Tiggare och mobiltelefoner

Hej Sonja 11:43 3 Jun 2014

Det var jättepinsamt när Laila Bagge drabbades av en rant för nåt år sen efter att hon hade sett att en "uteliggare" pratade i mobilen. Men att det fortfarande finns de som reagerar på att fattiga äger mobiler får en ju att vilja ringa nån slags hjälplinje för människor som har fastnat i forntiden och tynger andra för sina egna brister i samhällsorientering.

yuppie.jpg

Såhär.

  • För 25 år sen var mobiltelefon en fet statussymbol. Bara sk "yuppies" hade mobiltelefoner och de var nyrika på finanser.
  • För 15 år sen gick jag på högstadiet och då var mobiltelefonen lite av en statuspryl som var möjlig för varje skitunge så länge som föräldern var redo att ta ett litet lån.
  • För 5 år sen var iPhone en statusmobil. Andra mobiler var inte värda ett skit. 
  • Nu är ingen mobil värd ett skit. Folk skaffar ny iPhone varje år och många vet inte vad de ska göra av sina gamla iPhones.

Människor som reagerar över att tiggare har mobiler reagerar alltså inte enligt 2014 års samhällsmodell. De som reagerar över att tiggare har mobiltelefoner lever fortfarande på tiden då mobiltelefoner var en statussymbol som endast sk "yuppies" hade råd till. 

Människor som reagerar över att det förekommer tiggare som har iPhones, vilket enligt dem ska vara nåt jävligt dyrbart, lever kvar i kön utanför Applebutiken år 2007. De vet inte att Steve Jobs är död och att han tog både polotröjan och iPhones magiska skimmer med sig ned i graven. 

"Men vadå de använder ju sina mobiler för att... ORGANISERA sig!?" 

Alltså jag fattar inte problemet. Vad spelar det för roll om några tiggare hjälper varann, bestämmer vart det ska stå, samarbetar? Jag fattar inte riktigt det här behovet av att tiggare 
1. måste vara fullständigt utblottade, så utblottade att de ej ens får ta emot en mobil som folk i övrigt slänger fritt omkring sig.
2. inte får snacka med varann/andra i samma sits.

För om de gör något av detta, så är det inte "trovärdiga som tiggare", och borde alltså enligt någon smärtsamt irriterande logik "inte få vistas på gatorna". 

Enda "chansen" att få vara tiggare och "förtjäna" sina allmosor är alltså att 

1. Vara så utblottad och fattig att man inte äger nånting alls. Inte ens ombyteskläder. 
2. Vara helt ensam i hela världen. Ingen familj. Inga vänner. Inga att prata med. Total isolation. 

Gilla:
upp
190 röster

Lämna en kommentar, bild eller gif här

67 kommentarer

  1. Bild för tvsobril.blogg.se
    tvsobril.blogg.se

    På spiken!

  2. Bild för Martin
    Martin

    Soraya Post menade i en intervju på att det finns ett poolande av resurser, inte minst bland romer. Det låter inte orimligt att man försöker arbeta tillsammans och koordinera sig för att kunna överleva och klara sig bättre.

  3. Bild för Ida
    Ida

    Gick förbi en kvinna på stan en gång som högljutt undrade hur tiggaren som satt bredvid henne kunde ha "RÅD MED KLÄDER DÅ". Jag undrar om hon på allvar tror att alla fattiga människor springer runt nakna...

  4. Bild för groda
    groda

    Om folk kastar iphones omkring sig tar jag gärna emot en. Haft samma mobil i över 5år(knapptelefon) och har fan inte råd att köpa en ny. Men att tiggare har telefon har jag inget emot men att dom har dyrare telefoner när dom kunde lagt pengarna på mat och en billig det har jag något emot eftersom alla mina pengar går till just mat (och boende)

  5. Bild för Erik Johansson
    Erik Johansson

    http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-har-jobbar-de
    Det är detta som folk är emot när det gäller organiserat tiggeri. Dom får väl snacka och planera hur mycket dom vill så länge dom inte hålls kvar i fattigdom av entreprenörer.
    Det ska inte vara en gynnsam affärsidé att importera fattiga och sjuka till våra gator för att vi ska fylla entreprenörers fickor med våra skattade pengar.

    Men jo, en mobil kan dom ju givetvis ha även om dom är fattiga eftersom det är 2014 nu.

  6. Bild för Anders A
    Anders A

    För sånna som Laila som tror att en telefon är någon slags statusmarkering så låter jag FNs rapport från förra året tala för sig själv:
    "Of the world’s seven billion people, six billion have mobile phones. However, only 4.5 billion have access to toilets or latrines – meaning that 2.5 billion people, mostly in rural areas, do not have proper sanitation. In addition, 1.1 billion people still defecate in the open."
    http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=44452&Cr=sanitation&Cr1=#.U...

    Mobiltelefon är alltså vanligare än tillgång till en toalett.

    Sen vill jag träffa den som på håll ser skillnad på en billig iPhone-kopia för 300kr och en riktig, speciellt när många av kopiorna använder samma skal och delar som i de riktiga telefonerna.

    Tog första exemplet från Aliexpress, men det finns ännu billigare och mer liknande varianter:
    http://www.aliexpress.com/item/i5s-1-1-Dual-Core-Dual-sim-wifi-cell-Phon...

  7. Bild för Magnus Peggis
    Magnus Peggis

    "Nu är ingen mobil värd ett skit" Märkligt resonemang. Du får gärna berätta hur man gratis får en ny telefon utan att få göra avbetalningar i form av "abonnemangskostnader" varje månad. Menar du om man har en äldre telefon kan jag däremot hålla med dig om att själva telefonen inte är värd mycket. Det man dock inte slipper undan då heller är den fasta kostnaden det vill säga abonnemanget, alternativt kontantkortet. Vad gäller observationerna mot tiggare så är det kanske inte konstigt att man reagerar om man ser en tiggare med en ny telefon, eftersom man får förmoda att man som tiggare inte prioriterar att lägga ca 4 000:- på en ny telefon. Alternativet, att köpa telefonen på avbetalning genom ett abonnemang är inte heller troligt då det till exempel krävs kreditupplysning för att få ett abonnemang. Detta alternativ faller på sin egen orimlighet.

    Så om jag själv hade sett en tiggare med en ny mobiltelefon hade jag på goda grunder anat ugglor i mossen. Nu har jag inte gjort det och påstår inte heller att dessa människor som gjort dessa observationer talar sanning. Det jag vänder mig mot är ditt sätt att bagatellisera påståendena.

  8. Bild för Märta
    Märta

    Hur får man tag på en billig iPhone??? Köpte en "äldre" modell för 1,5 år sedan och tyckte att det var dyrt. Då har jag ändå en regelbunden hyfsad inkomst. Handlar ni i andra butiker än jag? Sen om "tiggare" har mobiler bryr jag mig inte men vill gärna ha tips på var man får tag på nya iPhones billigt.

  9. Bild för Rikard
    Rikard

    Har man som tiggare (utgår ifrån en person med lite pengar) en Iphone eller någon annan telefon av 2014 årsmodell så känns det rätt dumt. Om man nu behöver enkronor för att överleva...

  10. Bild för katrin
    katrin

    mina barn (under tio år) har varsin iphone. Jag har inte betalat dom, utan fått av vänner som köpt nyare varianter (finns många såna människor). Får vi en till går den helt klart till en tiggare, ni andra får fortsätta spara till en (eller kanske själva fråga runt i närmsta kretsen). Säkert inte svårare än så att få en iphone billigt för er som undrar, kan även kallas återvinning.

  11. Bild för Mikael Bergström
    Mikael Bergström

    För de av er som undrar: Det finns hjälporganisationer som bland annat tar emot donerade begagnade mobiltelefoner -- bland annat såpass nya mobiler som iPhone 4 när folk köper femman -- och distribuerar bland tiggare och extremt fattiga. Detta för att de ska kunna hålla kontakten med hemmet (de reser ju ofta hit och lämnar familjen/barnen hemma) eller för den delen då kontakten med varandra. För de tiggare/uteliggare som har svenskt medborgarskap kan det också innebära möjligheten att ha kontakten med sociala myndigheter och familj här, även om det finns annan problematik som gör att de inte "bara rycker upp sig" eller vad det nu är en del föreställer sig att de borde göra istället.

    Så -- mysteriet med varifrån de får sina mobiler löst.

    Sedan är givetvis tillgången på begagnade mobiler varierande beroende på uppsamlingsställe. Många mobiler slängs bara på soptippen istället; de flesta hamnar inte på Tradera eller så -- och de som säljer begagnat vill gärna få ut så mycket de kan för att täcka upp "besväret".

  12. Bild för CorrectBatteryHorseStapler
    CorrectBatteryHorseStapler

    Det är inte själva ägandet av en mobiltelefon eller organiserigen mellan de olika tiggarna som är problemet eller felet anser jag. Det som är problemet är när det står en person bakom de alla och oganiserar dem, alltså att en person tjänar på att de alla andra tigger.

    Jag gör så att känner jag att det är rätt så ger jag en tiggare pengar, men anar jag ugglor i mossen så gör jag det inte. Tex så är det flera olika personer olika dagar som går runt hos oss ( för ett tag sedan) och ger rosor och visar en skylt skriven på svenska där det står att de behöver pengar för en bror eller syster har dött. Någonting är fel när detta händer. Jag menar inte att de inte behöver pengarna för det behöver de antagligen men att det känns fel när någon annan tjänar på deras lidande och därför känner jag inte heller i de tillfällena att det är rätt att ge dem pengar för någon annan kommer att ta dem ifrån dem.

    Dessutom så anser jag det så här. Har du barn som svälter pga att du inte har nog med pengar. sälj den jävla telefonen.

  13. Bild för Mikael Bergström
    Mikael Bergström

    Så... Om du har ett barn du rest ifrån för att kunna tigga, så ska du sälja mobilen trots att det är det enda sätt du har att kommunicera med familjen hemma? "Briljant".

    Vad gäller olika "bluffer" så ser jag det såhär: Den som är desperat kan inte kosta på sig att ha principer. Självklart ljuger många tiggare, det skulle jag också göra. Allt för att öka chansen till överlevnad. Framför allt går det inte att vara ensam "ärlig" - om en person ökar sina chanser måste övriga också göra det för att inte bli "utkonkurrerade".

