SVTs öppna arkiv

Björn Werner 15:33 17 Apr 2013

http://www.oppetarkiv.se

Alltså detta! SVTs satsning på att trycka ut typ hela sitt arkiv av serier på nätet känns ju först, spontant helt magisk. Alla gamla bra och dåliga serier från förr direkt in i dattan. Spung! Bank Für Alle! Ika i Rutan! En liten stund tänkte jag till och med att det kanske, kanske ändå var legit av Radiotjänst att tvinga oss betala den där licensen. Fast sen tänkte jag: "nä". Okej att  Netflix tar 79 kronor i månaden för deras utbud av oändligt mycket obskyrt skräp från botten av Billiga Filmer-backen på ÖB men jag kan ju iaf välja att inte betala. 150 påtvingade kronor i månaden för kronisk access till Jokkmokks marknad 400 år. Nja. Tvek på den. Netflix har ju iaf alla säsonger av Deadliest Warrior och Bear Grylls så atte...

Gilla:
upp
25 röster

Lämna en kommentar, bild eller gif här

Centern vet vad politik smakar

Björn Werner 18:04 23 Apr 2014

I både Göteborg och Stockholm har alliansen faktiskt gjort en helt okej grej. De har kört över lite truliga sossar och snarkig trafikförvaltning och sett till att food trucks ska få vara verksamma. Det var väl trevligt för innerstadsbor med lunchpengar som bränner i fickan och ett stort behov att känna sig lite mer som att de bor i en härlig och fri stad som New York eller åtminstone Helsingör. Kan, i egenskap av exakt denna person, sympatisera med detta. Men tycker det säger mer om Centerns totala brist på all form av politisk identitet att de så till den mildra grad identifierar denna politiska framgång som en valfråga att den ska upp på valaffischer. Det väcker också frågor.

1) Det är inte ens valfråga - det är ett faktum. Vad är det Centern lovar? FLER food trucks? En liten matbil driven av besjälade livsnjutare som varit en månad i utomlands och fyllts av inspiration till alla personer som har bostadsrätt?

2) Varför har just Centern fått food trucks som sin selling point? Hur har snacket gått i alliansens lokala strategimöten? "Okej, Moderaterna, ni får ansvar för välfärden! Kristdemokraterna, ni tar snacket om moralfrågor! Folkpartiet - ni snackar skola och invandring. Centern... ja... ehh... Var ni inte typ bönder.... Kanske ni kan ta food trucks?"

3) Just det. I Göteborg har Centern inte ens något mandat i kommunfullmäktige och i Stockholm har de... tre... Så atte... Heja heja... Bra jobbat... Centerpartiet...!

Men jag vill ju inte bara klaga. Det finns så mycket mer Centerpartiet kan lova om de nu tagit på sig hatten som den självförverkligande medelklassens livsförbättrare. Här är några kvalificerade reformer som inte heller kommer ge några röster om man sätter dem på en affisch och försöker bygga image:

1) "Politik smakar Tuborg". Alla borde få dricka starköl på lunchen, det är en härlig grej, precis som i Danmark. 

2) "Politik smakar baguette". Skattesubventioner till små härliga franska boulangerier som lagar Pain Chocolat och baguetter till dig för en billig slant varje morgon - precis som i Paris! 

3) "Politik smakar kuk". Legalisering av sexköp - precis som i resten av världen!

Gilla:
upp
2 röster

Moderaterna testar satir

Björn Werner 10:26 22 Apr 2014

"Kolla på Magdalena Andersson liksom? Haha! Så dum hon ser ut! Och titta Anna Kindberg Batra och Peter Norman på deras pressbilder? De ser jätteseriösa ut. Haha! Clownsossarna! Rösta inte på dem!"

Det är spännande att följa Moderaternas nya valstrategi. 2006 var det kampen om orden. Nya Moderaterna. Nya arbetarpartiet. Utanförskapet. Med Per Schlingmann i spetsen lyckades de skickligt bryta Socialdemokratins verklighetsbeskrivning ur händerna på dem och ersätta den med en egen. Sverige var ett land där saker inte stod till rätt till och Moderaterna, de lyssnade.

2010 handlade valet om stabilitet. Regeringsduglighet kontra den rödgröna röran.

