DesignBrew Scandinavia gillar smakrikt

09:28 8 Dec 2014

Stefan Risberg, DesignBrew Scandinavia

DesignBrew Scandinavia är en av de nyaste aktörerna på den svenska mikrobryggerimarknaden. Stefan Risbergs enmansföretag släppte sitt första kommersiella öl i mars men hann redan i oktober vinna guld på Stockholm Beer & Whisky festival med Juicy Lucy Pale Ale i klassen ”Humledominerad vardagsale i modern stil”. i januari medverkar de på Nöjesguidens Ölmässa


Från en början var grundtanken att bryggeriet småskaligt skulle producera öl till restauranger. Namnet skulle signalera passionen Stefan Risberg kände för kundanpassade produkter. Men sedan bytte allt riktning, och nu ligger DesignBrews fokus på kommersiell produktion. Sedan juli i år är DesignBrew ett underföretag till vinimportören Sigva, någonting som Stefan Risberg menar fungerar väldigt bra.
– De hjälper till med det mesta från försäljning till logistik. Det innebär att jag kan fokusera mer på det kreativa och att producera öl. Sedan producerar jag ju idag den kommersiella ölen på Gamla Slottskällans Bryggeri.

Hur många öl har ni hunnit med att brygga hittills?
– Vi har släppt fem öl hittills och många fler ligger i startgropen. Sassy Lassy Pale Ale är en välhumlad pale ale som har lite av ett IPA-bett i beskan, och Belle Chic som är min moderna tolkning av en vad en belgisk enkel kan vara. Vi har också Flower Power, som är en tungt humlad lite starkare pilsner, Juicy Lucy Pale Ale är en 3 ½ som alltså är väldigt ”session”-vänlig och JulEko, Tomten’s Belle Chic , som är en ekologisk julöl med behagliga kryddor, läskande, inte för tung och söt, men med lång eftersmak.

Har ni någon signaturöl eller signaturstil på era öl?
– Jag skulle väl i så fall säga att signaturstilen är ganska smakrika men ändå inte för tunga och söta öl. Hittills har det kanske varit ganska humlebetonat eller jästrika öl, men det beror då mer på de stilar av öl jag valt att brygga hittills och det valet har mest styrts av vad jag tror kommer tilltala mina kunder mest. Så min signaturstil är relativt mycket och tydlig smak, men ändå med en hyfsat bra drickbarhet. Det kommer nog ifrån min passion för mat, matlagning och att laborera med smaker. 

Vilken är nästa öltrend?
– Jag tror generellt att smakrika pale ales kommer att fortsätta växa, framför allt för de som nyligen börjat få ett intresse för craft beer här kommer också drickbarhet vara ganska viktigt. Sedan blir det inte riktigt lika enkelt när det gäller den växande skaran av riktiga ölnördar. Här tror jag många vill se en del suröl, trots att det egentligen finns en väldigt blygsam produktion i det här området globalt sett. Kanske fruktöl och kryddade öl, också ett underutvecklat område som förtjänar lite mer fart.

När slutar ett mikrobryggeri vara mikro? 
– Ja, det här är ju ett flytande begrepp. Uttrycket myntades väl först i England men det är egentligen i USA som man genom Brewer's Association har satt en siffra på 1 800 000 liter per år, även om volymerna i Sverige är helt annorlunda. Jag skulle vilja säga att begreppet mikrobryggeri hellre bör relateras till ett bryggeris passion för att producera ”craft beer” eller hantverksmässig öl.

 

"Har man lite passion för matlagning eller bakning så tycker jag definitivt man ska prova på att brygga ett eget öl."
 

Hur ser du på det ökade intresset kring öl och bryggning bland allmänheten?
– Det är naturligtvis helt fantastiskt med detta intresse, och då speciellt med intresset att brygga egen öl hemma. Det är ju ändå från en passion för hembryggning som de flesta bra mikrobryggerier startas. Det krävs ju inte så enormt stor expertis för att göra bra öl, klarar man bara av några enkla grunder där extrem renlighet är den viktigaste så kan de flesta göra riktigt bra öl. Det intressanta är att det är mycket enklare att jobba fram bra smaker i en liten hembryggningsutrustning än det är i ett större kommersiellt bryggverk. Sedan blir det alltid lite svårare med smakstabilitet, men det behöver det flesta hembryggare inte bry sig om eftersom de oftast dricker upp ölet innan det tappar för mycket smak. Har man lite passion för matlagning eller bakning så tycker jag definitivt man ska prova på att brygga ett eget öl.

Ni har sålt några av era öl på Systembolaget. Hur svårt är det egentligen att få Bolis att ta in en öl från ett litet bryggeri?
– Det är en ganska lång process med mycket pappersarbete innan man först och främst får producera öl, där är det egentligen Skatteverket som tar mest tid och resurser. Sedan finns det även en del hinder man måste navigera förbi för att bli godkänd som leverantör till Systembolaget. När man väl är godkänd så är det idag inte så farligt svårt, Systembolaget är enormt noga med processen och de har under senaste tiden blivit väldigt lyhörda för både vad vi som producenter behöver samt vad konsumenterna vill ha. 

Vilka är de största utmaningarna ni som mikrobryggeri har stött på?
– Utan tvekan har det varit Skatteverkets långsamma process för att godkännas som upplagshavare och för ett skatteupplag. Den sidan har varit rent ut sagt usel, och den är inte så bra för företagsamheten inom dryckesbranschen. Med mindre byråkrati ökar produktiviteten och därmed skatteintäkterna. 

Nöjesguidens Ölmässa går av stapeln den 29-31 januari 2015.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!