Stolen

17:56 29 Mar 2005
Stolen utspelas i en postindustriell framtidsstad vid namn Forge City, där regnet verkar falla i tid och otid. Mitt i en maktkamp mellan politiska aktörer hamnar tjuven Anya Romanov, en smidig dam med tight outfit och stor urringning. Hon är ingen full indiebrud som snattar på 7-Eleven klockan tre på natten, utan en professionell tjuv som för stora summor tar sig in i välbevakade byggnader och snor värdefulla föremål och artefakter. Med sin vän Louis Palmer måste Anya snärja sig ur en lömsk konspiration. Relationen mellan Louis och Anya är inte helt olik den mellan Catherine Zeta-Jones och Sean Connery i Entrapment, fast utan den sexuella spänningen. Louis är tryggheten i Anyas uppdrag. Han förser henne med högteknologiska prylar och ger henne tips genom radiokontakt under uppdragens gång. Förutom Catherine Zeta-Jones verkar utvecklarna ha hämtat inspiration av Katja Kassin och Bella Donna när de format Anya. Hon är skapad för att få spelare som sitter hemma ensamma att flåsa upphetsande när hon gör sina smäckra rörelser. Jag njuter mest av att kontrollen är så fruktansvärt skön när Anya lika graciöst som en katt hoppar och svingar sig mellan två hustak. Den här typen av smygspel har en tendens att vara lite styltiga, men i Stolen känns kontrollen som ett naturligt flow. Att låta Anya smyga efter en vakt är lika naturligt som när Mario 1986 hoppade och krossade block med skallen (eller näven som vissa pixeltolkare bestämt hävdar). Förutom att smyga, hoppa och klättra gäller det att dyrka upp lås och hacka datorer under spelets gång. Hamnar man i en konfrontation väntar ett ganska intensivt knapptryckande och sterilt slagsmål. Skulle jag få en knytnäve i fejjan eller en snurrspark i magen skulle jag nog inte stå orörligt kvar på fläcken. Inte ens Van Damme eller Seagal brukar få ta så mycket stryk utan att rubbas i sina diverse b-filmsslagsmål. Stolen är mer smyg och mindre action i jämförelse med genrens giganter Metal Gear Solid och Splinter Cell. Även om Anya är rörlig och smidig att kontrollera finner jag inte lika stor motivation att spela Stolen. Jag saknar helt enkelt det verkliga drivet och engagemanget för storyn som finns i det tidigare nämnda spelen. [I]Martin Lindell [/I]
Plattform:

Fler spelrecensioner