Richard Hutchinson ny Cheap Monday-designer

17:40 5 Feb 2014



Precis när dammet modeveckan rörde upp börjar lägga sig kommer en ny, stor nyhet för svenskt mode. Richard Hutchinson, som tidigare jobbat för Acne och Whyred men de senaste sju åren varit creative director på The Local Firm, börjar som herrrdesigner för det, låt oss säga mer ungdomliga och ungdomsvänliga, Cheap Monday.


Han kommer att ha ansvar för herrlinjen och jobba tillsammans med Ann-Sofie Back, creative director för märket. Vi ställde Richard några frågor om uppgiften.

Vill du göra Cheap Monday mer attraktivt för en äldre publik, eller vill du att Cheap Monday ska utveckla din känsla för väldigt ungt, snabbt mode? Vad har du för idéer för märket?
– Jag har precis börjat på Cheap Monday, så får återkomma lite längre fram om de här frågorna.

Hur känns det att lämna The Local Firm, där du huserat i sju år?
– Jag har en stark fortsatt tro på TLF och att bolaget kommer att drivas vidare på ett bra sätt. Jag är glad för att ett nytt kapitel öppnar sig för mig som designer på Cheap Monday där estetiken och attityden är som handen i handsken. Känns superkul!

Kommer du och Ann-Sofie synka era idéer och jobba tätt ihop för att ena kollektionerna, eller är era designspråk för olika?
– Vi kommer definitivt att synka våra idéer! Ann-Sofie är en fantastisk designer och creative director som jag har lätt att jobba med då vi har jobbat ihop förut.

Vill du även i framtiden visa upp kollektionerna under skoldiscoformer?
– Hahaha, kanske! Skoldiscot är ett exempel på det nytänkande som jag tycker Cheap Monday står för.

Richard Hutchinson är Cheap Mondays herrdesigner från och med februari 2014.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!