Nu börjar 2014 utkristallisera sig. Verklighetsbeskrivningen är trött. Ansvarsfrågan är luddig när två partier i Alliansen oscillerar kring 4 %-spärren. Vad göra? Jo, sparka neråt! I år är det satiren som gäller! Oftast brukar partier överlåta fula sexfältare som dumförklarar de politiska motståndarna med "lustiga bilder" till ungdomsförbunden eller barnen på dagis. Men nu väljer Moderaterna på ett förtjänstfullt sätt att göra det till en intregrerad del av deras kampanj.

Titta bara på bilden ovan! Visst blir man övertygad? Alliansen håller i slantarna. De rödgröna öser dem omkring sig! Tokigt! De rödgröna lovar vitt och brett. Alliansen, de tar selfies. Kaxigt! Peter Norman och Anna Kindberg Batra ser jätteseriösa ut när de pratar om ekonomi. Magdalena Andersson ser ju helt kocko ut. Cuh-ra-zy! 

Jag vet inte vad ni säger men själv är jag övertygad. Det här flyger! 

 

Gilla:
upp
12 röster

Saker man kunde köpt istället för Nuon

Björn Werner 13:51 18 Apr 2014

Nuonaffären, även kallad ”Sveriges sämsta affär någonsin”, är mycket riktigt en sanslöst dålig affär. Regeringen hade ansvar för statligt ägda företaget Vattenfalls köp av energibolaget Nuon på runda slängar 100 miljarder. Det tog man inte. Istället för att se till att ärendet blev ordentligt utrett av den lilla verksamheten Näringsdepartementet och samordnat med Finansdepartementet, ryckte istället Maud, Anders och Fredrik på axlarna, klickade i ”Lägg i varukorgen” och tryckte på ”Köp”. Det skulle de inte gjort. Nuon var ett jättedåligt företag som snabbt tappade i värde och har lett till en förlust för Vattenfall på 30 miljarder kronor.

För att illustrera vilket riktigt, riktigt dåligt köp Nuon var, och varför regeringen verkligen förtjänar att bli hunsade i media fram till valdagen för detta, kommer här en illustration av saker som är värda ungefär lika mycket som 30 miljarder.

1) Alla skattehöjningar Socialdemokraterna vill införa till hösten

Sossarna vill slopa ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifter. Det kommer kosta 14,8 miljarder i skatt för företagarna. De vill också slopa restaurangmomsen. Det kostar krogföretagarna ungefär 5,4 miljarder i skatt. De tänker också höja skatterna för höginkomsttagare, sänka taket för RUT med mera. Allt som allt klockar deras skattehöjningar in på 30 miljarder. Kul att tänka på vid framtida valdebatter om oansvarig politik. ”30 miljarder? Är det nåt att bråka om… Du menar det ni fumlade bort på Nuon-affären och inte vill ta ansvar för?”, kan man tänka då.

2) 20.000 nya lärare i 4 år

Om man lite schablonmässigt räknar med att en lärare inklusive arbetsgivaravgift kostar ca 32.000 kronor i månaden. Visst, räknar inte med kostnad för utbildning etc, men ni fattar grejen. Massa lärare.

3) 20.000 sjuksköterskor i 4 år

Se samma resonemang som ovan.

4) Minst 150 små öar i Karibiska havet

Bara att välja och vraka på min personliga favoritsida Private Islands Online!

5) Hela företaget Spotify

Värderades till 35 miljarder förra året.

Gilla:
upp
30 röster

Todd Terje - Leisure Suit Preben

Björn Werner 15:56 11 Apr 2014

Todd Terje, discogurun från oljelandet i väst har ju precis blivit med fullängdare och släpper nu som lök på fjordlaxen en liten suggestiv festvideo från en av skivans kanske mindre festliga låter, Leisure Suit Preben. Det är Oslo, det är fylla, det är (kanske) 80-tal och han flyr från sina inre demoner som kommer över honom i form av blängande spökmasker när han minst anar det. Eller är de en referens till Svante Thuressons gamla existentiella dansdänga "Främlingen"? Själv blir jag framförallt motiverad att försöka ge mig på den mer uppenbara referensen Leisure Suit Larry igen (hittas som abandonware här). Äventyrsspelet om en sliskig kille på en quest att få scora inom 24 timmar. Åldersskyddat för barn genom att ställa samtida frågor som bara vuxna känner till. Eller ja... eftersom spelet gjords på 1987 är ju frågorna nu konstruerade för att identifiera folk som är 41+ snarare... Eller kan ni svaren på "Tiptoe Through the Tulips" was recorded by...?"

