Vad tror vi på?

14:25 30 Oct 2013

vad_tror_vi_pa.jpg


Sverige hamnar ständigt på första eller andra plats över världens minst religiösa länder. Men det betyder inte att vi saknar tro. Rebecka Hedström skriver om häxor, energirensande växter, mindfulness och den andlighet som håller på att växa i de svenska storstadsregionerna.

Det sägs att Sverige år 2013 är ett av de minst religiösa länderna i världen. Men det betyder inte att vi i Sverige inte tror. Många gör misstaget att förutsätta att en bekännelse till någon av de monoteistiska religionerna har ersatts av ett ingenting, men alla behöver tröst och trygghet. Även i världens mest sekulariserade land måste vi kämpa med längtan efter att vara en del av något större och vår egen dödsångest. Kanske är den ännu värre för den som inte litar på att bli mottagen i himlen och belönad för ett liv väl utfört. Livet kan ibland kännas som att vara instängd i ett skenande tåg mot döden. Vissa av oss söker evigt liv och moralisk upphöjdhet med raw food och vetegrässhots, andra dövar ångest med sex och vissa hittar sin grej inom den New Age-andliga gemenskapen. Det de har gemensamt är sökandet efter synsätt och trosuppfattningar som kan ge ett medvetandehöjande lugn och ett själsligt ”happy place”. 

 

Paul Alarcón från analysföretaget United Minds säger att en stor global undersökning bland storstadsbor som de genomfört visade att stockholmare är bland de minst religiösa i världen, och att religionen gjort ett återtåg globalt men att den andlighet som nu växer fram i Sverige är kraftigt individualiserad. 

 

– Den andlighet som verkar växa fram här idag är inte den traditionella som innebär att man underkastar sig en gud och en massa dogmer, säger Alarcón. Istället är det en form av individualistisk andlighet med människan i fokus som vinner mark under inflytande av österländsk andlighet som blivit en del av stockholmarnas vardag i takt med att vi har blivit mer globala. Vi skapar vår egen andlighet lite som vi väljer plockgodis, de bitar som bäst passar våra liv och behov sätter samman en egen helhet som smakar bra.

 

De nyandliga strömningarna i storstäderna verkar alltså vara på uppgång, samtidigt som den svenska kyrkan har  en identitetskris sedan länge.

 

Mellan den 8 och 13 oktober ställde AnnMarie Jacobsson ut tavlor och shamanskallror på Galleri Kocks på Södermalm i Stockholm. När jag gick förbi träffade jag henne och två av hennes vänner som alla vittnade om att det andliga intresset verkar öka hos unga vuxna, och att det i sig beror på att det saknas förebilder bland de äldre och att ingen längre ger bra svar på de stora frågorna. Dessutom handlar allt ”om kosing” nuförtiden. 

 

Hursomhelst; de senaste åren har antalet övernaturliga inslag i populär-kulturen ökat samtidigt som yoga har blivit ordentligt stort och livsstilscoacherna är överallt för att guida oss med affirmationer och individualism. Tillsammans bildar dessa spår en naturlig väg till ett ökat andligt intresse hos den yngre delen av befolkningen. Blir du otroligt provocerad av det här? Då rekommenderar jag humanisterna.se. 

 

Jag träffade 31-åriga Stockholmsbon Sofia Hultman för att lägga lite tarot och prata om förhållningssätt till och erfarenheter av andlighet, magi och häxfascination. Hon får bli en representant för de nyandliga. På armen har Sofia tatuerat in symbolen för tarotkortet ”two of cups”, som bland annat står för partnerskap. 

 

Enligt Hultman märks det tydligt att det vi vagt kan referera till som ”det andliga” är på uppgång, framförallt bland en yngre målgrupp.

 

– Det finns hur mycket som helst om du söker på ”witch” på Rookie Magazines hemsida till exempel. Och Tumblr svämmar över av bilder från nittiotalsklassikern The Craft och tonårshäxor. På vissa sätt är det ju en rent estetisk trend med nittiotalsgothen som kommer tillbaka. 

 

Peter Åkerbäck är filosofie doktor på Stockholms universitet och forskar om nya religiösa rörelser. Han är också deltagande i forskningsprojektet ”Den mediterande Dalahästen”.  

