Den gröna cykeln

Wanda Bendjelloul 10:53 8 Mar 2013

Tioåriga Wadjdas högsta dröm är en egen cykel, helst en likadan som grannpojken Abdallah har. Men fina flickor cyklar inte på Saudiarabiens gator och dessutom kostar underverket en förmögenhet. Men när skolan utlyser en tävling i Koranrecitation, med precis tillräckligt mycket prispengar i potten för att kunna köpa en cykel, antar hon utmaningen.
Den gröna cykeln är inte bara en mycket bra film, det är också en liten filmisk revolution. Det gäller både själva produktionen (Al Mansour är Saudiarabiens första kvinnliga filmregissör) och de teman filmen behandlar, såsom mångifte och saudiska kvinnors begränsade rättigheter och rörelsefrihet. Dessutom, när nu barnfilmsutbudet är så infantiliserat att det inte kan hantera några svårare frågor än ”hur man är en bra kompis” rekommenderar jag er att se filmen tillsammans med era sju till fjortonåringar. Jag tror nämligen att många svenska barn också skulle kunna bli inspirerade av saudiska Wadjda, en orädd feministisk rebell i sneakers, som envist utmanar de vuxnas och samhällets dogmer genom en så anspråkslös liten dröm som att få cykla.

Bäst just nu: Film

Prisoners

Denis Villeneuves film innehåller storslagna skådespelarprestationer från Jake Gyllenhaal och Hugh Jackman och är varje småbarnsföräders värsta mardröm.

You're next

Lågbudgetskräck med stort underhållningsvärde och grymt soundtrack.

Alfonso Cuarón

Regissören av redan klassiska Children of Men följer upp med unisont hyllad sci-fi-ångest.

The Homesman

Sebastian Lindvall 14:49 6 Nov 2014

Tre kvinnor snubblar över vansinnets brant i en sömnig småstad i ett kargt Nebraska. Deras män orkar inte längre ta hand om dem, slussar bort dem, skjuter ifrån sig ansvaret tills det landar hos den driftiga ensamsjälen Mary Bee Cuddy (Hilary Swank). Hon tar på sig att leda en transport mot en hjälpvillig pastorsfru i Iowa och lyckas tvinga med sig den lugghuggne busen George Briggs (Tommy Lee Jones) som resesällskap.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!