Gilla:
upp
19 röster

Jimmie: Glöm inte telefonförsäljarna!

Björn Werner 18:30 7 Apr 2014

Det här med att Sverigedemokraterna envisas med att åka till brandstationer och sjukhus som inte vill ha dem där? Visst, det börjar bli svårt att spela martyrkortet om att de inte får rättvis rapportering i etablerade medier  när Sveriges Radio förbjudit sina programledare att vara uttalade antirasister. Det behövs något nytt! Så ja, varför inte förmedla bilden att okej, medierna har börjat acceptera dem men det finns fortfarande en hel del tokskallar bland verklighetens folk som sprider sitt tokhat mot stackars Jimmie. Han som bara vill vara en helt vanlig partiledare i ett helt vanligt parti och hälsa på ute i stugorna och så blir det såhär. Typiskt PK-sjuklövermediaetablissemanget!

Huruvida mediastrategin är bra eller dålig får någon annan avgöra. Men är det verkligen så ansvarstagande att fortsätta valkampanjen, när en inte oansenlig del av deras väljare tycker det är en bra idé att mordhota de som protesterar så att de inte vågar gå till jobbet? Brandmän, läkare, såna personer är ju rätt bra om vi kan ha i tjänst? Eller är det att ge efter för det politiska våldet?

Det är klart, turnébussen är abbonnerad och Jimmie har satt av en massa tid i schemat så alla har förstås full förståelse för att det inte bara går att sluta såhär mitt i alltihop. Men tänk såhär då: when life gives you mordhotande nazister som stabil väljarbas, make lemonade. Gör folk glada! Lägg om turnén till att bara åka till telefonförsäljare och Creative Directors.

Gilla:
upp
16 röster

När Andra Långgatan slutade vara hippt

Björn Werner 18:52 6 Apr 2014

Foto: Kent Hallgren

Minns ni T-Livs? Den sista bastionen mot Andra Långgatans oundvikliga förfall. Varje gång jag gick förbi fasaden täckt med specialerbjudanden om lantchips, tvååttor och stockar med snus och öppet till 23 var det som att jag inte behövde se vad som hände runtomkring mig. 

T-Livs var så genuint sunkigt att det gick att strunta i Andra Långdagen 2011, året då gatufesten gick från internt fylleslag till städad catwalk för modebloggläsare som övade inför Way Out West. När Benny Cruz uppförde sin mardrömstolkning av Håkan Hellström på strippklubben Wandas förr så hotfullt uppviglande, smutsvita fasader kunde man fortfarande rycka på axlarna och köpa ett flak Gainomax för 200 kronor.  När pärlbandet av självmedvetna ölhallar växte upp där porraffärer, kuriosabutiker och barer med fokus på pengatvätt långsamt vittrat bort, då köpte vi ett sexpack snart utgångna folköl för 14.90, satte oss på Masthuggsberget och tittade på solnedgången. Vi kunde fortfarande ljuga för oss själva att Andra Lång var den där dåliga gatan.

Fram till den där dagen. De nya öppettiderna stirrade ned från T-livs vägg. ”18.00”. Sen gick det snabbt. Allt i affären (utom tobaken) reades ut, bara några månader senare stod lokalen tom och öde. Snart dök det upp en improvisationsteater och en Crossfit-anläggning.

När GTs Karl-Johan Karlsson några månader senare trendspanade att ”Andra Långgatan har blivit hipster-ställe” kunde ingen blunda längre. Andra Långgatan hade slutat vara hippt. Festen var över. Hushållens eskalerande medelinkomst runt långgatorna hade drivit fram en verklighet som var så långt från myten om ett levande, kreativt och stökigt hamnkvarter att det till slut bara brast. Karlsson klev in som läkaren som dödsförklarade liket. Den gamla gatans hjärta hade slutat slå helt. 

Det är ingen mening att vara sentimental.  Folk som en gång var unga har vuxit upp, slängt BD-stjärnor under ögonen och istället satt på sig färgglada glasögonbågar för att signalera ”vuxen men kreativ”, omvandlat hyresrätter till bostadsrätter och börjat prioritera intensiv fettförbränning och amerikanska mikrobryggerier framför prisvärd folköl, svartcigg och otroligt billigt smågodis.

Och dessutom. Bara några hundra meter bort, uppför Stigbergsliden, där bubblar det vidare. Små barer öppnar i detta nu på Stigbergstorget och på den långa Bangatan trängs alternativa konstgallerier bland begagnade stereoförsäljare och frisörer. I en gammal biograf tronar LIDL, med fasaden täckt av specialerbjudanden på billiga chips. Det är som de säger i Jurassic Park: Life will find a way.

