Stream och recension: Se första avsnittet av blodiga HBO-dramat The Knick

7:00 13 Aug 2014

Året är 1900 och staden New York – vid dess högsta industriella kokpunkt. Fattigdom plågar gatorna och sjukdomar färdas längsmed med dem likt ångan från industrierna. Detta är en tid då ett besök hos doktorn kunde liknas vid ett bårhus kyliga korridorer, en tid då ambulansförare levde för ironin när de slogs om de skadade med basebollträn och sjukhusdirektörer var lika korrupta som 1920-talets Chicago-snutar. Det är här historien om sjukhuset Knickbocker tar vid och dess innovativa doktorer som pressar gränserna för den moderna kirurgkonsten.

Den Oscarsbelönade regissören Steven Soderbergh sa för inte allt för längesen upp sin relation med Hollywood och dess ”begränsningar” för att finna lyckan inom tv-branschen. Tillsammans med HBO:s systerbolag Cinemax har han nu skapat sitt första tv-drama The Knick där vi får följa Clive Owen i huvudrollen som chefkirurgen John Thackery – din klassiska antihjälte med en passion för prostituerade, medicinsk kokain och opium.

Styrkan i serien verkar efter premiäravsnittet vara allt annat än karaktärerna. Owen är den perfekta HBO-klyschan i huvudrollen och resten av ensemblet bringar inte heller mycket lycka. Ett av de första dilemman vår protagonist möter är jobbersökan från en afroamerikansk kirurg spelad av Andre Holland. Likt många andra afroamerikansk karaktärer i historiska skildringar som denna (se Boardwalk Empire) är han kall och oberäknelig – se där har vi ännu en kliché avmarkerad. Ni har vid det här lagret säkert listat ut att de kvinnliga skådespelerskornas roller är minimala – även fast en av dem spelas av Bonos dotter Ewe Hewson. Nej typiskt HBO så introduceras den första kvinnan – i avsnittets första scen -ur en kameravinkel stilistiskt snarlik Nicholas Winding Refn och inte helt oväntat är hon hemskt lättklädd. Det är allt vi får se av henne för nu medan de andra kvinnliga karaktärerna står för denna kalla och mansdominerad världs värme samt en kokaininjecering i ett manlig könsorgan. Jag vågar inte riktigt än svära bort utveckling i dessa människoöden och det finns säkerligen rum för någon form av kärleksrelation.

Men låt oss återgå till Winding Refn-parallellerna för det finns fler av dem. Här återkommer nämligen han och Soderberghs bundsförbant; kompositören Cliff Martinez med ett förbannat bra soundtrack. Detta New York är för oss främmande, det skulle likagärna kunna vara en fantasivärld om en något bitter sådan. Medan karaktärerna är typsnitten till klichéer så trotsar Martinez normerna. Istället för att ge oss de uttjatade barockstråkarna associerade de draman likt denna ackompanjeras staden av djupt pulserande synthspår; klingandes likt hans tidigare verk i filmer som Drive. Det är häpnadsväckande hur väl det funkar men samtidigt så ramar den kanske in surrealismen i denna becksvarta tid bättre än vad något annat hade kunnat.

För allting som talar till The Knicks fördel är inramningen. Soderberg verkar fullt medveten om detta då han både dansar med kameran runt seriens miljöer under pseudonymen Peter Andrews och klipper ihop allt med namnet Mary Ann Bernard. Traffic-regissören står för regin och en stor del av arbetet bakom alla avsnitten, vilket skvallrar om att det här finns en vision av magnitud större än vad Hollywood någonsin skulle kunna ge honom.

I slutändan är det första avsnittet ändå ett inbjudande verk med den oerhört motbjudande – fast realistiska – skildringen av kirurgin i en c-sektion. För serien och dess huvudstad ser här fantastisk ut på alla dess plan. Den är grå, tämligen svårförståelig men faktorer likt Soderberg Andrews kameraarbete och Martinez musik fungerar likt citronsaften i det hemliga detektivmeddelandet. Låt oss bara hoppas att liv kommer väckas i karaktärerna så kan denna makabra kirurgkonst bli mer än bara en medicinsk framgång. Men om inget annat så måste ni spana in Clive Owens skor, så pass vaniljfärgade att jag skulle kunna äta upp dem.

Du kan se första avsnittet Method & Madness nedan, gratis och lagligt. Följ sedan serien genom HBO Nordic varje lördag.

Det är bara att klicka sig vidare till Youtube om videon inte skulle vilja fungera.