Wii Sports Resort

Johan Hallstan 15:18 10 Jul 2009

Med Wii Sports kammade Nintendo för ett par år sedan hem storkovan genom att introducera spel för nya målgrupper. Oavsett om du blev frälst genom en strike i spelets rymliga bowlinghall, eller om du levde hela åttiotalet i 8 bitar kommer du att vilja ha Wii Sports Resort av två anledningar. Dels för den medföljande Wii Motion Plus, Nintendos senaste gadget som gör Wii-fjärrkontrollen så exakt som den från början borde ha varit. Dels för att de tolv grenarna, i motsats till originalets fyra, nu i majoritet är riktigt roliga och känns som mer än bara lättsamma bagateller.
”Felen du gör i verkligheten kommer du nu att göra i spelen”, sa Nintendos amerikanske vd Reggie Fils Aimes förnöjt under E3-mässan och satte såklart huvudbryn i sina åskådare. Var inte hela poängen att Wii skulle vara så kravlöst? Det är förstås lätt att märka ord och som alltid ska man nog samtidigt inte läsa in för mycket.
Skillnaden med motion plus är förvisso omedelbar. Inte minst i smått lysande grenar som pingis, frisbee och den nypolerade golfen, då skruvar, vinklar och slag avbildas med större precision. Alltmedan inlärningskurvan fortfarande är så gott som obefintlig. Precis som förr är alltså vem som helst som uppfyller kravet om att äga en arm (i vissa grenar två) välkomna till Nintendos finurligt uppfinningsrika tillflyktsort.
Tillåter man sig dessutom att än en gång nörda ner sig och att fantisera kring Wii Sports-seriens grenar som små teknikdemonstrationer blir man alldeles varm över all potential som den lilla tillsatsen inhyser. Men huruvida Suda51 väljer att applicera svärdsvingandet från det lilla kendo-spelet i sitt nästa avantgardeprojekt No More Heroes: Desperate Struggle, eller om Nintendo i smyg snickrar på ett Pilotwings med bitar av Resorts skydiving som blåkopia förblir föremål för en senare diskussion. Just nu utgör Wii Sports: Resorts en liten oas i den tryckande sommarvärmen, och av allt att döma kommer Nintendos hantverk att vara bra mycket längre.

Utvecklare:

Fler spelrecensioner