  14. Bild för Magnus
    Magnus

    Varför överhuvudtaget förbjuda något som i sin natur bygger på ömsesidig frivillighet från både givare och mottagare?
    Med SD:s logik ska vi också förbjuda blodgivning, passningsspel i fotboll och sex.

  15. Bild för Eh...
    Eh...

    Fast poängen är väl att dessa mobiler kan vara ett resultat av en omfattande människohandel där människor utnyttjas. Några fattigare stackare får ett gäng mobiler att dela på för att kunna kommunicera med pådrivarna. Otänkbart? Nej. Jag har svårt att se att en fattig människa prioriterar att köpa en iPhone. Att dra en sådan slutsats för att vi lever i en tid där var och varannan medelklassungdom springer runt med en smartphone känns... sådär. Det finns fortfarande 99-kronorsmobiler liksom... Jag kan inte se att man kan likna en tiggares situation vid en privilegierad tonårings. Jag vet inte om du missat det, men tiggarna lever inte riktigt i samma årtionde som oss andra. De tigger liksom. Hur modernt tycker du det känns? Jag möts dagligen av tiggande romer där jag studerar som till synes saknar telefoner. Vidare möts jag dagligen av tiggare i mitt närområde som har telefoner. Det är synd om dem allihop, men i vissa avseenden kan jag tycka det är mer tragiskt när människor utnyttjas av kriminella organisationer. Jag vet inte om så är fallet, men kan det inte vara värt att undersöka? Lika illa som jag tycker om prostitution tycker jag om övrig människohandel. Tyvärr har även denna fråga beslagtagits av SD och därmed är beröringsskräcken total i svenska medier. Men fuck SD, säger jag bara. Jag skulle gladeligen ta del av den journalistik som undersökte huruvida somliga tiggare slavar för kriminella organisationer, eller om det inte alls förekommer. Inte för att jag vill sätta dit tiggarna, tvärtom vill jag hjälpa dem till ett bättre liv. /En som ger pengar till tiggare

  16. Bild för Petra
    Petra

    Var står det att tiggaren köpt sin mobil? Kan ha fått den. Hur många onödiga prylar har inte vi själva fast vi borde prioritera andra inköp. Idag finns knappast telefonkiosker. Skulle du själv vilja vara i ett främmande land utan möjlighet att kommunicera? Mogna lite!

  17. Bild för Annika Waern
    Annika Waern

    Det är kanske mycket begärt att de som slentrianklagar ska läsa forskning, men det FINNS forskning om varför fattiga runt om i världen investerar i en mobiltelefon. För det är en av de första investeringarna som man gör, överallt där det finns tillgång till nät. Fiskare i sydostasien, tonårskillarna i Calcuttas slum, mammor som lever på att plocka skrot på gigantiska sophögar i Indien. De köper kontantkort så de kan fylla på med småslantar, och sen organiserar de sina liv och lever sina drömmar genom mobilen. Mobilen blir ett hem när man inte har något annat.

  18. Bild för Helene Svahn
    Helene Svahn

    Jag boende i Sverige arbetslös sedan ett år har inte råd att ha mobiltelefon. Så för mig känns det verkligen främmande att du är så fattig att du måste tigga för att klara livhanken men har råd att ha och betala för en mobiltelefon.

  19. Bild för Lotta lindahl
    Lotta lindahl

    Jag jobbade på folkungagatan på ett bygge utomhus i ett halvår nyligen och där satt varje dag 2 rumänska tiggare,en man o en kvinna,varje dag gick dom i skymmundan till parken där jag rastade mina hundar,och med högtalar funktion pratade dom i mobilen med ett litet barn,förmodligen deras dotter,mamman grät och barnet grät,jag tolkade det som att dom saknade varandra och att mobilen var deras enda kontakt!!!

  20. Bild för NissesByxor
    NissesByxor

    Häromdagen så stötte jag på en tiggare som pratade i mobiltelefon när jag gick till ica, hon skrattade och tjoade och pratade glatt med vem det nu var hon pratade med. Sen när jag kom ut igen 5 minuter senare så sitter hon med burken i vädret med vääääärldens största snyftande hundögon och ser bedrövlig ut. Ja, hon kanske var jätteglad att prata med sina barn eller what ever och sen var det tillbaka till sura verkligheten när hon la på luren. Varför inte sköta detta på icke tiggeritid? Det förbättrar fasaden.

    Om dom nu är organiserade tillsammans och inte får ge bort pengarna till någon "organisatör", då hade dom kanske varit 15-20 stycken max och hade knappt märkts av. Men till tex Stockholm (och säkerligen andra städer också) har tiggeriet ökat explosionsartat. det sitter 2-3 tiggare vid varje större mataffär, och 1-2 st på små förortsaffärer. En sådan inflyttning av tiggare kräver en Välorganiserad organisation.

    Men ärligt talat så stör dessa tiggare inte mig, dom är inte påflugna eller otrevliga. Jag brukar säga hej till dom. Och Sonja och alla andra naiva människor som vill ge sina pengar till organisatörerna, får jättegärna göra det. Jag köper situation Stockholm och stödjer rädda barnen istället.

