Om social valuta

8:55 27 Maj 2014

Hotell Nordic Light i Stockholm har just nu en kampanj där man kan betala för sitt boende med så kallad Social Valuta. Detta är givetvis anmärkningsvärt i sig, men hur de räknar den sociala valutan är nästan ännu märkligare. Låt mig citera.

Du behöver: 

  • 100 000 följare på Instagram eller 
  • 2 000 privata vänner på Facebook eller
  • 100 000 fans på Facebook 

Detta ger dig sju hotellnätter per år. Måste bokas tre dagar innan ankomst. 

Enligt hotellets resonemang likställs alltså 2000 privata vänner på Facebook med 100 000 (!!!) fans antingen där eller på Instagram. Jag själv då, som kvalar in i vänkategorin, skulle för att utnyttja detta erbjudande dela ett inlägg vid bokningstillfället, ett vid incheckning och ett vid utcheckning. Alltså lägga upp två uppdateringar, där mina privata vänner (som jag inte har på limited profile) ser att jag bor på Nordic Light. Att jämföra det med en marknadsföringskampanj som når potentiellt 100 000 följare låter inte direkt som en växelkurs som artister såsom Rebecca & Fiona, Adrian Lux och Håkan Hellström  – alla med drygt 100 000 fans på Facebook – skulle tjäna på. 

Hur många som har valt att utnyttja dealen, och vad Skattemyndigheten säger om detta är en historia i sig. Ber att få återkomma med den uppgiften. 

Som tröst kan du som inte kvalar in i någon av kategorierna åtminstone få rabatt, för Nordic Light värdesätter allas nätverk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla