Den 6:e dagen

Roger Wilson 15:19 3 Dec 2000
Trots att de tillhör vitt skilda genrer så har faktiskt Arnold Schwarzeneggers [I]Den 6:e dagen[/I] och Jim Carreys [I]Grinchen - Julen är stulen[/I] mer gemensamt än sitt svenska premiärdatum. Bägge är nämligen exempel på filmer där handlingen och intrigen framstår som ointressant jämfört med det unika och fiktiva universum som de utspelas i. [I]Den 6:e dagen[/I] är en science fiction-historia som utspelas i en obestämd nära framtid, och under filmens första halva fullkomligt sprudlar det av beskrivningar och presentationer av tekniska innovationer och finesser. Speglar som ger dig nyheterna samtidigt som du klarar av morgontoaletten, bilar som kör på autopilot. Ja, till och med bananer fås i genetiskt förändrad form - med tacosmak. Och för den som inte orkar med en vanlig, krävande relation så finns det virtuella flickvänner att köpa - sådana som tycker att det är charmigt med pojkvänner som sitter framför TV:n hela dagarna. Kombinerad med en sorts sensorplatta mot pannan kan hon till och med ge dig en virtuell avsugning i bästa TV-fåtöljen. Roligast blir det förstås när man kostar på sig lite satir. Som barnens favorit "Sim-Pal" - en konstgjord dock-kompis i naturlig storlek, grotesk med sina utstående ögon och degiga hy. Eller den inställsamma TV-reklamen för tjänsten "Re-Pet", en metod att genom kloning återskapa döda husdjur. På mindre än ett dygn levereras en kopia identiskt lik originalet - och ditt barn behöver aldrig mer gråta över ett dött husdjur. Just kloning, men på en lite allvarligare nivå, är också filmens centrala tema. I regissören Roger Spottiswoodes ([I]Tomorrow Never Dies[/I]) version av framtiden får man nämligen klona djur, men inte människor. Det styrs av "Den 6:e dagen-lagen" som stiftades efter ett misslyckat experiment där resultatet blev ett foster så missbildat att man tvingades döda det (lagens namn syftar på att Gud skapade människan på den sjätte dagen). Det framgår med all önskvärd tydlighet att alla inte respekterar lagen när vår hjälte Schwarzenegger upptäcker en kopia av sig själv en dag när han kommer hem från jobbet. Ett misstag har begåtts och de suspekta krafter som producerat ett Arnold-duplikat måste nu förstöra bevisen - och ta livet av i alla fall den ena av dem. Och i kampen för att behålla livhanken kommer Arnold den ansvarige på spåren - en rik affärsman som driver en egen olaglig kloningsfabrik där han återskapar dyrbara idrottsmän och politikers barn i utbyte mot pengar eller politiskt inflytande. Tyvärr förlorar Den 6:e dagen det mesta av sin charm och berättarglädje när den vanliga actionstoryn med bil- och helikopterjakter tar vid, när det fantasifulla byts ut mot konventioner och satir mot simpel skottlossning. Actiondelen av filmen är inte dålig, men ligger bara på standardnivå. Dessutom borde den ansvarige för idén att ha dialogscener mellan två stycken Arnold Schwarzenegger få böta. Annars är det just mycket dialog i filmen, långa förklaringar med syfte att fylla handlingens logiska lucor. Och kanske för att få publiken att tro på osannolika tekniska framsteg, som till exempel en ögonscanner som kan läsa av en människas alla minnen och erfarenheter på bara några sekunder. Trots allt prat blir det mest bara några tomma ord av ambitionerna att ställa frågor om existens, odödlighet och genetikmoral mellan actionscenerna. Faktum är att det är betydligt mer udd i de korta, satiriska reklamfilmerna om återvunna husdjur än vad man lyckas få fram i resten av filmen.
The 6th Day