vers i kulsprutefart.

Hon avslutar med New York, och går åter ut i publiken. "I run New York" rappar hon, och jag känner bara att det fan är hög tid att Haze tar över hela världen.

/Pussy made of gold

Läs mer

Gnucci @ Way Out West!

Festivalbloggen 18:23 10 Aug 2013

Gnucci är en Sveriges bästa live-akter - topp 5 in fact, och då får du gärna räkna med Håkan och co - punkt. När hon kom ut på scenen igår, iförd antingen ett plastliknande lädernummer eller tvärtom, matchad med vit silvertejp, var hon en enda sak: hon var så jävla omedelbar. DIREKT köper publiken hennes introsnack om att bh:n gick sönder, direkt ville vi dansa. 

Det är märkligt att en artist som är så mångfacetterad (hennes rap ligger direkt i Angel Haze och Mykki Blancos game, med andra ord joinar hon line-upens mest intressanta akter), så hyllad och som dödar så fullkomligt live, är fortfarande något av en doldis. Hon är uppbackad av några av landets bästa producenter, har övergrymma Bella Boo vid sin sida, och ändå, ändå är det främst de hängivna klubbbesökarna alternativt P3-lyssnarna som tillhör hennes fanskara. Medan Major Lazer med frontman Diplo stoltserar på instagram med antalet dansande (läs: twerkande) fans, så är det en direkt självklarhet i Gnuccis fall - vi vet att alla kommer get low, i alla fall på sitt sätt. Det går bara inte att stå med armarna i kors, hur mycket image man än vill utstråla. Det Gnucci tillför Way Out West är direkt glädje och melodiöslakt

Direkt innan hon drar igång andra låten ber hon alla att dra igång sina "Jugge-axlar". Det är en underhållande syn att se, för de som inte kan skaka på axlarna försöker verkligen. 

När hon premiärspelar nya låten Finders keepers, producerad av 360 Donna-mästaren Cristian Dinamarca, blir det om än mer uppenbart att det är en klubbspelnings absoluta monark vi har att göra med. Jag för min del hade gärna dansat till enbart Gnucci för resten av min WOW-vistelse. Och när hon senare utlovar en video till den bastunga, nya låten, som ska vara fylld av hästtjejer, då kapitutlerar jag totalt. 

Gnucci är inte bara bland det bästa du kan se live, hon har en analys och även om hennes klubb-bangers ger en direkt access till hjärtat och kroppen, så blir det så otroligt mycket finare att hon står för en och annan bra sak också. Och, svettigare spelning kommer jag inte råka på under den här helgen, Gnucci brings the Way Out Wet. 

Jag vill ge Gnucci mer än P3, jag vill ge henne värlsherravälde. 

 

/Vendela Lundberg

Läs mer

Mattias Alkbergs begravning

Festivalbloggen 13:30 10 Aug 2013

Var förbi Alkberg på Hisingen i förrgår. Begravningen var på tapeten men även hits från tidigare plattor spelades. Platsen var Göteborg filmstudios, en industrilokal som jackats upp med krossade blyinlagda fönster och stora ståldörrar. Alkberg valsade runt i sin jokersminkning och levererade svårmodiga mellansnack om sociala issues och brände av gamla B-sidor som Yeti. Det var helgrymt, han är en landets bättre artister, med allt vad det innebär, idag. Folk skrek efter hans senaste framgång, nyproggiga Skända Flaggan, som handlar om Prinsen Carl-Philip och konstnären Carl-Johan De Geer. De Geer målade en tavla med en svensk flagga som brann och som det stod kuken på någon gång på 60-70-talet, när han hängde med Pontus Hultén och Marie-Louise Ekman och Moderna museet var riktigt coolt och han blev en samhällsprovokatör.

Det blev ramaskri. Alkbergs låt är iallafall  ganska smädande och jag tänkte på Ken Ring och Peter Jöbacks ass. Alkbergs kompband sjöng fint och spelade gitarr. En grym vj körde gamla videos av män med koner på huvudet som piskade tjejer så att de tappade sina kjolar. Pretty cool. Det fanns mycket goda haloumihamburgare till salu också, och en buss tog oss hem till Centralstationen. Idag ser jag Rodríguez kraxa sina sista andetag eftersom jag tyckte om filmen. 

 

//Victor Schultz

Läs mer

mount kimbie på way out west

Festivalbloggen 13:14 10 Aug 2013

Jag blev riktigt sur på Electric Wire Hustle. De skulle börja spela kl 00:00 och en timme senare skulle Mount Kimbie gå på scen, på RBMA @ Clarion Post, en av klubbarna på Stay Out West. De gick på scen tjugo i ett och gick inte av scen förrän kvart i två - trots att INGEN ville höra detta nyzeeländska funkband. De var inte helt kassa, men de borde veta sin plats. Mot slutet applåderade folk knappt efter låtarna. Och ändå sa de "do we have time for one more?" när de spelat sin sista låt, en märklig körfinal där 20 olika Stay Out West-artister av den mindre skalan samlades på scen för att skråla med i refrängen. Mitt sällskap drog innan Mount Kimbie hade gått på scen, för att hinna med sin sista buss hem. 