Gilla:
upp
19 röster

Supergeil

Björn Werner 16:26 6 Apr 2014

Bästa. Reklamen. Nånsin. Hela reklamvärlden jublar unisont åt att tyskarna för första gången någonsin lyckats göra en medvetet rolig reklam och därmed brutit världens längsta streak av omedveten rolighet som präglat landets marknadsföring fram till nu. Den där övertydliga megainformativa (som Ritter Sports slogan - "Quadratisch. Praktisch. Gut." och de megaslemmiga Riesen och Werthers Orginal, som alla lyckats sunka ner till och med vårat mediaflöde. Äntligen har tramset hittat förbundsrepubliken. Och med råge! DennaFriedrich Liechtenstein alltså. Hur kan man säga att tyska är fult efter denna erotiska urladdning? Supergeil!

Gilla:
upp
7 röster

Korvfestivalen - Årets största korvfest

Björn Werner 17:20 30 Mar 2014

Skribenten njuter av Isterbandets ljuva toner

Korvfestivalens tagline är ”Årets största korvfest”. Efter gårdagens kväll på Under Bron är vi skeptiska. Är det möjligt att något kan slå Stockholms housescen på det området? Det tarvar en undersökning. På tuben till Globen läser vi av upplägget närmare på en av korvfestivalens rosa affischer. ”Nordens största tillställning för alla som älskar korv”, nått studentikost om en korvakademi, obegränsad provsmakning och ”korvvalsdebatt med Annie Lööf och Peter Eriksson” utlovas. Sjukt.

Vi kryssar världsvant förbi en hundra meter lång kö, viftar med presslegget och befinner oss snart på området. En tät dimma av korvos väller emot oss, jag gnuggar ögonen, ser mig omkring. Framför våra fötter ligger en hel mässhall tillägnad korv. Horder av nyfikna Stockholmare av ingen speciell målgrupp driver runt, proppar i sig de korvslantar som presenteras av en komplett uppslutning svenska korvtillverkare. Annie Lööf har redan gått av scenen, nu står istället festivalens husband ”Isterbandet” och spelar dammiga 30-talsklassiker för de som orkar lyssna.

Skribenten med pölsemannen själv

Vi köper en öl och följer med i folkfesten. Slås av hur lätt det är att prata korv. Överlag är korvproducenterna härligt befriade från pretentioner. De vet att de säljer en ekivok köttprodukt och det är inga konstigheter. Kött i tarm liksom. On the flip side kan dock konstateras att denna avslappnade, laid-back essentialism går hand i hand med samma inställning till genus, ett lite unket korvalynne. ”Ölkorv, passar jättebra till öl, tjejer brukar säga att det passar jättebra till vin” är kommentarer som lämnar en härsken känsla.

Metodiskt arbetar vi oss igenom utbudet. Ambitionen att äta ”all korv” mattas efter hand av till att äta ”i alla fall en korv från varje bord” till ”jag mår psykiskt dåligt av att ens tänka på korv”. Noterar att ramslök och råkorv är på stark uppgång i korvbranschen, medan ”jättestarka” korvar har börjat tappa sin charm.

Vi stapplar därifrån med hår, kläder och hud fullkomligt impregnerade i korvdoft, men kanske 30 mer eller mindre kul smakupplevelser rikare. Medan vi vandrar mot tunnelbanan, fullstoppade med korvtankar diskuterar vi ivrigt vad korven är, 2014. Man tänker ju lätt att det är innehållet som definierar korven, men är det snarare korven som definierar innehållet? Vad är korven utan tarmen?  Frågor som kanske aldrig kan få svar, men som roar och oroar denna soliga vårsöndag.

En sak är säker, korven lever och frodas i vårt avlånga land.

Nedan följer den SVERIGEUNIKA listan med ett urval av årets bästa och sämsta korvproducenter. Skriv ut, laminera in och ta med!

Pölsemannen

Pölsemannens rödkorv är högklassig och saftig. ”Bra smakandes i munnen”. Deras minichorizos för tankarna till brända lilltår och smakar därefter.

Betyg: betyg: 3

Dalakorv

Mjäkiga korvar för de som inte vågar gå hela vägen. Bränt korven i båda ändar. Sömnigt!

