The Life of David Gale

Roger Wilson 08:58 2 Apr 2003
Det här är en film som hemskt gärna vill få oss att använda ord som "starkt" och "gripande" på vägen ut från biografsalongen. Men berättelsens omsorgsfullt anlagda fasad döljer inget annat än ett luftslott. Berättelsen om David Gale är visserligen dramatisk, men innehåller ingen egentlig eftertanke, botten eller ställningstagande. Historien utspelas i Texas, detta land av olja, republikaner och avrättningar. Den ambitiösa stjärnjournalisten Bitsey Bloom (Kate Winslet) har skickats dit för att intervjua den dödsdömde David Gale (Kevin Spacey) - en man som varit en av statens mest tongivande anti-dödsstraffsaktivister, men som nu sitter i fängelse, dömd för mordet på en av sina närmaste vänner. Efter flera år av väntan och överklaganden är det nu bara några dagar kvar till avrättningen, och det är tänkt att Gale ska berätta sin version av det som hänt innan det är för sent. Några timmars intensiva samtal senare är den vanligtvis skeptiska Bitsey redan övertygad om Gales oskuld, och snubblar snabbt över ett antal mystiska ledtrådar, samtidigt som tidpunkten för Gales avrättning kommer allt närmre. Det utvecklas till en klassisk deckarintrig, där kampen förs mot klockan och Gales definitiva deadline. Debatten kring dödsstraff är långt ifrån något trivialt i USA, och i synnerhet inte i Texas. Ändå lyckas Parker just trivialisera ämnet. Han använder dödsstraffsdebatten och det politiska engagemanget i frågan som en dramatisk fond för sin historia. Men om man försöker se bakom den drivet berättade intrigen upptäcker man att han egentligen aldrig på allvar varken problematiserar frågan eller sina karaktärer. Det blir istället några självklara tankeställare om hur politisk aktivism kan leda människor till att utföra extrema handlingar - ett ämne som ju ligger i tiden - och lite allmänt loj mediekritik. En sorts Hollywood-ersatz för politisk film som blir allt vanligare, den har alla yttre attribut för att vara en angelägen film med ett "budskap", men skrapar man lite på ytan märker man att den saknar egentlig kärna.
The Life of David Gale