Nåväl. Jag stannade kvar och jag ångrade inte det en sekund. Mount Kimbie var nämligen helt UNDERBARA. Dessa två engelsmän och deras musik som inte är dubstep, som inte ens är ren klubbmusik, men som vi alla dansade som galna till, har verkligen nått in i mitt hjärta. Deras första skiva "Crooks and lovers" var imponerande och påminde om tidiga, instrumentala James Blake (de inledde konserten med den skivans höjdpunkt "Carbonated") men det är med årets uppföljare "Fault Spring Cold Less Youth" som de verkligen stigit upp till toppskiktet av samtidens artister. Det är en av årets allra bästa skivor om du frågar mig.

Jag vet inte hur jag ska beskriva det. Jag dansade som i trans. Rytmerna, syntljuden, de mystiska klagande ackorden, den darrande elgitarren, den mumlande sången - allt var så himla bra. Att se Mount Kimbie live är som att sugas in i ett svart hål och älska varje sekund av det. Efteråt var jag svettig, tyst och väldigt nöjd. Årets hittills bästa konsert på Way Out West.

/Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Läs mer

miguel på way out west

Festivalbloggen 13:02 10 Aug 2013

Jag hoppade över Håkan Hellström-konserten (det ryktas om att han fick 10 miljoner för att spela på WOW?! o_O) för att få en bra plats på Miguels konsert. Man hörde ändå Håkan medan man väntade, och jag kunde inte låta bli att fyllas av intensiv glädje när "En midsommarnattsdröm" revs av i en boogieversion. När Håkan sa hejdå sa han "jag sätter på en låt som ni kan lyssna på i väntan på The Knife" som om det inte fanns något att göra i väntan på konserten som skulle börja en och en halv timme senare. Jag vet inte om Håkan Hellström har hört talas om Miguel, men jag tror att han skulle gilla honom. Det här är nämligen en sångare, låtskrivare och showman som slår det mesta. För mig och för många andra var Miguel en av de absoluta höjdpunkterna inför Way Out West, inte minst efter att alla som såg honom i Stockholm i våras snackat om hur bra han var live. Vi blev inte besvikna.

Miguel var precis som väntat enormt professionell live, vilket var en fröjd att se - vartenda danssteg, varrenda takt, allt var perfekt inrepat. Det var en välregisserad R&B-show i den bästa bemärkelsen. Miguel sjöng så otroligt bra - godnatt alla som tror att alla moderna soulsångare är beroende av autotune. Han strippade inte lika mycket som i Stockholm, men det var fint när han efter halva konserten tog av sig sina solglasögon, hur genomtänkt det än var så kändes det som man kom honom närmare när han visade sina ögon. Han dansade som Jackie Wilson och sjöng som Sam Cooke, och vilka låtar han har: "Do you", "Sure thing", "Adorn", "All I Want Is You", "How Many Drinks"... det känns som detta bara är början, som om Miguel kommer släppa många klassiska soulalbum precis som Marvin Gaye eller R. Kelly. Det känns bra.

Det enda som jag tyckte var lite bull var att trummisen inte kunde vara lite mer chill. Varje låt skulle överösas med hårdrockslika fills och ett ös som låg ganska långt bort från den R&B som Miguel gjort sig känd för. Det matchade den muskulösa liveshowen såklart, men det var övertydligt om man säger så. Det kom i vägen för Miguels sång, som ju ändå borde ha huvudrollen på en Miguel-konsert. Men men. Det var ändå en knäckande bra konsert, och efteråt var man så omtumlad att man (i alla fall jag) hade svårt att uppbåda något större intresse för The Knifes cerebrala show.

/Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Läs mer

grimes på way out west

Festivalbloggen 12:44 10 Aug 2013

"I don’t want to have to compromise my morals in order to make a living
I dont want my words to be taken out of context
I don't want to be infantilized because i refuse to be sexualized
I don't want to be molested at shows or on the street by people who perceive me as an object that exists for their personal satisfaction"

Grimes skrev i våras ett argt öppet brev på sin tumblr där hon gick till attack mot den sexism som omger henne och alla kvinnor, i synnerhet kvinnor i offentligheten. En av många anledningar till att älska henne. På Way Out West gjorde hon en toppkonsert. Flankerade av två coola dansare sprang hon fram och tillbaka mellan scenkanten och sina syntar och sjöng sina underbara förvridna moderna poplåtar. Grimes motbevisar alla trötta gamlingar som tror att elektronisk pop handlar om att trycka på play och sedan sjunga över en färdig bakgrund. Hon skapar i stunden, tweakar alla ljud på sina syntar, ingenting är någonsin klart, allt är öppet för diskussion. Det är pop som inte är instrumental men som är bortom texter, eftersom Grimes sång är så full av effekter och ekon att det inte går att urskilja orden. Hon är så fruktansvärt musikaliskt begåvad och så fruktansvärt cool, det går inte att inte älska henne. Och nog älskade publiken henne på Way Out West. Beatsen pumpade euforiskt, alla dansade. Grimes låtar låter ofta . Det var härligt att få uppleva på hög volym utomhus.


/Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Läs mer

Festivalbloggen

Festivalbloggen på Nöjesguiden.se släpper nyheter om bokningar, förbereder dig inför festivalsommaren och våra utsända rapporterar från alla Sveriges sommarfestivaler!

Festivalkategorierna:

Bokmässan

Bråvalla

Coachella

Dans Dakar

Into The Valley

Roskilde

Peace & Love

Popaganda

Sónar

Summerburst

Way Out West

Yard

Vill du RSS:a Festivalbloggen? Klicka här!

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Festivalkartan

Festivalkartan