Betyg: betyg: 2

Scan

Har bästa monterplatsern precis bredvid scenen och presenterar enbart sin senaste satsning på råkorv. En sofistikerad och välkommen insats av branschledarna. Det känns tryggt. Och korven? Jo då! En köttig, grynig symfoni. I munnen.

Betyg:betyg: 5

Sorunda

Deras korv ”Djävulskt het” är en folklig version av den beryktade Harikirikorven vid Riksdagen. Närmare än så får ingen gå.

Betyg: 3/6

Levén Vilt

Uppfriskande uppveleser i hjortens tecken. Fräsch, frisk smak, korvens motsvarighet till att dricka brunn.

Betyg: betyg: 4

Lithells korv

Andra paradplatsen mitt emot Scans monter. En brännvinsostkorv med vissa förtjänster. I övrigt ganska deppiga standarprodukter dränkta i ramslöksmajonäs. Fegt av en av Sveriges största.

Betyg: betyg: 3

Tailors & Jones

Våra höga förväntningar på Stockholmarnas hippaste korvkedja grusades grundligt. Både av dålig, snobbig attityd (”Vadå råkorv? All korv är RAW”), ett futtigt provsmaksutbud (en enda, småtråkig standardkorv med hybrisnamnet ”The Godfather”) och en riktigt girig månglaranda – de enda som SÅLDE korvar istället för att ha ett generöst provutbud.

Betygbetyg: 2

SMK

Passioner och professionalitet. En av festivalens riktiga uppstickare och vår favorit.  Både tävlingskorven med rödvinssmak och lammkorven med rosmarin lockade till både en och två extra tuggor. Rekommenderas varmt!

Betyg: betyg: 6

The Hairy Pig Deli

Gift par som älskar varandra lika mycket som sin vällagade vildsvinskorv. Men toscansk importsalami imponerar föga.

Betyg: betyg: 4

Gilla:
upp
23 röster

Crunchips Limited Edition African Style

Björn Werner 13:45 26 Mar 2014

Chipsrecension ursprungligen publicerad på Björns Facebook år 2009 under en kall höst i en koleldad lägenhet i Charlottenburg. Bilden ovan är på den nya påsen, permanentad i Crunchips utbud, och återspeglar inte de detaljer som fanns på ursprungssnackset.

Chipsläget är fortfarande mycket torftigt. Finns fortfarande bara två smaker: paprika och ketchup (som smakar paprika). Okej, var inte helt sant. Det finns också tre limited edition-chipspåsar med exotiskt tema, närmare bestämt "Afrika", "Western" och "Indien". Indien har jag inte gett mig i kast med ännu, "Western" vill jag inte, de ger sken av att smaka korv. Afrika är däremot grundligt utforskat. Påsen med typiskt afrikanskt tema (djurhudar, zebra och leopard, samt en liten lerhydda) är hård och robust, äkta kvalitetsaluminium för oss som vet att uppskatta vällagrade snacks.

Doften som slår emot mig vid öppnandet är en besvikelse, men inget jag sliter mitt hår över. Ett lakoniskt "jaha" undslipper trött mina läppar. Paprika. Paprika paprika paprika. Alltid paprika. Chips är dock inte kända för att i första hand vara doftbärare, det är konsistens och smak som ligger i första rummet. Jag tar en paus, lägger in några bitar kol i ugnen, sätter mig på sängen, neutraliserar munnen med vaniljcola och ger mig hän.

Små trumvirvlar av jordnöt smattar mot min tunga, curry letar sig som stråkorkesterns fylliga stämma upp i gommen. Precis i förgrunden, direkt på tungspetsen, svagt men precist spelas ett solo som av en vemodig oboe: bananen. Vilken trio! Jag är slagen av stämningen som sprider sig i munnen och av tankarna den väcker. Hur kommer det sig att hela västerlandet har en så bestämd uppfattning om vad som är afrikansk smak? Hur är det möjligt att ett chips i Tyskland med smak av "afrika" har exakt samma smakkomponenter som den genomsvenska pizzan Afrikana? Är det verkligen så att en hel kontinent i första rummet smakar just jordnöt, curry och banan? Antagligen är det så. Om inte annat är det underbart att en hel civilisation är överens om vad en annan kontinent smakar. Åtminstone jag blir lite varm i hjärtat av att tänka på det. Och glad i käften blir man ju av att äta dem också, så pröva!

Betygbetyg: 5

Gilla:
upp
5 röster