En obehaglig sanning

18:44 30 Aug 2006
Sedan 1989 har Al Gore åkt Amerika runt för att med en laddning power points och, vad jag förstår, obestridliga fakta berätta varför jorden är på väg att kollapsa av växthuseffekter. En obehaglig sanning är sammanställd av tv-serie-veteranen Davis Guggenheim och funkar som ett slags oskojig Day after tomorrow. Den högtidliga och fullt logiska taglinen är "By far the most terrifying film you will ever see". Trots lite sköna animerade Pixar-isbjörnar och annat som kan liva upp stämningen är En obehaglig sanning en avsevärt tråkigare film än systerfilmen The fog of war, en annan knastertorr rapport från en åldrande makthavare (Robert McNamara) som börjat göra vissa prioriteringar i sitt liv. I Al Gores fall har ett en död syster, en nästan död dotter och ett förlorat presidentval satt tydliga spår. Den stele, 58-årige number cruncher som ställer sig på scen här är inte bara lite äldre och fetare, utan för första gången i sin karriär och nosar på epitetet "sympatisk". Djupt ofunkig är han dock fortfarande, och personligen tror jag det kan vara en tillgång för filmen att inte drunkna i Michael Moore-emotioner. Al Gore är van vid att få medialt smisk för allt från korruption och abortåsikter till skenhelighet i miljöfrågor och, inte minst, hans festliga uttalande att han "uppfunnit internet". I den amerikanska debatten har det delvis smittat av sig på En obehaglig sanning. Det är synd. Gore, uppbackad av bland andra Goddard Instititute-professorn James Hansen på NASA, har drivit ungefär de här teserna i 30 år, och det känns något tjatigt att leta efter gamla försyndelser eller bortförklara filmen som en del i en större politisk Gore-agenda. Guggenheim gör sitt bästa för att slänga in lite personliga anekdoter om nästan-presidentens liv och leverne, och det ska man väl göra. Men bäst är filmen som isolerad, fnöskig lägesrapport. När Gore lugnt och metodiskt tröskar sig fram till att vi lägger för mycket krut på terroristbekämpning när ett annat amerikanskt trauma, Katrina-katastroferna, har en mycket klar orsak spelar han ut sitt kanske märkligaste patriotiska trumfkort.