 

– Vad vi kan se är att det idag finns ett stort intresse för esoterism, ockultism, och en mängd olika företeelser som förut hörde hemma inom en mycket begränsad miljö som brukade kallas New Age eller nyandlighet. Hos många yngre har detta intresse fått ett uppsving och det har förmodligen att göra med populärkultur, som film, tv-serier, serietidningar, science fiction, fantasy och för att inte tala om det breda utbudet av dataspel. Populärkulturen avdramatiserar och för mystiken och det övernaturliga närmare och presenterar detta som underhållning. Men det betyder inte att alla som tar del av detta är mer andliga eller att de helt och hållet accepterar detta som sin livsåskådning eller världsbild. Men i och med att populärkulturen behandlar så många olika idéer och avdramatiserar dessa innebär det att det som förr i tiden kändes annorlunda och mystiskt inte längre uppfattas så.    

 

Göran Ståhle är lektor på institutionen för historia och samtidsstudier på Södertörns högskola och menar att det är svårt att mäta ökningar i det vi kallar nyandligt engagemang eftersom rörelsen saknar självklara auktoriteter och uppsamlande organisationer. 

 

– Vi möter nyandliga uttryck överallt i vår vardag: yoga- och meditationskurser, astrologi, tarotkort, filmer med andliga och övernaturliga inslag, tidskrifter och böcker som talar om hur vi ska förverkliga vår inre potential. Frågan är hur många som är allvarligt engagerade i dessa kulturfenomen, det tvistar forskarna om. Vissa menar att man kan se att unga idag visserligen är mycket intresserade av övernaturliga fenomen, bland annat finns studier som visar att unga tror på andar och paranormala fenomen. Men samtidigt påverkar detta intresse inte ungas vardagsliv och identitet i stort. Andra menar att vi idag ser en stor kulturell och andlig revolution, där allt fler uttrycker sin religiositet och andlighet i form av nyandliga uttryck istället för genom traditionella religiösa organisationer. Man menar att alternativa terapier och personlighetsutveckling vinner terräng när kyrkor förlorar mark.  

 

Personen som driver den populära bloggen Festamysamaila har testat allt från att bjuda hem demoner till att oskyldigt trolla på killar (voodoo). 

 

– Men min allra främsta styrka som häxa är astralprojektion. I början kastades jag ut i groteska, trögflytande världar. Sedan lärde jag mig att resa utan rädsla och nu festar jag om nätterna i dödsvackra fantasyriken där det spelas överjordisk musik från molnen och allt är i perfekt färgsättning och skärpa. 

 

Han beskriver sin relation till det övernaturliga på ett nästan terapeutiskt sätt. 

 

– Jag kan granska mina rädslor och önskningar på tryggt avstånd när de manifesteras i övernaturliga fantasier och förklaringsmodeller. Med det sagt känner jag mig inte direkt trygg när jag mitt under en tarotsession vänder upp djävulskortet, varpå ytterdörren flyger upp med ett dån och en svart katt står utanför och väser. Att vara förnuftig är ibland lika ansträngande som att vara god. 

 

Även Sofia Hultman drar paralleller mellan andlig verksamhet och terapi när vi pratar om vit salvia, som sägs kunna rena rum från negativa energier. 

 

– Som min kompis brukar säga: ”placeboeffekten är också en effekt”. Jag mår ju fysiskt bättre när jag gjort en rening. Det är som en ritual. Många sådana här övningar och små ritualer hade lika gärna kunnat vara en del av kbt-övningar från en terapeut. Enligt Wikipedia är det här inte förankrat i någonting, det är västerländskt hittepå. Men det känns liksom lite som elefanten i rummet att ingen vill prata om det, för det är så mysigt att ha en liten bit vit salvia framme när man homestylear.  

 

Göran Ståhle pekar på att det de senaste tio åren skett en klar förändring i vilka som söker sig till det som brett kan falla under ”New Age”. 

 

– För tio år sedan tillhörde sådana här fenomen något alternativt och ”annorlunda” än majoritetskulturen i Sverige. Om man höll på med yoga eller meditation var man lite speciell. Det fanns speciella centra som höll på med New Age, till exempel Café Pan på Götgatan i Stockholm och vissa personer kunde kalla sig för ”New Age:are”. Idag är det få som gör det, och dagens nyandlighet är inte lätt att placera till ett visst centra eller ställe utan är "överallt". Det här en del av vardags- och majoritetskulturen i Sverige. Vi möter det i vårt vardagsliv och vi höjer inte på ögonbrynen för det. Det finns yogastudios och meditationskurser överallt och de som ägnar sig åt detta är inte ”konstiga” på något sätt, utan det är mer eller mindre accepterat av etablissemanget. Vissa har därför velat tala om ”the death of the New Age”, eftersom New Age var en identifierbar enhet men idag inte är det.

