När jag blev en ”dålig” dj

Julia Pugsi 13:43 26 Nov 2014
Beldina. Foto: Niceguzz

När jag började som dj var det skitviktigt att kunna mixa bra. 

Om jag inte kunde mixa bra skulle ingen kille boka mig. Om ingen kille ville boka mig skulle jag aldrig få spela ute. Så tänkte jag i alla fall. Men efter några år märkte jag att det inte spelade så stor roll vad jag gjorde när jag dj:ade, det handlade mer om mitt utseende och det fanns alltid något att klaga på eller otaliga män som ville komma fram och göra en high five för de aldrig lyssnat på en bra tjej förut.
 
Jag tröttnade ganska snabbt på båda. Till slut blev jag så provocerad av deras många kommentarer, både bra och dåliga, att jag började mixa dåligt. Lät det vara tyst en sekund innan nästa låt eller bara körde på det jag tyckte var roligast. Jag hade ingen lust att mixa mer för jag kom ihåg att det var något jag hade gjort för någon annans skull. För männens skull och deras acceptans. Jag hade låtit dem bestämma vad som är en bra dj och inte, och inte funderat över vad jag själv tyckte om saken. Nu börjar det istället dyka upp statusar i min Facebook-feed som visar att allt fler tröttnar på hur viktigt det tekniska är för alla dessa män.
 
”Det glädjer mig otroligt att spränga era etablerade värde-hierarkier med mina misslyckade dj-mixar.” 
”Snart äre Vårbergs Dansservice och jag ser otroligt mkt fram emot är att spela grym musik och mixa den precis sådär dåligt att sexistiska rövhål inte vill komma *klapp på axeln*.”
 
Klubbar borde boka dj:s utefter vem som gör festen bäst, och inte vem som tillbringar mest tid bakom spelarna. Det är så man skapar en inkluderande och levande scen som ständigt utvecklas. Vi vill inte bli definierade efter skalan som någon annan satt längre. 
 

Bäst just nu

Beldina
Yaki-Da, den 3 december
Den unika rösten som gästat både Childish Gambino och Stevie Wonder har äntligen släppt nytt, och några av Göteborgs bästa bokare har såklart reserverat dansgolvsscenen. 
 
Motion
Rio Rio, den 5 december
Kanske är det dags att byta ut svartklubbsdimman och pröva att lyssna på house på en liten skranglig båt i kanalen istället. I så fall är detta ditt nya hak. 
 
Festival Suburbia
Kompani 415, den 5 december
En ny endagsfestival gör premiär i Gamlestaden och tar fram några av Göteborgs dolda akter. Bland annat klezmerbandet Tzeitel och Filip Bagewitz kvintett. 
 
Veronika Vasicka
Folk, den 18 december
Den här kvällen får vi chans att lyssna på synth av bruden som startade skivbolaget Minimal Wave i New York för snart tio år sedan. 
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!