Killers of the Flower Moon

Rikard Gunnarsson 09:00 19 Oct 2023

Martin Scorsese är tillbaka med ytterligare en tre-och en halvtimmes epik. Filmer av sådan kolossal längd är knappast normen i nuets filmsamtid, men det är absolut välkommet (för cineaster såväl som generell publik) när namn som Leonardo DiCaprio och Robert De Niro frontar rollistan. Ämnet som Killers of the Flower Moon behandlar är ytterligare en anledning att acceptera speltiden. Filmen skildrar en mörk del av amerikansk historia, och behöver därför en utförlig presentation för att så respektfullt som möjligt framställa tragedin.

Som Scorsese ofta gör fokuserar han även i denna produktion på moraliskt opålitliga individer. Tidigare har vi bland annat sett regissören behandla gangsters och korrupta börsmäklare, denna gång följer vi pengahungriga män som infiltrerar Osage stammen efter att olja upptäckts i deras område. Genom att gifta in sig i Osage familjer och sedan mörda dess medlemmar kan männen bli tilldelade deras rikedomar. Killers of the Flower Moon kommenterar den strukturella rasism som tillät Osage morden att gå förbi outredda så länge, och behandlar tragedin med stor respekt även fast förövarna själva är filmens huvudpersoner. DiCaprio och De Niro gör det bra som utåt karismatiska men inåt giriga och illasinnade män.
Lily Gladstone som Osage-kvinnan Mollie skiner starkast i en av årets bästa skådespelarinsatser. Mollie vet mycket väl vad DiCaprios Ernest Burkhart är ute efter, men hon förstår också vilken position hon har i världen av sin tid och anpassar sig för att överleva. Gladstone visar på en räckvidd av känslor och står tydligt som filmens emotionella mittpunkt.

Den briljanta produktionsdesignen porträtterar Osagernas kultur såväl som 20-talets estetik fläckfritt, och det makalösa fotot gör att varenda scen är lika visuellt engagerande som dramaturgiskt.

För den som var besviken över att Scorseses föregående film, The Irishman, visades begränsat på bio är detta ett utmärkt läge att uppleva hans bravur på största skärm möjlig. Speltiden är ingen ursäkt att invänta Apple TV+ premiär, Killers of the Flower Moon yrkar ett biobesök även för den mest bekväma av soffpotatisar!