Daylight

admin-kollegorna 12:03 23 May 2000
Viggo, Viggo, varför har du övergivit mig? Nej, han är visserligen inte Gud men det skådespeleri Viggo Mortensen presterade i Sean Penns suveräna Indian Runner var åtminstone benådat från ovan. Och i ett annat av 90-talets absoluta mästerverk, Det gyllene fältet, fick han kameralinsen att vibrera. Det handlar därför, vilket kanske kan förstås, om ren och pur mental smärta att se honom spela tredjefiol bakom Sylvester Stallone i denna klichétyngda och oerhört trista actionfilm. Men han måste väl äta, precis som vanliga människor.Det som Rob Cohen här har skapat är något av en sammansmältning av genren katastroffilm och den genre som man väl kan kalla besserwisser-filmen: det vill säga den där huvudpersonen är så in i helsike bra på just sitt gebit, det må vara allt från elektricitet (Matt Dillon i Mr Wonderful) till bluesgitarr (Ralp Macchio i Crossroads) att hälften av kunskaperna gör honom osannolik.Stallone gör en före detta chef inom något som väl bäst, i svenska förhållanden, motsvaras av civilförsvaret. Han är alltså mycket bra på att vara just detta men fick sparken av illvilliga kommunala småpåvar. Sekunden innan han ska köra in i den under vattnet liggande biltunneln från Manhattan till New Jersey, exploderar densamma och ett mindre helvete bryter ut. Smällen, som orsakas av några miljöbovar som krockar med sin giftiga last, dödar hundratals människor och täpper till trafikledens båda ändar. Någonstans mitt i tunneln ser ett 15-tal instängda bilister hur vattennivån sakta men säkert höjs kring deras ben. Stallones vardagshjälte kommer till räddning.Daylight saknar några fundamentala komponenter, inte minst riktig spänning. En präktig kille som är bäst på allt, han kan till och med visa känslor och rädda hundar har nämligen lite svårt att generera sådant kring sin person. Och även om man inte kan kräva någon djupare insikt i dialogen av en dylik film hade denna högljudda vattuskräck vunnit mycket på ett replikskiftet som bjuder på något annat än den ständigt utropade varningen: "nej, rör inte den, då rasar allt ihop!"Och killen som snart ska gifta sig dör.
Daylight