Modebranschens nya musor

Michaela Forni 17:55 23 Feb 2010

Allt började med designers som förälskade sig i människor som blev deras musor och inspiration till deras verk. Sedan kom världens ledande klädföretag på att man kunde inkludera dessa inspirerande människor i märket och innan vi hann blinka byttes toppmodellerna i reklam-kampanjerna ut mot världens hetaste kändisar.

Denna utveckling fortsatte och under de senaste åren har kändisarna i stort sett tagit över modehusen, klädkedjorna och märkena. De gör parfymer, designar gästkollektioner, agerar så kallade rådgivare och så vidare. Många kändisar har idag  mycket större makt över modeföretag än att bara vara en musa eller ett ansikte utåt.
Utvecklingen mellan mode och kändisar är intressant. Lindsay Lohan agerar ”artistic adviser” för Ungaro och svenska modebutiker eller företag tar in unga, bloggande tjejer som rådgivare eller gästdesigners. Vad kommer härnäst? Klädjätten H&M låter en 16-årig ”modebloggare” designa en kollektion för deras trendavdelning? Finns det något stopp?
Isabella ”Blondinbella” Löwengrip släppte bara för några månader sedan egna kollektionen Classified som hon har utvecklat tillsammans med Bubbleroom. Kollektionen släpps i omgångar med ett plagg i veckan under våren och varje släpp har sålt slut på mycket kort tid, trots att stora kvantiteter har producerats.
18-åriga bloggaren Kenza Zouiten har under två säsonger samarbetat med märket Jofama och har släppt två kollektioner under namnet Jofama by Kenza. Hon har även gjort en vår- och en höstkollektion med skor för skomärket Wildflower.
Rebecca Simonsson, nattklubbschef på Hell's Kitchen i Stockholm, har under det senaste året blivit uppmärksammad för sina vågade kreationer och har kallats Sveriges svar på Lady Gaga. Nu håller hon på med en egen kollektion med specialdesignade och originella kläder som kommer att gå under namnet Rebandreb.
Det är bara tre exempel på unga kvinnor som uppenbarligen har ett stort inflytande över konsumenterna i Sverige. De som från början var stilikoner förvandlades till makthavarna och har en stor inverkan över vad vi kommer att ha på oss nästa säsong.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!