The Faculty

admin-kollegorna 16:02 23 May 2000
Om du tänker dig ett slags bisarr blandning mellan prudentlig collegefilm, skräckfilm med 40 år på nacken och burleskt, humoristiskt Peter Jackson-slem (mannen bakom de fantastiska filmerna [I]Bad Taste[/I] och [I]Braindead[/I]), så har du landat nära essensen av [I]The Faculty[/I]. Redan anslaget och grafiken antyder att det är stor nostalgi i antågande. Vi rör oss i sanslöst nedslitna skolkorridorer tillsammans med de sedvanliga typerna inom genren: nörden som blommar upp, snyggingen som mognar, plugghästen som får revansch och bruden som är lite mystisk. Vi möter sporthjältar, biologilärare som upptäcker nya varelser och en elak magister som visar sig vara ett monster, för att endast nämna några av de varmt kära återseendena. Har du ett dåligt förhållande till något av det ovannämnda, gör du nog bäst i att hålla dig borta från detta alster. Men har du lätt för att bli förälskad i söt-nördiga monster, som tar över människokroppar och hejdlöst dricker vatten ur små pappersstrutar inne på lärarrummet, eller roas av kärleksfull underhållning, gör du bäst i att inte missa denna film. Det är svårt att tycka illa om [I]The Faculty[/I]. Robert Rodriguez, med en alldeles egen förkärlek för Salma Hayek, lyckas inte bara peta in skådespelerskan i en biroll som solkig skolsköterska, utan gör oss även en god tjänst genom att återförena humorn med den mer fantastiskt inriktade delen av skräckfilmsgenren, som idag annars mest tuggar vidare på ett slags 80-talets plastskräck med billiga intriger, fyrkantigt utförande och extremt moraliserande undertoner ([I]Mördande legender[/I] är bara ett exempel i raden). Rodriguez har samlat ett knippe duktiga skådespelare runt sig, bland dem Clea DuVall och Piper Laurie, känd från [I]Twin Peaks[/I], som smälter väl in i sina omgivningar. Dessutom har han tänkt till lite själv.
The Faculty