Datorspelsutställingen Game On 2.0 flyttar in på Tekniska museet

16:40 5 Nov 2013


Christer Fuglesang, ny ordförande på Tekniska museet, roar sig (...) på Game On 2.0.

Världens största datorspelsutställning, Game On 2.0, har kommit till Tekniska museet i Stockholm. Utställningen som startade i London har turnerat i elva år – den uppdaterade versionen, därav det passande tillägget ”2.0”, i tre. På Tekniska finns nu alltså över 100 spel skapade från 60-talet och framåt att prova på, sällsynta samlarobjekt för alla gamers att vara så nära men ändå så långt bort från, och en stor samling skisser, spelmusik och bakom kulisserna-material.

Ett besök sägs även väcka frågor kring könsroller och våld i spel, vilket kan bli mycket intressant om det görs på ”rätt” sätt (läs: inte som t ex när det ryktades om att spelmässan Gamex, som nyligen gick av stapeln, skulle införa en ”lattemammahörna” för att locka kvinnor). Vi ställde några frågor till Anna Westerling, projektledare för utställningen.

Varför behövs den här utställningen? Är den relevant även för icke-gamers?
– Dataspel är idag en stor kulturform, enligt statens mediaråd så spelar till exempel 92% av alla mellan 9-16 år någon form av dataspel. Utställningen belyser hur dataspel har utvecklats från 70-talet och framåt och ger därför en historik till den enorma popularitet som dataspel har idag. Man kan spela allt från gamla arkadspel som Donkey Kong, till klassiker som Super Mario och Tetris och slutligen modernare spel som Wii sports, Rockband med flera. Det handlar om att se hur grafiken, speldesignen och tekniken utvecklas. Eftersom dataspel är en så stor kulturform så är den även relevant för icke-gamers. Utställningen är också bra för vissa dataspel kräver en investering hemma, du ska köpa en konsol med mera. Här kan du komma och pröva allt och få reda på vad grejen med dataspel är utan att behöva göra den investeringen. 

Hur har ni tänkt kring eller lyft fram sånt som könsroller i spelvärlden? Har ni funderat på samma sätt kring våld i spel, förutom åldersgränserna på de olika spelen? 
– Utställningen är producerad av det engelska företaget Barbican som har satt ihop den och valt ut spelen. Den berättar historien om dataspel och låter oss pröva och bilda våra egna uppfattningar, men den problematiserar inte runt våld, genus, etnicitet eller andra problem som spel ibland kan innehålla. Det är viktiga aspekter att belysa, och det är ett positivt steg framåt i debatten om spel är farligt eller inte, och vi kommer därför att diskutera det på olika seminarier museet arrangerar under utställningsperioden.

Utställningen är en del av ert nya projekt för att dokumentera datorspelshistorien. Vad består den av i övrigt?
– Dataspel består ju av så mycket. Det är ju dels själva hårdvaran, som kanske är det första man tänker på, men även själva innehållet i spelet och förstås även berättelserna och i vilket kontext de spelades. Någon berättade om att man alltid spelade Mario Kart inträngd i en soffa med tre andra kompisar där alla fick en fjärdedel av en ganska liten tjock-tv skärm att titta på där de just körde med sin del, det är ju också en del av spelupplevelsen. För den unga generationen idag verkar det ju konstigt att alla hade en sån liten del av skärmen.
Vi hör också om de som hackat spel eller till och med gjort sina egna, om hemliga trick och fusk och om människors första möte med dataspel. Vi kommer därför att samla in berättelser kring spelande och hur går till. Förutom berättelser så kommer vi intervjua spelare och spelproducenter, samt förstås samla in spel och spelmaskiner.

Utställningen visas till och med 27 april 2014.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!