Klara Svensson: "Här är mina tre tips till dig, Mårten Andersson"

10:53 20 May 2014

Hej, Mårten Andersson!

I fredags skrev du ett helt oprovocerat mail, som svar på ett mail från en kollega, som uppmanade alla i projektet Amelia Comedy Queen att marknadsföra evenemanget för att ni bara sålt 62 biljetter. Jag är en humorintresserad tjej som drömmer om att en dag stå på en stand up-scen, och ditt mail var faktiskt en riktig jävla spark i magen. Du dömde ut mig och alla mina kompisar när du påstod att vi tjejer inte ens vill se andra tjejer uppträda.

Förlåt, men vad är det med er män och era jävla "sanningar"?

Enligt Karin försökte hon först ta snacket internt men fick absolut noll gehör, så hon gick publikt med mailet. Och jag förstår henne. Din syn på komiker som råkar vara kvinnor är ju inget unikt för dig. Tro inte det för en sekund. Du är inte ensam om din avgrundsbristande analys av tjejer som komiker, och tjejer som konsumenter av humor. Där delar du dumhet och ovetande med större delen av humor-Sverige, den delen som också råkar ha kuk. Kuk är du inte heller ensam om. Men det visste du redan, eftersom hela din hemsida är ett enda stort kukmanifest.

Efter helgens utveckling tog jag till Twitter för att sprida mina jävla sanningar. Det gick lite såhär.


Se hela flödet här.

Vet du vad problemet är, Mårten Andersson? Problemet som jag tycker glöms bort i den här debatten? Det är inte kön eller hur känd man är som spelar roll. Det handlar bara om marknadsföring och målgrupp.

För ett par veckor sedan gled jag av en händelse in på klubben Oslipat för att se Petrina Karlsson, trots att jag knappt visste vad hon hette, jag hade fått tips om att det var en komiker som hade min typ av humor. Det var bland det roligaste jag någonsin varit med om. Petrina stod helt upp och ner och skämtade om att trä kattungar på händerna och sedan spatsera in på en veterinärklinik. Jag skrattade så jag skrek. Och funderade lite över varför jag inte går på stand up oftare. Varför jag hellre sitter hemma och laddar ner stand up.

Jo, det är för att ni fan aldrig når mig i er marknadsföring. Och tro nu inte att du är unik, Mårten Andersson. Jag pratar om alla stora klubbar i Sverige. Ni är sämst på att marknadsföra er mot en målgrupp som inte är konferensknullare eller Ullaredsbesökare, 35+ och vit man eller kvinna. Du skriver på Twitter att ni visst har tjejer som headlinear. Jaha? Hur skulle det möjligen ha kunnat nå mig som konsument, när det går 20-30 män som headlinear på 1 kvinna? Och tro nu inte att du är unik, Mårten Andersson. Jag pratar om alla stora klubbar i Sverige.

Stand up-Sverige nöjer sig med att attrahera en ganska homogen målgrupp och klagar sedan över att ingen köper biljetter. Ni skyller detta på tjejerna. Himla synd faktiskt. Varför gör ni allt ni kan för att inte tjäna pengar eller hitta nya konsumenter?

Här är mina tips till dig, Mårten Andersson. Jag hoppas även att fler klubbar tar del av dessa, och jag ger er dem helt ideellt och gratis.

1. Konceptualisera lite, för i helvete. Jag vill inte betala 245 spänn, exklusive serviceavgift, för att se Hasse Brontén skämta om cargobyxor och Facebook. Våga gruppera komiker och nischa era kvällar mot en tydligare typ av humor och målgrupp. För att besökarna ska få valuta för pengarna. För att vi som gillar Petrina Karlsson på så sätt får möjligheten att upptäcka andra talanger som delar vår humor. Talanger som får en publik de förtjänar och därför kan utvecklas. Som ni en dag kan tjäna pengar på. Merparten av dessa talanger kommer att vara tjejer. "Problemet" löst.

2. Hitta nya marknadsföringsytor där ni når de målgrupper som ni inte redan har. Nå mig.

3. Sälj in era talanger och var lite jävla kreativa i er marknadsföring. Allt och alla går att sälja. Att säga att "det är bara så det ser ut" bevisar ju bara att ni inte har en blekaste aning om hur marknadsföring och försäljning funkar. Gå en himla kurs! Så går jag en kurs i stand up. Och så ses vi sedan och gör något kul ihop. 

Klara Svensson, projektledare och exekutiv producent.

Stad: 
Kategori: