Välkomstintervju: vår nya spelbloggare Michael Gill!

17:20 11 Dec 2013

Vår nya stjärnbloggare Michael Gill har lovat att "gå Nöjesguiden på spelbranscHen", och har redan inlett starkt med texter om rockstjärnelivet, knark och bröst. Det är inte som det låter. Vi pratade med honom om spelvärldens stereotyper, favoritspel och hur det är att jobba med sin hobby.

Är du lika bra på att spela spel som på att skriva om dem?
– Jag är alldeles för ödmjuk för att svara ja på en sån fråga. Kanske har jag lättare än gemene person att komma in i spel? För att bli bra på något krävs det ju att du spelar samma spel dag ut och dag in i flera år. Som frilansjournalist har jag inte tid med det. Men jag har varit hyfsad på Counter-Strike och Tony Hawk Pro Skater. Och en gång hade jag en topp fem i världen-tid på en av vinterbanorna i Mario Kart DS.

Hur är det att jobba med något som är en så klassisk ”hobby”?
– Det är en pojkdröm! Mina föräldrar trodde jag skulle bli dum i huvudet av att spela tv-spel när jag var liten, så jag fick aldrig någon konsol. När jag flyttade hemifrån började jag istället spela som en tok och riskerar förmodligen att bli fullständigt pantad som pensionär.

Vad kommer du absolut inte att skriva om?
– 
Jag kommer till exempel absolut inte lista spelvärldens fem snyggaste par pattar till förmån för bröstcancerforskning, som en av Sveriges största speltidningar/-reklamblad gjorde alldeles nyligen.
 
Vad innebär det egentligen att ”gå Nöjesguiden” på något, exempelvis spelbranschen?
– Att inte lägga fingrarna emellan, att belysa med politisk medvetenhet och vass humor. Och att göra det med passion, oavsett om det handlar om att älska eller att hata.

Vad är mainstream-spelvärldens största problem?
– Bristen på mod hos de med pengar. Ingen vågar satsa på ett spel som inte liknar ett annat spel. Stereotyper och förlegade strukturer har en sån fruktansvärd tröghet just på grund av de som sitter på pengarna. Och alla de progressiva spelutvecklarna tvingas göra spel med ruttna kvinnoporträtteringar och sånt för att överleva.

Vilka är dina favoritspel?
– Kanske den vanligaste frågan jag får. Och eventuellt också den svåraste. Det finns så sjukt mycket bra, men från toppen av mitt huvud: Journey, Shadow of the Colossus och... Skate.

Berätta om när du wallraffade på insidan av spelbranschen.
– Jag jobbade ett halvår som game designer på Coldwood Interactive, ett gäng progressiva spelutvecklare här i Umeå. Tyvärr får jag inte berätta så mycket om detaljerna utan att riskera att bli uppäten i rätten av en av branschens största lirare. Men det var så jävla skoj, och Coldwood är ett grymt ställe på många sätt.

Måste en vara en inbiten gamer för att uppskatta din blogg?
– Nej. Eller det är inte min ambition i alla fall.

Finns det hopp för spelvärlden?
– Spelvärlden - absolut! Spelbranschen? Kanske.

Du hittar din nya favoritblogg här.
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!