Beasts Of No Nation

Jimmy Håkansson 12:41 16 Oct 2015

Efter True Detectives första säsong gick manusförfattaren Nic Pizzolato och regissören Cary Fukunaga skilda vägar.

Medan Pizzolato började skriva på säsong två såg den nu uppburne, och Emmybelönade, Fukunaga en möjlighet att göra verklighet av sitt drömprojekt: filmatiseringen av Uzodinma Iwealas bok Beasts Of No Nation. Utan Fukunaga i regissörsstolen blev True Detectives andra säsong ett snårigt nystan av tveksam rollbesättning, invecklade sidospår och en ton så cynisk att den nästan helt saknade hjärta.

I Beasts Of No Nation råder ingen brist på känslor. Här får vi följa pojken Agu och hans familj i ett icke namngivet västafrikanskt land strax innan regeringens soldater drabbar samman med rebellstyrkorna – och sedan ned i helvetet som följer. När hoppet verkar ute för Agu räddas han av rebellernas krigsherre. Han blir rekryterad som barnsoldat och tvingas snart begå hemska brott för att frigöra landet från tyranni. Men rebellernas “goda våld” tappar snart både styrning och fokus, och folket som de vill befria blir liksom landet de ämnar rädda i stället offer för deras grymhet.

Det är nästan omöjligt att titta på Beasts Of No Nation utan att tänka på Joseph Conrads klassiker Mörkrets hjärta, Joshua Oppenheimers dokumentär Act Of Killing och Philip Gourevitchs reportagebok Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas i morgon tillsammans med våra familjer. För även om Beasts Of No Nation berättar om barnsoldater och inbördeskrig är det en historia om hur imperialismen kastar sin skugga över sekel efter sekel.

Jämfört med Nic Pizzolatos andra True Detective-säsong är Beasts Of No Nation en synnerligen traditionellt berättad historia, utan krångliga sidospår eller svårläst undertext. Ibland är den lite för rak i sitt narrativ och stundtals klyschig med stridscener i slowmotion och sorgsna stråkar. Men den är alltid elegant spelad av både Idris Elba som den karismatiske krigsherren och Abraham Attah som imponerar i debutrollen som Agu.

Det är kanske där Pizzolato och Fukunaga skiljer sig från varandra. Där Pizzolato slog knut på sig själv för att tillgodose hjärnan siktar Fukunaga mot hjärtat – men träffar magen.

Beasts Of No Nation finns tillgänglig på Netflix.

TV-kanal: