Pontus Stenshäll är Göteborgs Stadsteaters nya konstnärliga ledare

11:20 6 Mar 2015



2015 flyttar chefer mellan svenska teatrar som aldrig förr. Anna Takanen, Göteborgs Stadsteaters nuvarande konstnärliga ledare, börjar arbeta på Stockholms motsvarighet, och Pontus Stenshäll tar över på Götaplatsen. Under hans ledning ska fönstret mot Europa öppnas.

Det känns nästan som att allt bestämdes under en finkulturell omgång av Hela Havet Stormar. Marie-Louise Ekman lämnar Dramaten, och ersätts av Eirik Stubö därmed blir hans post på Stockholms Stadsteater ledig och tas över av Anna Takanen. Annas gamla arbete som konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater blir Pontus Stenshälls, som senast kommer från stockholmska konstnärskollektivet moment:teater. Lagom förvirrande, men efter sommaren är det alltså Pontus Stenshäll som får Poseidon som jobbgranne.
– Göteborgs Stadsteater är Sveriges modigaste teater, det finns ingen annan som tagit sådana risker på de stora scenerna. Jag vill fortsätta det arbetet, säger han.

Under Takanens ledning har teatern satsat mycket på svensk nyskriven dramatik, och även om du kommer hitta det på programmet också i framtiden, tycker Pontus Stenshäll att det är dags att se mot Europa. Han vill ha fler icke-svenska nutida föreställningar, och fler utländska regissörer. Det genusarbete som tidigare inletts är “en självklarhet” att bygga vidare på, men man ska också bli bättre på representation överlag.
– Anledningen att jag vill öppna fönstret mot Europa är för att kunna spegla samtiden i Sverige på ett mer nyanserat sätt. Det är väldigt viktigt att vi gör teater som göteborgarna känner igen sina problem och glädjeämnen i. Nästa steg är att det vi gör på scen ska spegla mångkulturen i det svenska samhället.

Många gånger är det innerstadens övre medelklass som hittar till teatern, de stora institutionerna har inte sällan är problem med att nå utanför den gruppen. Pontus Stenshäll, som själv har rötter i göteborgsk arbetarklass, har förstås ingen enkel lösning på det, eftersom det helt enkelt inte finns någon.
– Det är en delikat och intressant fråga. Jag tror att det handlar om att öppna upp inför publiken och prata om angelägna frågor, som folk vill se behandlas på scen. Jag vill att vi både ska lyssna på göteborgarna och erbjuda saker som de inte trodde att de ville ha. 

Pontus Stenshäll kommer från en bakgrund inom fria teatergrupper, och nämner Skogen, Teater Smuts och Teater Uno när jag frågor honom om Göteborg som teaterstad. Det tror han kommer hjälpa i samarbetet med dem (till exempel har Teater Smuts nypremiär för sin Teater Smuts startar punkband på Stadsteatern i helgen), har man samma ingång till något blir det helt enkelt lättare att kommunicera. Han har också varit musiker tidigare och det tar han också med sig till nya jobbet.
– Jag kan tänka att musiken får ett större genomslag än tidigare. Stadsteatern ska bli en aning mer rock’n’roll, helt enkelt.

Läs mer: Hugo Ewalds intervju med Anna Takanen om nya jobbet på Stockholms Stadsteater.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!