Konsertrecension, Drake i Globen: "En Drake som inte håller tillbaka på flirtandet."

Redaktion 15:10 2 Mar 2014

"You know it's real when you are who you think you are" rappade Drake på senaste albumet Nothing Was The Same från i höstas, med vetskapen att han är just en av de största just nu. Segertåget som är "Would You Like a Tour?" har nu lämnat Nordamerika och tagit sig till Stockholm och Globen. Den stora frågan är om Torontosonen kan bjuda på den storslagna show som förväntas av en rappare i genrens högsta rang. Kanye West gästade scenen i Berlin och Rihanna i Paris för en intim duett. Ett publikfrieri och skrevflörtande som fick fans över hela världen att tappa andan. Kommer även denna kväll sluta som en triumf för Aubrey Drake Graham?

Det är Stockholmsproducenten Mack Beats som får agera dj medan en ivrig publik fyller upp Globen. En ung publik som tycks ha brytit upp låset till Drake och några andra av hiphopens stilikoners gemensamma garderob. Öppningsakten The Weeknd gör ett bra jobb som uppvärmning även om sexsnacket blir tröttsamt. Mer av det utbudet ska det dock bli. Till låten "Tuscan Leather" äntrar Drake scenen. Det är likt förväntan kaxigt och självsäkert när han rappar låtens första vers. 

Början av uppträdandet är en blandning av nya låtar och utvalda från 2012s Grammy-vinnande album "Take Care". The Weeknd återvänder till scenen för kvällens första allsång med låten Crew Love. Vad som följer är en hitkavalkad med ett medley av Drakes gästverser. Globen kokar till French Montanas "Pop That" men har hunnit svalna och jublet mynnat ut när Drake når sin remix av Migos "Versace".

Drake har sedan sitt genombrott med mixtapet "So Far Gone" delat rapfans i två läger. Även ikväll tycks det vara så. 

Men det finns en räddning i sångerskan Jhene Aiko som vandrar upp på scenen för deras låt "From Time". Det är dock en sval duett i jämförelse med den som utspelade sig i Paris, men Jhene briljerar, även på egen hand när Drake lämnar för ett klädbyte. Efter henne tar scenens dj över och bjuder på äldre hits som Best I Ever Had och Over. Nu vaknar publiken till på riktigt och sjunger med som de aldrig har gjort tidigare under kvällen, något som kan ses som problematiskt när artisten inte ens står på scenen. Borde Drake kanske se över sina låtval till nästa turné? Jag misstänker det för dessa låtar har inte passerat bäst före-datumet, men får ändå den behandlingen.

Konsertens andra halva blir starkare än dess första. Scenen fylls av rök och Drake återvänder med den 80-talsdoftande balladen "Hold On, We're Going Home". Sedan följer ett framgångskoncept som Jay-Z ligger bakom, att bjuda upp någon från publiken. En tjej har valts ut och får dansa sida vid sida med en Drake som inte håller tillbaka på flirtandet.

Till slut har Drake publiken där han vill ha dem, när han svävar över publiken på en gigantisk scendekor och ger oss några av de mest slagkraftiga låtar från det senaste albumet,  som Worst Behavior, Language och 305 To My City.

Till en blandning av svartvita klipp från de åren som har gått, bland annat tonårsdramat "Degrassi" som han medverkade i, kan Drake avrunda med "Started From The Bottom". En medelklassbakgrund som en gång sågs som en belastning har nu blivit hans styrka och skyltas ut inför alla människor i Globen. Drakes högra hand, pyroteknikern, ser till att publiken får ett minnesvärt avslut. Publiken tycks inte alltid veta det, men Drake vet själv vem han är och kan därför sätta punkt på ett uppträdande som har haft sina svackor med en triumf.

/Svante Allmungs

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!