    /Nisse som inte är naiv

  21. Bild för Catharina
    Catharina

    Som vanligt dyker frågan upp om hur de får sina telefoner! Tråkig inställning... Det finns många organisationer som tex får in alla möjliga telefoner som de ger till de som behöver dem - och de finns många som skänker dom till dom som behöver dom. Det finns affärer som skänker en del av de telefoner som de får in till organisationer. Medan jag är inne på affärer finns det även fik som har något som kalkas för "fika en - betala för två" vilket innebär att man skänker bort en fika till någon som inte har råd att fika på ett fik. Hur många undrar inte hur "den personen" kan sitta på ett fik med en stor smörgås framför sig? Jo - för att det finns folk som bryr sig om andra! Att jag själv inte har en fin IPhone för att jag inte har råd att köpa en, tja, so what? Jag har inte så lite pengar att jag kvalificerar mig till att få n från en hjälporganisation. Jag lever "endast" på existensminimum med mina barn - och det klarar jag mig på även om det är tufft . Sen kan iPhonen vara en tidigare modell, som "ingen" annan vill ga, själv har jag ingen koll på hur de se ut men inte sjutton funderar jag över att dom har en - den kanske genererar ett par hundringar i någon bytesaffär men å andra Sudan förlorar personen i fråga möjligheten att hålla kontakt med sitt eventuella kontaktnät om den säljer den så skulle jag behålla den i ett sånt läge? Ja, självklart!

  22. Bild för Martin
    Martin

    Helene; Nej, du har inte råd med en mobiltelefon men du har förmodligen (ändå) tak över huvudet, tillgång till eget badrum, rena kläder och mat i kylskåpet.
    DÅ förstår jag att det kan vara svårt att OCKSÅ köpa en mobil om du är arbetslös.

    Nu sitter ju dock sällan tiggare med en sprillans ny Iphone med superabonnemang, då det i regel rör sig om gamla modeller med kontankort.
    Om de nu hjälper en tiggare att hålla kontakt med närstående eller de få vänner och bekanta som finns i hens omgivning, så förstår jag till fullo den prioriteringen.

  23. Bild för L
    L

    Att sätta "tiggare" som en identitet på någon som (oftast) tvingas in i tiggeri blir fel och skapar en slags "vi och dem"-känsla som vi behöver få bort. En människa är inte funktionsnedsatt, hen är en person som lever med en funktionsnedsättning. En människa är inte en glasögonbärare, hen är en person som har glasögon. En människa är inte en tiggare, hen är en person som tigger.

  24. Bild för Post
    Post

    Röker gör de allihop också. Men det är också en mänsklig rättighet som inte kostar pengar...
    Men det är väl också folk som skänker det till dem precis som man tror att någon gjort med mobiltelefoner eller?

  25. Bild för Mzungu
    Mzungu

    Obehagligt att din krönika behövs. Dessvärre kretsar många av kommentarerna kring mobilfrågan. Jag saknar i texten är ett förtydligande kring iphones. Om man kollar vilka mobilmodeller tiggarna i Stockholmsområdet använder så är det antingen Samsungs billigaste eller gamla mobiler - men knappast iphones.

  26. Bild för Mr Brown
    Mr Brown

    Håller med om kärnan i budskapet. Stör mig mycket på folk som stör sig på tiggare. Men, snälla kära söta. Att tror att en Iphone inte är värd nåt och att alla har en Iphone visar återigen på nivån av realitets förankring som Nöjesguidens skribenter innehar. Nej, i er hipster värld med bostadsrätter inom tullarna så är det så klart ingen big deal med en Iphone men för många är det det.

  27. Bild för Emelie
    Emelie

    Jag har väldigt svårt däremot för det flertal tiggare som röker- där är faktiskt en kostnad jag seriöst ifrågasätter att man 'unnar' sig som tiggare, och där jag också reagerar på att man väljer att ge just dessa tiggare pengar och därmed bidrar till pengar som då kan gå till cigaretter!

  28. Bild för ...
    ...

    Men åh, det är få kommentarer här som behövs. Och detta är inte en krönika, utan ett blogginlägg som på sin höjd tog några minuter att skriva ihop. Vad som stör mig här är alla som tror de är goda för de väljer att tro att somligt tiggeri inte är organiserat. Alltså, jag väljer att inte tro ett skit förrän jag vet hur det ligger till. Det är därför jag känner att detta kan vara värt att undersöka. Jag vill inte sätta dit, stämpla eller på annat vis göra illa någon. Jag vill bara inte att människor ska bli utnyttjade. Kanske blir de inte det -bra- detta skulle göra mig hur glad som helst. Men just nu har jag ingen aning, och det är därför jag känner att det skulle kunna vara värt att undersöka. Och Sonja insinuerar visst att tiggarna har köpt sina iPhones då hon skriver att telefonerna inte är särskilt dyra längre. Och till hen som kom med siffrorna på att majoriteten av världens befolkning har en telefon: snyggt, men du missade att en miljard människor saknar en... En miljard är ganska många... Och till människan som tyckte jag skulle mogna lite: jag är sjukt berest och har klarat mig rätt bra hittills, utan någon tillgång kommunikationsmedel på mina resor. Återigen liknas deras situation vid vår vi minsann har en massa onödiga prylar, så varför skulle inte tiggarna kunna ha det? För att de tigger kanske... Till skillnad från vår vardag är deras reducerad till en plastkopp och en filt. Det är fan förminskande att tro att de skulle kunna förse sig med ett gäng onödiga prylar. Jag vet också att det finns forskning som säger att fattiga människor ibland förses med telefoner för att vardagen ska förenklas. För inte så länge sedan läste jag en artikel om hemlösa i Mexiko som försågs med telefoner av en hjälporganisation. Det var en säkerhetsåtgärd då flera hemlösa hade blivit utsatta för våldsbrott, men inte kunnat larma någon. Alltså, bra åtgärd! Jag är för sådana och begriper att det finns hjälporganisationer och så vidare, men i de fall hjälpen uteblir kan det vara värt att undersöka om fattiga människor blir utnyttjade. Vad är problemet?!

