Argylle

Rikard Gunnarsson 10:33 1 Feb 2024

När bokserien ”Argylle” visar sig förutspå verkligheten dras författaren Elly Conway från sin stillsamma livsstil till en värld av spionage. Biljakter, intriger och skottlossningar följer, allt medan Elly försöker lista ut varför hennes böcker speglar riktiga händelser så väl.

Det är inte första gången Matthew Vaughn gör spionfilm - tidigare har regissören levererat de larvigt charmiga Kingsman-filmerna. Tydligt är det att Vaughn föredrar genren när den inte tar sig självt alltför seriöst, med färgglada och komiska element på framkant, och Argylle är inget undantag. Men trots unikt koncept och flertal listiga vändningar är detta en blek rulle, som varken har stil eller substans nog för att stå ut på samma sätt som många av Matthew Vaughns tidigare verk, eller bland spionfilmer generellt.

Den spektakulära uppsättningen skådisar imponerar inte alls, utan agerar snarare fönsterskyltning för att täcka hur ointressanta majoriteten av karaktärerna är. Henry Cavill som Argylle själv är en höjdpunkt, men dessvärre får han alldeles för lite tid att glänsa. Bryce Dallas Howard och Sam Rockwell som berättelsens ledande duo gör ett måttligt jobb, men rollinsatserna dras ned av det ögonhimlande händelseförloppet deras karaktärer får utstå i filmens sista akt.

Något Vaughn vanligtvis gör bra i sina filmer är actionscener, men i Argylle utspelar de sig på oinspirerade platser, utan att vara stilistiskt fotograferade eller imponerande koreograferade - en stor besvikelse med tanke på att bra action kan lyfta en film från medioker till riktigt underhållande. Ändå är Argylle ingen jätteblunder, utan en harmlös actionkomedi med varken bu eller bä att säga. Det är däremot synd att materialets potential inte levs upp till.