 

Det är naturligtvis svårt att identifiera en eller ett par enskilda anledningar till varför det popandliga blivit mer utspritt under det senaste decenniet, men Göran Ståhle och Peter Åkerbäck pekar på individualisering och brist på auktoritetstro bland yngre som viktiga faktorer.   

 

Det som påverkar mest, enligt Peter Åkerbäck, är vad som finns tillgängligt, vilka våra sociala nätverk presenterar för oss och vad som är kulturellt accepterat. 

 

– Om samhället exempelvis gör att man kan få mindfulness genom företagshälsovården kommer detta helt naturligt även att accepteras som något normalt och avdramatiserat.

 

När traditionella auktoriteter förlorar mark blir den egna erfarenheten auktoritär, enligt Göran Ståhle.

 

– Det här passar unga idag som inte litar på auktoriteter som präster och politiker på samma sätt som äldre generationer. Istället är det den egna upplevelsen och erfarenheten som är auktoritet. Unga engagerar sig inte heller i organiserade fenomen på samma sätt som äldre generationer, den här typen av engagemang passar det samtida samhället och kulturen som hand i handske. 

 

Sofia Hultman tror att det gäller att ta till sig det som hjälper en bland alla de motsägelsefulla små spirituella nuggets som man får. 

 

– Vill man se tecken ser man dem plötsligt överallt. Bara man har någon förankring i verkligheten och kanske inte hakar upp sig så mycket på saker och har ocd-tendenser är det lugnt.

 

Det stämmer bra med de tankar som Paul Alarcón lägger fram om det samtida andliga utbudet som ett slags smörgåsbord där man väljer ut de bitar man gillar bäst och struntar i resten.  

 

Vi kan alltså konstatera att förekomsten av nyandliga element i populärkulturen och i vardagslivet har ökat genom hälsotrender med andliga inslag som i vissa fall ingår i företagshälsovården idag. Även en populärkultur med nittiotalsestetik och övernaturliga inslag, i sällskap av bristande auktoritetstro och att gamla självklara institutioner som svenska kyrkan är på stadig nedgång, har bidragit.

 

Så går new Age och nyandlighet från något mammor höll på med på nittiotalet via Madonnas Ray of Light och Harry Potter till chokers och bilder på Fairuza Balk och ouija boards på Tumblr. En sväng förbi antroposoferna i Järna kanske? Denna bristande auktoritetstro verkar nämligen inte bara finnas bland yngre. Utan vetenskapliga belägg vill jag ändå påstå att tron på till exempel alternativmedicin och misstro mot den statliga sjukvården verkar öka i alla åldersgrupper som en blandning av självhjälpsvärldens individfokus och upplevelsen av svek från de stora institutionerna. 


Sofias bästa häxtips för nybörjare

 

Dark Sister

darksister.tumblr.com

Jag älskar dem så att jag blir knäpp! 

 

Örta-trädgårdssajter 

naturochtradgard.se/smattogott_salvia_skrock.html

Rekommenderar denna artikel om Salvia.

 

Elin Unnes

thesecretgardener.norrlage.se

Husgudinnan! Hon är inte uttalat häxig men hon brukar jorden och har vördnad för naturen på ett häxigt sätt.

Vill du veta mer?

Om du är nyfiken på att utforska en lite häxigare sida av livet tipsar Festamysa-maila om att meditation är steg ett. 

– Det finns inga genvägar, oavsett om man vill snacka med änglar, demoner eller bara trolla lite. En styrka och fokus i lugnet är en förutsättning om man är intresserad av 

att utvecklas ”andligt”. Jag började med chakrameditation.

 

Några internettips på ämnet?

 – Jag hänger mest på: haxor.ifokus.se, overnaturligt.ifokus.se och Flashback-forumet ”Paranormala fenomen, 

ockultism och ufologi”. 


Texten har också publicerats i Nöjesguiden #9.
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2013.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!