  29. Bild för ...
    ...

    Och jag måste bara säga att det där med rökning är en patetisk grej att ta upp. Det är allmänt känt att cigaretter lindrar hungern samt kan ha en ångestdämpande effekt. Tror ni på allvar att folk kommer hit för cigaretternas skull? Jag riktar kritik mot alla som vägrar tro att kriminella krafter kan vara inblandande. Inget av de jag sagt har varit någon kritik mot de stackare som tvingas tigga.

  30. Bild för Sa
    Sa

    Som en del redan påpekat så är ju en mobil okej. Men en så kallad smartphone är fortfarande dyr om man inte tar en med abonnemang.
    För att få abonnemang så måste man ha fast inkomst och en fast adress. Inget som tiggarna förmodligen har. Så, varför lägga ca 5000 på en smartphone och inte mat/kläder. (Har själv sett tiggare med smartphone.)
    Så, bara för att du är rik och en mobil på 5000 – 8000 bara är skit för dig är det inte så för alla.
    Även om mobilen inte är lika mycket statussymbol nu som förr så finns det folk som jobbar och som själva inte har råd att köpa en mobil kontant.

  31. Bild för Karolin
    Karolin

    Klart man kan få en mobiltelefon. Men får man en iPhone 5, och är i sånt behov av pengar att enkronor är vad man lever på, så kanske man ska överväga att sälja den och köpa en äldre variant. Voilà 3000 kr plus och det går fortfarande att ha kontakt med deras nära.
    sen sägs de visserligen att det inte finns någon framtid alls i dess hemland. Men hur tog de sig hit då? Betalar 7000kr (säger vi) för en resa hit, tjänar en hundring om dagen och har därmed inte råd att resa hem? Det är verkligen svårt att veta vad man ska tro om allt detta. Speciellt när flera är så otrovärda, som tex haltar men när de inte tror att någon ser går de helt normalt. Säger att de inte har några pengar men går runt hörnet någonstans med stora sedelbuntar och överlämnar då de inte tror någon ser. Det finns förmodligen de som verkligen är "äkta" men dessa falska slags tiggare förstör, och gör folk misstänksamma. Förstår verkligen fullt ut att det är väldigt skilda åsikter om detta.

  32. Bild för Stoffe
    Stoffe

    Jag tror att de flesta reagerar på att om du har en mobil så har du pengar. Du måste ju betala för att ringa. Dessutom, hade jag sålt allt jag hade för mat eller en dusch. En iPhone får man ju några tusen för beroende på vilken version. Ser man en "uteliggare" med mobil så tänker man kanske att han/hon inte är så desperat eller fattig som han/hon utger sig för att vara. Men alla får väl ha sin åsikt? Bara den är rätt, eller?

  33. Bild för Dummamänniskor!
    Dummamänniskor!

    hur många hänger inte i stureplan varenda helg och super skallen av sig men har inte råd att köpa mat hem?

  34. Bild för Michael94
    Michael94

    Då tycker jag det är lite konstigt att man har sett bilder där dom sitter med nya iphones och har hört om folk som gett dom pengar för att sedan storhandlat på ica maxi

  35. Bild för Oskar
    Oskar

    Underbart bra inlägg!

  36. Bild för bruggen
    bruggen

    Hej!

    Bara för att "alla" i sverige har en iphone så betyder det absolut inte att de är billiga. Apple har faktiskt lyckats ta precis lika mycket betalt för varje ny iphone-modell sedan första verisionen släpptes 2007.
    För referens: första iPhone (med 4gb minne) kostade $499 + abonnemang när den släpptes, kollar man på icke operatörsbundna iphone (vilka kom först 2011, tidigare var man alltid tvungen att köpa via operatör) så ligger de alltid i det segmentet tex iphone 4 $649 vid release, iphone 4s $649 vid release, iphone 5 $649 vid release, iphone 5s $649 vid release (samtliga med 16gb minne). iPhone är alltså lika dyr nu som när den släpptes för 7 år sedan, och jag tycker att det bör påpekas att det är långt ifrån alla i sverige som har råd att köpa en...

