The Libertine

Johanna Koljonen 16:37 27 Mar 2006
Den här charmiga, porriga lilla kostymfilmen kräver egentligen förkunskaper som normala människor saknar. Eftersom jag har läst på drar jag det lite snabbt, och så lovar jag att belöna er som orkar igenom med lite knulla och fitta på slutet. Under en period på 1600-talet experimenterade England med parlamentär demokrati och puritansk straight edge. Som det brukar gå när förbudslagar hävs blev motreaktionen ett våldsamt syndande. En ny kung, Charles II - här spelad av John Malkovich - installerades på tronen. Det är ett historiskt mysterium att han alls hann regera, eftersom hans hov får Monacos kungahus att framstå som ett gäng oskyldiga klosternoviser. Ingen kulturelit har knullat frimodigare eller festat tyngre än gänget som Charles II omgav sig med, och ingen bland dem var briljantare än titelns libertin. Poeten, alkoholisten och syndaren John Wilmot, Earl of Rochester, tolkas i filmen av en typiskt intensiv Johnny Depp. Ni hajar typen - Jack Sparrow med en långsamt ruttnande penis. Det mesta som händer i filmen är sant. Rochester skickades verkligen iväg på time out för att av misstag ha givit kungen en snuskig dikt om (smart!) - kungen. Han sålde under en period mirakelmediciner på en marknad under namnet Doctor Bando. Erans mest hyllade aktris Elizabeth Barry (Samantha Morton) var hans älskarinna, samtidigt som han tycks ha haft en relativt bra relation till sin fru. Libertine lära oss dessutom att en respektabel politisk karriär visst går att kombinera med svår syfilis och en helt briljant samling arga och intelligenta dikter, i vilka orden "fuck" och "cunt" utgör basen. Materialet hade funkat som en storfilm av Casanova-proportioner, men The Libertine är motsatsen: liten, billig, sjabbig och sexig. Mörka bilder på smutsiga människor, blixtsnabbt mumlade elakheter, oförlösta konflikter, en man som dricker ihjäl sig och en (kanske bokstavligen, sägs det) faderlig kung som till sist inte längre orkar se på. Vore det inte för skådisarna skulle vi nog inte orka heller, men det här är precis tillräckligt kul för sina två timmar.