Lumines

14:37 25 Jul 2005
Om man tar [I]Tetris [/I]och tar bort alla pusselbitarna utom de kvadratiska, slänger in några miljoner färger och lite licenserad musik från japanska band som ingen på denna sidan jordklotet känner till så får man [I]Lumines. [/I]Ett slags hybrid mellan pusselspel och musikspel. Grundidén är väldigt enkel, pusselbitarna är uppbyggda av fyra stycken block som i sig kan vara antingen mörka eller ljusa. Bildar man en kvadrat med minst 2x2 block av samma färg så lyser kvadraten upp. Över spelplanen sveper en linje, när den sveper över en upplyst kvadrat så försvinner den, ett ljud som (oftast) passar in i musiken hörs och man får lite poäng. När en låt tar slut förändras spelets utseende ganska radikalt. Till varje bana hör ett speciellt "skin" som ger blocken och bakgrundsanimationerna dess utseende. När sedan nästa låt börjar så avgör tempot hur snabbt linjen rör sig över skärmen. Är det en långsam låt blir det således lättare att skapa kombinationer med många och större kvadrater som ger högre poäng och en liten endorfinkick som belöning. [I]Lumines [/I]är ett väldigt snyggt spel. Formgivningen av de olika nivåerna är väldigt tilltalande och det avskalade menysystemet som går helt i grått kontrasterar på ett stiligt sett resten av spelet som är ett fyrverkeri av grafiska effekter i regnbågens alla färger. Gillar man pusselspel gillar man [I]Lumines, [/I]gör man det inte kan man mycket väl komma att byta uppfattning efter att man testat det här. [I]Lumines [/I]känns väldigt tidstypiskt, det passar väl in i den trendmedvetna approach med vilken Sony valt att marknadsföra (och formge) sin PSP. Samspelet mellan musiken och resten av spelet gör spelet unikt i sin genre, och bildar en helhet som fungerar mycket väl, även om det krävs hörlurar för att tillgodogöra sig den till fullo. Spelets enda brist är egentligen bara att utvecklarna av någon anledning har glömt bort möjligheten att välja svårighetsgrad. Efter bara ett par omgångar har man blivit så bra att ett spel sällan tar under en timme, lite för långt för att passa på bussen/tunnelbanan hem. [I]Said E Karlsson[/I]
Plattform:

Fler spelrecensioner