    Du kan sälja en repig begagnad iphone ur föregående modellgeneration för en rätt bra slant - jag har själv sålt mina egna och min frus väl använda begagnade iphones när vi bytt abonnemang och telefon, och fått över 1500 kr per telefon vid olika tillfällen. Säljer tiggaren sin iphone så får hen in 8 dagslöner i ett svep (om vi räknar på 1500 kr i andrahandsvärde, enligt artikel på dn.se så fick den tiggare de följde in 186 kr på en dags tiggande i stockholm).

    Lägg därtill att en enkel telefon kostar nästan ingenting, att ha en enkel mobiltelefon att ringa / skicka sms med är verkligen inga konstigheter 2014. Man kan köpa en helt ny och mycket duglig icke operatörsbunden telefon för 200 kr i butik, vilket innebär att det borde gå att få tag på en begagnad för en femtiolapp eller mindre. Billigt kontantkort på det så ringer du för nästan ingenting - mobiltelefoni ÄR riktigt billigt om man nöjer sig med enkla prylar!

    MIN POÄNG ÄR: Detta betyder inte att det inte skulle vara tillåtet att tigga på gatan om en har en premiumtelefon i sin ägo, jag reagerar mest på att vi har blivit så borgerligt medelklass-mätta att vi fnyser åt en telefon som kostar mostsavande $649 - detta är alltså "inte ett skit".

    Det ÄR mer än ett skit för en tiggare

  37. Bild för Alfred
    Alfred

    Trött jag blir när jag läser kommentarerna. I göteborg har tre utredningar (som jag vet) gjorts kring det här snacket om maffia-organisationer som drar in storkovan på tiggeri. En gjorde polisen själva, en gjorde polisen tillsammans med socialtjänsten och en gjordes av räddningsmissionen på uppdrag av kommunen. Och vet ni vad? Ingen utredning kom fram till att någon som helst kriminell organiserad verksamhet förekom! Men ändå så fortsätter ni med ert skitprat, och den enda grund ni har är enstaka uttalanden från någon polis eller rykten som sprids via avpixlat.

    Och till kraven som ni ställer på tiggare, att dom skall vara ensamma trashankar utan skor som krälar i stoftet, utan möjlighet till att prata med sina barn eller släktingar, dom får aldrig le eller skratta med sina landsmän eller när dom träffar sina vänner. Dom skall helst inte gå in i butiken dom sitter framför och köpa kaffe eller tobak och helst inte köpa nåt anständigt att äta, dom skall leva på skulor som grisar och vara undernärda som flyktingbarn i Ruanda för att få ert förbannade erkännande.

    Jag vill bara projektilspy er rakt i ansiktet era små små dåliga ursäkter till människor.

  38. Bild för tristesss
    tristesss

    Herregud säger jag bara.. Av texten att döma så tror jag att du är en liten snorunge i tredje klass som leker detektiv.
    Vad tjänar du på att vidareförmedla det vänstermedia redan skriver i sina överflödiga, ofta felaktiga, artiklar om tiggarnas situation? Ta av dig ögonbindeln och sluta förlita dig på vad som står i AB och expressen så kanske du kan avancera ett par klasser. "Nya Sverige" är ett humanitärt skämt då dessa personer som driver på och bär offerkoftan åt andra gör detta endast för dem själva så de kan känna sig goda och få lovord från resten av alla godhetsnarkomaner.
    Inte direkt så att alla dessa "pushers" är dem som sjävla skänker pengar eller är arrangerade i annan välfärd, förutom just migrations- /miljörelaterade frågor. För dem verkar det inte spela någon roll att exempelvis äldrevården står utarmad och att många pensionärer, som för övrigt har givit DIG möjligheten att leva i ett fritt och relativt rikt samhälle, ej får plats på vårdhem eller får en pension som knappt går att leva på. Strunt i detta, tillbaka till tiggeriet..

    Du som många andra naiva, tror-sig-själva-vara-populister och godhetsnarkomaner verkar inte se konsekvenserna bakom ert agerande i mångt och mycket. Kan ni inte ta lärdom från andra europeiska länder som faktiskt har stått med samma tiggeriproblem tidigare eller är historien något som endast kan tas till när det handlar om rasism/nazism? Titta på Italien, Spanien och andra länder som fått ett rikligt tillskott av romerska tiggare och säg mig om dessa människor någonsin har integrerats i samhället eller om dessa helst lever isolerat med sina egna romerska bröder och systrar? Har du ens något kött på benen angående ämnet yrkestiggeri? Har du ens tittat på de dokumentärer som finns tillgängliga? Skulle inte tro det.. Du är bara en i mängden av naiva tyckare som tyvärr får komma fram i rampljuset pga Internet.

  39. Bild för Magnus
    Magnus

    Problemet är ju skillnaden mellan vår bild av tiggeri och verkligheten. Vi tänker oss tiggeri som absolut sista utväg, inte som ett jobb.

    Att åka utomlands, bo organiserat i grupp och sedan varje dag bli skjutsad till din "arbetsplats" där du sitter under dagen och sedan ringer för att bli hämtad på kvällen... det är för de flesta ett jobb och inte "riktigt" tiggeri. Inkomsten är jättedålig med våra mått men riktigt bra med rumänsk landsortsbakgrund. Därför blir det ett bra arbete.

    Här i ligger mångas problem. Att ha tiggeri som jobb gör att vår syn på det blir en annan.

