Iskallt mord

Roger Wilson 14:56 6 Jul 2002
För något år sedan gick jag igenom kvinnorollerna i amerikanska sommarfilmer. En deprimerande sysselsättning, eftersom det i stort sett bara var i den animerade hönsfilmen [I]Flykten från hönsgården[/I] som det fanns framträdande roller för kvinnor. Fullt lika nattsvart har det inte varit den senaste tiden, och kvinnliga stjärnor, som i många fall också är verksamma som producenter, har till och med börjat ta sig in på actionmarknaden. Till exempel Jennifer Lopez i [I]Enough[/I], Jodie Foster i [I]Panic Room[/I] och Sandra Bullock i nu bioaktuella [I]Iskallt mord[/I]. Tyvärr är de kvinnliga framgångarna främst kvantitativa, kvalitetsmässigt lämnar samtliga ovanstående filmer mycket att önska. Bullock har själv varit med och producerat [I]Iskallt mord[/I] där hon spelar polisen Cassie Mayweather - en roll som liknar CIA-agenten hon spelar i [I]Miss Secret Agent[/I] i sin okvinnliga utstrålning. Men här är det fråga om en kriminalgåta, inte en komedi, så det charmiga vimsandet är nu utbytt mot mer hårdföra egenskaper. Misogynin inom polisväsendet skildras öppet i filmen. Mayweathers kollegor kallar henne för hyenan (på grund av artens till synes tvekönade honor) och hon anses allmänt som ett freak, främst för att hon går, super och raggar som en hel karl. Mordgåtan som hon och hennes färske assistent, Ben Chaplin, försöker lösa har en intrig som förekommit på film förr. I Hitchcocks [I]Repet[/I] och, på 90-talet, i [I]Swoon[/I]. Unga män som tar sig rätten att döda - av nyfikenhet, jakten på spänning eller förvirrade teorier om övermänniskor. Givetvis finns det även i denna film de obligatoriska homoerotiska undertonerna mellan gärningsmännen. Det är ett hyfsat upplägg, med frågeställningar och rollfigurer som hade kunnat vara intressanta. Men inga av de lösa trådarna följs upp, utan filmen blir, ju längre den håller på, allt mer till en ordinär kriminalgåta. Intrigen, som är tänkt att vara sinnrik och snårig, är i själva verket övertydlig och förutsägbar. Bullocks karaktär får en busenkel psykologisk förklaring till sitt beteende. Mediokert är mitt omdöme medan jag gäspar mig igenom filmens upplösning.
Murder by Numbers