Musashi: Samurai Legend

11:38 23 Sep 2005
Med [I]Musashi[/I] försöker Square-Enix följa upp sitt kritikerrosade samurajspel från 1998, resultatet är ett plattformsspel med grava action-RPG-komplex. Egentligen behöver det ju inte vara någonting negativt, jag menar Nintendo skapade ju ett mästerverk med [I]Zelda: The Wind Waker[/I]. I [I]Musashis[/I] fall blir resultatet dessvärre bara platt, oinspirerande och repetitivt. Spelets korthet till trots, ca 8 timmar, så tröttnade jag innan jag nått slutet. Det mesta i [I]Musashi[/I] är okej men ändå lyckas det som helhet aldrig höja sig ur den gråzon som gör att det snart kommer att förpassas till spelbutikernas reakorgar. Kontrollen fungerar bra och grafiken lämnar egentligen inte så värst mycket mer att önska. Karaktärsdesignen och persongalleriet funkar (jag gillade speciellt bagaren med det svenskklingande namnet "Tunnbrod"). Faktum är att mitt första intryck av spelet var väldigt positivt, Den högupplösta cel-shadade grafiken fick mig direkt att tänka i banor som "Squares svar på Zelda". Att man dessutom här har valt att inkludera ett karaktärsutvecklingssystem där man själv får välja inom vilket område man vill att huvudpersonen ska bli bättre är ju också alltid trevligt. Men när man spelat ett par timmar börjar spelets brister att bli allt för uppenbara för att ignoreras: Fel 1: Ett RPG/äventyrsspel måste ha en story som i alla fall engagerar så pass att man blir motiverad att spela vidare, det finns inte här. Fel 2: Spelmekaniken i ett action-RPG kräver ett visst mått av variation. Att springa runt i en värld där det bara går att gå dit man ska och ingen annanstans känns väldigt begränsat. Att alla monster går att ta död på med samma 5-slags kombo blir också snabbt långtråkigt, lite variation i stridssystemet hade varit önskvärt. Gå upp en level eller två, döda en boss, prata med folk. Upprepa. Spelmoment som bryter av monotonin är ett måste. Ok, vi bjuds på en skittråkig motorcykel-sekvens, men det räcker inte! Fel 3: Musiken! Sedan när passar tråk-Drum'n Bass i ett äventyrsspel? Visst, är du i desperat behov av ett äventyrsspel så finns det säkert sämre alternativ att lägga ca 200 kr på när det här väl har hittat till reakorgarna. Men förvänta dig inte så mycket mer än just ett medelmåttigt dussinspel. [I]Said E Karlsson[/I]
Plattform:

Fler spelrecensioner