Hanging up

Roger Wilson 18:20 23 May 2000
Nora Ephrons tidigare manussamarbeten med systern Delia, [I]Michael[/I] och [I]Du har mail[/I], kan väl med lite välvilja kallas halvlyckade. [I]Hanging Up[/I] är däremot ett definitivt lågvattenmärke i systrarnas filmografi. Den delvis självbiografiska berättelsen beskriver hur tre karriäristsystrar påverkas när deras far ligger för döden. De grovt tillyxade karaktärerna är den självgoda tidningsmagnaten Georgia (Diane Keaton), den självuppoffrande mellansystern Eve (Meg Ryan) och den åsidosatta yngsta systern och såpaskådisen Maddy (Lisa Kudrow). Systrarna, som konkurrerat om både yrkesmässiga meriter och den förtryckande pappans kärlek, tvingas på pappans dödsbädd att konfronteras med konflikterna och motsättningarna som de så länge sopat under mattan. Resultatet är en ytlig och hispig samling meningslösa klichéer där det är oerhört svårt att uppbåda någon som helst form av sympati för någon av de påfrestande karaktärerna. Tvärt emot upphovskvinnornas avsikter är det dessutom Meg Ryans plikttrogna och lidande offersyster som man som publik har allra svårast att fördra. Ansatserna att föra in lite mörkare stråk i historien, som hur mankan älska en förtryckande far eller hantera en mamma som aldrig varit intresserad av sina barn, försvinner helt i soppan av trepartstelefonsamtal, förutsägbara tillbakablickar på barndomen och inkastade tokroliga scener som den när mellansyster Ryan plötsligt måste ta hand om lillasysterns gigantiska och stundtals totalförlamade hund. Extra trött i huvudet blir man när regissören Keaton dessutom håller ett högt, säkert tänkt som farsartat, tempo i de många, långa och meningslösa dialogscenerna. När systrarna sedan försonas i ett påklistrat gulligulligt mjölkrig i köket är det i alla fall mer än vad både filmens lilla återstående trovärdighet och mina kräkreflexer kunde klara av.
Hanging Up