Omfamna dina begränsningar

Johan Hallstan 14:31 26 Aug 2009



Trots att luften nog får ses ha gått ur det svenska spelundret är det alltjämt glada dagar för vår största spelmakare DICE, som är aktuella med Battlefield 1943. För Nöjesguiden berättar producent Patrick Liu bland annat om hur det är att göra spel i motsats till Michael Bays designfilosofi.

Digital distribution är hett just nu, hur har det varit att jobba med den i åtanke?
–Det har varit kul. Vi har haft kort utvecklingstid och ett litet tajt team. Det hela har varit lite som att gå tillbaka till rötterna med garage-utveckling.
Vad tycker du om att göra en realistisk avbild av krig i spel?
–Jag tycker att det är en skitbra idé. Samtidigt tror jag inte att det skulle funka på dagens marknad. Battlefield har till exempel aldrig tagit några starka politiska ståndpunkter, och personligen har jag inget behov av att göra det. Tyvärr är världen inte redo för att man ska göra politiska statements i spel. Det funkar på film och i böcker, men i spel är det fortfarande tabu.
Men det är väl för att det kan framstå som rätt cyniskt?
–Ja, det stämmer och det var ju också en jäkla rabalder kring Michael Jackson-kläderna i Battlefield Heroes. Typ ”de ska bara tjäna en massa pengar”, då det i själva verket var gratis.
Vilken erfarenhet tar du med dig från 1943?
–Att det är möjligt att göra mindre spel som faktiskt tar spelarna på allvar. 1943 är inte något puckat spel. Det är inte heller ett spel för casuals eller hockeymorsor, utan ett riktigt spel och konkurrensen har inte varit speciellt stor. Jag tror att vi har fått folk att verkligen öppna ögonen för plattformen nu.
Ni hade problem med servarna i början, vad tänkte du när du insåg att det inte skulle hålla?
–Jag tänkte jävla skit, det här är inte bra. Jag hade själv rätt höga förväntningar på 1943, men det blev något helt annat. Vi övervakade servarna från allra första början. Först var det några tusen som anslöt sig, sedan ytterligare några tusen och därefter gick kurvan spikrakt upp och vi insåg att det skulle gå åt skogen. Det blev rentav fysiskt omöjligt att bygga ut servarna i samma takt som användarna anslöt. Men nu fungerar allt.
Har ni något mantra? Jag vet att delar av Massive går efter ”What would Michael Bay do?”.
–Vi hade ganska små resurser, så det kändes bäst att omfamna sina begränsningar. Kan man göra det lätt för sig i designen så ska man göra det. Till exempel ställde vi oss frågan ”Måste alla fordon vara körbara?”. Om vi hade svarat ja skulle vi ha tusen fordon och det skulle bli helt överväldigande, så istället plockade vi bort dem som inte var nödvändiga för spelet. Vi arbetade efter ledorden ”Simply revisit Wake Island”.
”Simply” som i att göra det enkelt och roligt, och ”Revisit Wake Island” var tillbaka till 1942. Så man skulle kunna säga att det är motsatsen till Michael Bay.
Hur känns det nu, är det svårt att släppa taget?
–På sätt och vis. Själva lanseringen är inte slutet, utan mer början på slutet, buggar ska fixas och så. Men det är skönt att få det bekräftat att vi har gjort ett bra spel.

Battlefield 1943 finns tillgängligt för nedladdning via PSN och Xbox Live Arcade och kommer under hösten till PC.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!