  40. Bild för Lasse
    Lasse

    Både en mobil och ett abonnemang är rätt dyrt för de flesta. Om man tigger undrar jag bara hur budgeten ser ut, hur mycket av pengarna går till mat, hur mycket går till mobilräkningar. Även 2014 så är detta nog inte helt fel funderingar. Rätt eller fel är ett helt annat problem.

  41. Bild för Erik Adam
    Erik Adam

    Visst är det som du skriver...
    Men med samma torftiga resonemang är det ju så att;
    På 30-talet var det ordentlig status att ha en bil.
    På 60-talet var det inte ovanligt att familjer hade en bil.
    Idag han många familjer minst en (1) bil.
    Slutsats: varför reagera på att en tiggare sitter i sin BMW och tigger pengar??

  42. Bild för Martin
    Martin

    L; Du har helt rätt. Det var fel av mig att sätta epitetet "tiggare" istället för "en människa som tigger".
    Det tar jag till mig.
    Tack.
    /Martin

  43. Bild för Josefine nilsson
    Josefine nilsson

    Måste man tigga för att överleva så är alla bidrag till hjälp och inte bara pengar , trodde iaf jag i min enfald när jag vid ett tillfälle gick förbi en kvinna i nöd . Jag hade inga kontanter på mig men däremot en nyköpt baguette som jag gav henne, jag förväntade mig inte ett tårdrypande tal om vilken fantastisk människa jag är men inte fan förväntade jag mig att hon skulle kasta mackjäveln på mig ! Det är inte enda gången liknande saker hänt även om det kanske var det värsta . Då blir tyvärr min slutsats till slut att dom i vart fall inte är i nöd utan istället tigger utan att egentligen behöva göra det och det gör mig arg av det skäl att de pengar dom lyckas lura till sig faktiskt hade kunnat gå till någon som var i verklig nöd och faktiskt inte har råd att köpa ens en baguett......

  44. Bild för Isabelle
    Isabelle

    När min mobil gick sönder för några månader sen så langade jag ut frågan på twitter och fick typ tre-fyra erbjudanden från bekanta om deras avlagda iPhones, så så jäkla svårt är det inte att få tag på en att en måste ta lån på huset och sälja sina skor som en del får det att låta som.

  45. Bild för Andreas
    Andreas

    wow, snacka om att vara naiv. prova att skänka mat till dessa "tiggare" istället för att ge pengar.... spring sen när en arg rom kastar maten efter dig.

  46. Bild för Plåtslagaren
    Plåtslagaren

    De som blir utkörda var morgon till affären där vi bygger om i en 2010 års modell VW Transporter då? Den kostar ungefär 400 000 kr men det är klart, de kanske har lagt ihop till den alla 9 och en körkortsutbildning åt 1 av dem? Jo så är det nog.... Eller? sen bor ett gäng bakom Däckia i en utlandsregistrerad silverfärgad Mercedes E320 2011:a, Känns lite lurigt men de e klart folk slänger väl bilar ikring sej med antar jag? Nån som har en sån de inte behöver kan jag gärna få den!

  47. Bild för Annie
    Annie

    Din verklighetsuppfattning skiljer sig drastiskt från min. I den värld jag lever i är en ny telefon fortfarande någonting stort. Något man skryter om och berättar om. I min värld, senast för ett par veckor sedan, kostade även trasiga Iphone 4 minst 500 kronor på tradera. En hel? 1200. Så ja, mig stör det när man sitter och tigger medan man surfar på sin Iphone. I Göteborg är det vanligt att dem gör så. Har man råd med en Iphone, och surf, känns det overkligt för mig att hoppas på... en hundralapp om dagen i småmynt? Om man går till socialen för att få pengar, kräver dem att man säljer både bil och hem innan dem ens hjälper en. Jag hoppas att regeringen tar tag i tiggeriet. Avskaffar det totalt. Inte för att jag är emot tiggare eller tycker att deras mobilvanor är fel, utan därför att jag anser Sverige vara ett välfärdsland där man inte ska BEHÖVA tigga. Vi har socialtjänst och vi har Migrationsverket. I stället på att lägga småmynt i enstaka personers pappersmuggar, tycker jag att vi skattebetalare kan lägga något mynt, och förbättra det samhälle vi lever i. Oavsett varför dem kommer, oavsett mobiltelefon, ska ingen människa behöva sitta på marken med korslagda ben och tigga. Det är ju uppenbarligen så att dagens samhälle inte fungerar. Och det tycker jag är åt helv*te. :-)

  48. Bild för Jonas Svensson
    Jonas Svensson

    Håller med någon som skrev tidigare, sen när började det slängas iPhones omkring oss? Hade själv min 3GS i ganska exakt fyra år innan jag ansåg att jag hade råd/tyckte det var värt att byta

    Men om man nu har råd att ha en telefon och ringa med borde man väl inte sitta och tigga? Alternativt borde man sälja sin telefon och få pengar för den

    Tycker författarens syn på det hela är rätt förlegad, året är 2014 och då ska man inte behöva tigga, det finns hjälp att få i samhället om man är i landet lagligt

  49. Bild för Mira
    Mira

    Så glad.. har tänkt samma tankar men kan inte strukturera upp det o sätta på pränt som du kan! Du gjorde min kväll, tack:-)Ps.. det är så tydligt att även idioter förstår! Det är en sak som samhället måste bestämma sig hur man ska förhålla sig till helt enkelt! (en eller två eller tre kr på min skattsedel kvittar) Men ngn måste ju styra upp problemet?? Som man gör på ett jobb eller tänker jag fel?

