Rika Vänner

Johanna Koljonen 11:58 5 Jun 2006
Det här är ingen rolig recension att läsa. [I]Rika vänner[/I] innehåller nämligen ingenting för mig att hata, haka upp mig på eller göra mig lustig över. Nicole Holofceners manus är lågmält men fyndigt och hon regisserar sina skådisar i samma behärskade tonfall. Ingen av dem halkar över i charmigt tokiga mainstreamkomedi-manér. Jennifer Anistons spända stresslinjer reflekterar för första gången hennes ålder (och de visar sig vara relevanta för ett fascinerande litet sidospår i handlingen). Den underbara stackaren Joan Cusack, som har gjort identiska hispiga väninneroller de senaste femton åren, får för en gångs skull vara kvinnan med högst status och normalast livssituation. Allra bäst illustreras skådespelarmiraklet nog av att hennes man kan spelas av Greg Germann, [I]Ally McBeals[/I] Richard Fish, utan att jag en enda gång associerar till övernaturligt enerverande superjurister. Filmen följer en grupp framgångsrika väninnor och deras gamla kamrat Olivia (Aniston) som tidigare var lärare, men hoppade av och nu i stället städar hus och röker braj. Man förväntar sig förstås att handlingen ska centreras runt Anistons försök att hitta sig själv, men minst lika mycket energi läggs i själva verket på de andras problem. De till synes perfekta äktenskapen knakar i fogarna, särskilt designerns Janes (McDormand), vars man är den enda som inte förstått att han är homosexuell. Det låter som en långsökt idé men Simon Mc Burney är underbar som den milde, förvirrade familjefadern. Det fungerar eftersom Holofceners dialog i princip helt utspelar sig mellan raderna. Stilen kommer oundvikligen att jämföras med Woody Allen, men ingen av karaktärerna stiger någonsin fram för att i en neurotisk monolog förklara vad han verkligen känner. Holofcener försätter publiken i samma situation som sina karaktärer: vi kan gissa en hel del om vad som rör sig i våra medmänniskors huvuden. När filmen tar slut har väldigt lite hänt, pay-offen är i stället att ha förstått hur människorna på vita duken mår. Som i verkliga livet kan vi inte vara helt säkra på att vi läser signalerna rätt. Eller att vi inte fördömer andra människors livs situation utifrån värderingar och förhoppningar som bara är viktiga för oss själva.