Kondomanvändandet är, inte helt oväntat, för lågt bland ungdomar i Sverige. Det vill Weekday och RFSU ändra på – genom en kortfilm och ett nytt användningsområde för jeansens klassiska femte ficka.
"Be carefree, not careless."
Från och med nu på onsdag kommer Weekday x RFSU-kondomer att säljas i märkets alla butiker, och även till en början ligga nerstoppade i den femte fickan på jeansen som säljs. För att ytterligare visa på vikten av att skydda sig har Weekday i samarbete med RFSU också gjort en film, tillsammans med Christian Larson bakom Swedish House Mafia-dokumentären Leave The World Behind och med ett finger med i spelet i Beyoncé och Jay Z:s On The Run. Till tonerna av den närmast moderna klassikern som är Mapeis Don't Wait grovhånglas det i stentrappor, på klubbtoaletter, i lägenheter och bilar.
Slutet går att lista ut. "Om du respekterar personen, tänk på att skydda hen", säger Weekday. Kan vi få säga "amen" och lägga till att ansvaret måste ligga på alla inblandade parter? Tack.
20% av intäkterna från produkterna går till RFSU:s arbete med prevention. Kampanjen startar i butik onsdag den 22 oktober. Här har vi pratat med Weekday och Christian Larsson om kampanjen.
Weekday och RFSU lägger kondomer i jeansens femte ficka
Stad:
Kategori: