S.W.A.T.

20:21 4 Dec 2003
Har ganska bra minne men lustigt nog - trots flitiga anteckningar under filmens gång - är det hemskt svårt att komma ihåg [I]S.W.A.T.[/I]. Vad den handlar om, vilka som är med. Då har det bara gått några dar sen jag såg den! Och vansinnigt vackre franske Olivier Martinez har en roll (men det erinrade jag mig inte förrän jag tittade i blocket), det är sånt som en dam annars inte skulle glömma i första taget. [I]S.W.A.T.[/I] är inspirerad av en amerikansk tv-serie från 70-talet. Det börjar med att vår hjälte, porträtterad av Colin Farrell, får sparken ur polisens elitstyrka, S.W.A.T.-teamet alltså, för att strax återbördas till denna av en högljudd Samuel L Jackson. När man tänker efter, när minnet klarnar, tror man inte det är sant att Jackson gör ytterligare en gestalt som dominerande gaphals. Alltså, lättförtjänta pengar är kul men någon stolthet kan man väl ändå ha i kroppen? Farrell är på redan på god väg ditåt, utför, han med. Om han fortsätter ta roller där ingen regissör tänker ställa krav på honom, där alla tror det räcker att Farrell bara går omkring och spiller lite av sin naturtalang så är filmen färdig - kommer Farrells lovande karriär snart få ett abrupt slut. Synd och slött och korkat. Denna dussinaction med kalkonsnudd förtjänar inte sina skådespelare. Samtliga repliker kan förutsägas fast man hoppas varje gång någon öppnar munnen att manusförfattarna inte gjort det så lätt för sig men - det har de, och de gör inte ens en poäng av det. Rapparen LL Cool J, även han i S.W.A.T.-styrkan, skojar med sig själv och sin nya uppumpade skryttorso. Det är i och för sig ganska rart, samt sympatiskt att enda kvinnliga rollen inte är Playboymaterial utan bufflig, ensamstående mexikansk homegirl (Michelle Rodriguez), som ordnar barnkalas i barrion när hon inte siktar med maskingeväret på uppdrag, då får alla vatos akta sig. Skjutfestivalerna är en annan detalj. Verkar vara ny filmtrend att höja ljudet tills den arme biotittarens tänder sprängs i luften. Inser att volymen ska borga för autencitet när de inte lyckas skildra det medels dramaturgi, men hittills har jag bara (knappt) stått ut med det i [I]T3[/I]. Den filmen, även om den heller inte hade nån handling att tala om, var åtminstone inte töntig.
S.W.A.T.