Din morsa också!

Roger Wilson 12:15 5 Dec 2002
Mexikanska II]Din morsa också![/I] (i original [I]Y tu mamá también[/I]) har prisbelönats i Venedig, blivit en oväntad hit i USA, och kommer nu äntligen till Sverige. En av årets bästa filmer, om sex, död, badutflykter - och ännu mera sex. En faktiskt helt obevekligt bra film som blandar komedi, tragedi, kärlek och samhällskritik på ett helt naturligt, omedelbart och förtjusande sätt. I centrum står Julio och Tenoch, två dödspolare i övre tonåren som gör allt för att leva upp till epitetet "young, dumb & full of come". De fyller sina liv med flickvänner, droger, avancerad slacking och runktävlingar (fantasierna om Salma Hayek funkar mest effektivt). Så träffar de Luisa på ett släktkalas, hon är fru till Tenochs släkting, något som inte hindrar duon från att hopplöst optimistiskt försöka lägga an på henne och erbjuda en plats i bilen på en utflykt till ett påhittat strandparadis. Kort därefter rasar Luisas värld samman - hon hamnar i en krissituation där bara en bilresa till havet med två testosteronstinna tonårskillar funkar som flyktväg från ångesten. Julio och Tenoch är nämligen odödliga i sin ungdom. De låtsas inte om att vuxenlivet snart kommer att tränga sig på, utan lever sin sista sommar i frihet som blodsbröder utan ansvar, tar för sig av livet utan rädsla och skrattar och super utan förbehåll - deras livsglädje smittar, nästan som en sjukdom. De ignorerar att deras vänskap lever på utmätt tid, att klassmotsättningar och omvärldens förväntningar snart kommer att inordna dem i ledet. Istället tar de en öl till och röker en feting till. Luisa knarkar också, men för henne är drogen snarare killarnas ungdom och obekymrade attityd. Ibland intas den mest effektivt i horisontalläge. Men det här är inte bara ett snyggt romantiskt triangeldrama med mycket sex- och några svartsjukescener, regissören har tillsammans med sin manusförfattande bror valt att krydda anrättningen med politik och död. Som små trubbiga knivstick kommenterar filmens avmätta berättarröst politiska förhållanden, livslögner och dödsolyckor medan handlingen rör sig framåt. Eller så skymtar beväpnade militärer vid vägkanten, medan de tre vännerna i bilen passerar förbi, engagerade i en mer eller mindre avancerad diskussion om sex. För varvat med det allt mer tillspetsade triangeldramat visar Cuarón också upp sin bild av Mexico. Aldrig genom något fyrkantigt moraliserande eller agitation, utan bara genom att kärleksfullt visa de fattiga miljöerna och människorna som vännernas bil passerar. Ytterligare en botten i en film som snarast lurar på dig sitt budskap, som växer länge efter att man sett den. Ett vackert bildspråk, tajta skådisar (bland annat Gael García Bernal från [I]Amores Perros[/I]), ett manus fyllt av tonträffar och laddade scener gör bara upplevelsen ännu mer perfekt. Enda frågetecknet är regissörens sexuella frispråkighet och hans senaste uppdrag - att göra den tredje Harry Potter-filmen. Räkna med att det kommer att bli rätt knulligt på Hogwarts i framtiden.
Y tu mamá también