Mille Markovic: biografin
Deanne Rauscher och Beata Hansson
Vertigo förlag
Mille Markovic blev känd som storgangstern som fick den svenska makteliten att darra. Hans första minne är när hans mor hittades död, hängande från körsbärsträdet i den lilla serbiska byn där han växte upp. Under mitten av sextiotalet flyttade han med sin far till Sverige och inledde senare en karriär som svartklubbschef. I hans biografi får läsaren följa skapandet av en fruktad och originell yrkeskriminell och bekanta sig med en annorlunda syn på rätt och fel, våld och ömhet.
Avskedsbrev
Valeria Parrella
Astor förlag
I en tid när medborgarskap övergår i medlemskap och stadsrummet håller på att annekteras av kommersiella intressen känns det här som en viktig bok. Clelia älskar sin stad och sitt arbete som konstnärlig ledare på en liten teater i Neapel. Men bredvid bekvämligheten växer behovet av att söka efter en ny tillvaro, en känsla som får allt skarpare konturer. Med en tät prosa skildrar Avskedsbrev maktstrukturerna i ett vilset samhälle. Valeria Parrella gestaltar en ofrånkomlig uppgörelse med det invanda. Känslan av att något nytt måste ta vid är ständigt närvarande i det drömska språket.
Ön
Lotta Lundberg
Natur & kultur
Ön är en bok som konfronterar frågor om sexualitet och dess gråzoner som känns särskilt aktuella efter förra årets #prataomdet-debatt. Den svenska läkaren Olivia har levt i en paradisklyscha på en enslig ö i Stilla havet i 20 år, lyckligt införlivad i den sensuella gemenskapen bland öborna. Men när ett par turister vänder sig till polisen och anmäler sexuella övergrepp som ska ha skett på ön vänds allting upp och ner. Plötsligt tvingas även Olivia ifrågasätta de värderingar hon tagit för givet.
Alena
Kim W Andersson
Kolik förlag
Jag älskar Kim W Anderssons gotiska och noirmörka teckningar på samma sätt som jag älskade Frank Millers Batman. Hans berättelse om den traumatiserade och avvikande internattjejens hämnd på sina vedervärdiga klasskamrater är fylld av samma befriande raseri som Kill Bill. Vem sa att det inte går att förena alternativseriernas psykologiska djup med ett Hollywoodskt explosivt bildspråk? Med Alena visar Kim W Andersson att han är en av få svenska serieskapare som håller internationell klass.