Laurel Canyon

17:03 2 Sep 2003
Hmm, sitta kvar i mina snipiga läsglasögon och skriva om bananflugors fortplantningsbeteende - eller gå ner i källaren, röka snusk och kolla på när Lou Barlow spelar bas? (Ja, det är faktiskt han.) För vissa låter det kanske som ett lätt beslut. Inte för Kate Beckinsale. Det dröjer 30 minuter in i Lisa Cholodenkos nya relationsdrama innan hon trippar ner till sluskarna i studion. Då har man redan etablerat Kates centrala karaktärsdrag genom att låta henne morgonjogga i stram hästsvans, läsa The Harvard Review samt vara förlovad med Christian Bale. Laurel Canyon är en arty variant på det klassiska sitcom-greppet "fish out of water". I ett hus utanför Los Angeles bor hårda posthippien/producenten Jane (Frances McDormand) och den rockkvartett vars unge brittiske sångare hon ligger med. Att stela akademikerparet Sam, Janes son (Bale), och Alex (Beckinsale) skulle trivas här verkar otroligt. Säga "cunt" och sova ruset av sig på en cerise luftmadrass i poolen är inte deras idé om kul. Ändå flyttar de in...och, näe, ingenting blir som förut. Det visar sig att Alex bara behöver en grundkurs i rörförstärkare för att magasinera sina Prada-dräkter och bli en helt ny person. Rekordfort. Hon börjar läsa Spin. Joggar i urtvättade AC/DC-t-shirts. Överväger kravlösa trekanter med Ian och Jane. "Vadårå", lyser det i hennes ögon, "Jag kan väl också vara lite crazy!" Alltmedan Sam är på jobbet. Där även han skaffat sig en ventil: den förföriska AT-läkarkollegan Sara (Natascha McElhone från Solaris). I sina bästa stunder blir [I]Laurel Canyon[/I] ett snyggt kammarspel om en relation i kris. Lite som ett avbefolkat [I]The Anniversary Party[/I]. Framför allt, faktiskt, i de scener som gränsar till ren fars - som alla rockodågor som lojt flyter förbi i poolen eller när paret sitter i sin säng och inser hur extremt tråkiga de blivit. Men det finns problem. Det är bara en person som är intressant. Frances McDormand. När hon spelar ut sitt register som halvt stenhård, halvt tragisk överlevare, är det svårt att bry sig om varför Christian Bale sitter och surar i bilen. Eller om Kate Beckinsale menar allvar med sina avanser gentemot Jane - ett tema som annars kunde gjort det här till en mer logisk fortsättning på regissörens mörka queerdebut [I]High Art[/I]. Som det är nu får man nöja sig med en splittrad film. Banal men trevlig att titta på.
Laurel Canyon