  50. Bild för Erik F
    Erik F

    Sälj telefonen och sluta be mig om mina intjänade pengar. Ställ dig i systemet som alla andra och kom in i samhället.

  51. Bild för MArkus
    MArkus

    Kan vara så att folk reagerar på att det oftast är iPhone som de sitter med.
    Mobiltelefoner är inte något som vi i sverige reagerar på att vi byter nästan lika ofta som vi skiftar däck på bilen men i övriga europa är telefoner fortfarande dyrt och abonomang är jättedyra. Det är därför vi kan se kampanjer i sverige som uppmanar svenskar att sälja sin mobil eller byta in den vid köp av ny. Dessa repareras och säljs oftast i Tyskland.
    Men kontentan är att om jag haft ont om pengar så hade iPhone eller annan smartphone inte varit ens tänkbar utan jag hade valt den billigaste telefonen som uppfyller basbehovet (ringa på) och det är nog det som de flesta reagerar på.

  52. Bild för Magnus
    Magnus

    MIn kommentar är att det är bullshit!
    Varför?
    Därför att de hävdar att de är i sverige och tigger för att deras barn ska ha någonstans att sova och någonting att äta.

    Exempel:
    1 month rent Apartment (1 bedroom) Outside of Centre 1,595.78 SEK
    http://www.numbeo.com/cos.../compare_countries_result.jsp...

    iPhone 4S 8GB (Billigaste jag hitta!) 2.989 SEK
    http://www.netonnet.se/.../apple.../193890.7984/

    Dvs att för en mobil skulle de kunna hyra en lght hemma i två månader, kan man köpa en mobil för två ggr sin bostadshyra då är man inte fattig, då är man girig och lat.

    Fram tills för 6 månader sen hade jag en SonyEricsson ifrån 2004 som jag fått av min morsa...om jag inte har råd med en iphone, varför ska jag då skänka pengar till tiggaren som har råd med det? oh...min iPhone 4S var också en gåva ifrån mina barn som sparat och fick ett bidrag av sin mor för att kunna ge mig den i julklapp...så jag har inte haft råd med en ännu...men en tiggare ifrån Rumänien har råd med det? Bollocks!

    Det är bara knastar som inte klarar av att söka information som inte förstår att de i själva verket ger pengar till människohandel när de skänker till tiggare:
    https://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

  53. Bild för Maja
    Maja

    Jag har gett en av mina gamla mobiler till en romsk tiggare och jag jag önskar att fler gjorde samma sak! Fler borde tänka att det är bra att våra prylar som bara ligger i lådor används istället för att sprida rasistiska fördomar och klanka ner på en redan utsatt grupp människor. Miljö och medmänsklighet för fan!!

  54. Bild för PELLE
    PELLE

    Det har ingenting med status att göra. Mobiler kostar fortfarande mycket även om de är begagnade. Så man kan fortfarande behöva en hel del pengar för att ha råd med en smartphone, även om den är ett par år gammal. Bara för att det inte är lika ''coolt'' att ha en mobil idag som förr så ändrar det ingenting i denna situationen med tiggare och mobiler. I Sverige behöver man inte ens tigga, de har rätt till bidrag och det är tillräckligt för att klarar sig tills man får ett riktigt hederligt jobb.

  55. Bild för Magnus
    Magnus

    Maja, på vilket sätt är det rasistiskt att vara emot människohandel och tiggeri?

    Dags att vakna upp och släppa Aftonbladet en stund och leta fakta istället för bullshit reportagen om hur synd det är om tiggarna...ja det är synd om dem, men inte för att de svälter eller inte har pengar, utan för att de blir utnyttjade utav andra som i Rumänien lever lyxliv.

  56. Bild för Fredrik
    Fredrik

    Det här var det dummaste jag läst i hela mitt liv.

  57. Bild för tristesss
    tristesss

    "istället för att sprida rasistiska fördomar och klanka ner på en redan utsatt grupp människor"
    Maja du är en sann idiot! Förväntar mig inte att du kan göra mycket mer än äta, kissa/bajsa, andas och just skriva sådana här tappade kommentarer. Vad har rasbiologi med att majoriteten av svenskar inte vill ha romerska yrkestiggare på våra gator? Tycker du att tiggeri är ett yrke som fler bör hoppa på kanske? Du snackar om medmänsklighet, gäller det endast för folk kommande från andra länder då eller? Vi har redan många utsatta och utarmade svenskar som behöver minst lika mycket hjälp. Pensionärer som givit dig möjligheten att leva i samhället vi har idag och dem verkar du skita fullständigt då din sort hellre ger bidrag till utlandet, subventionerar mer invandring och nu också vill omfamna romerska tiggare före dem som faktiskt gjort sig rätten till pengarna. När din sort (naiv, icke utbildad, aningen ointelligent) lär sig att ett land som Sverige inte har outtömliga resurser så kanske Sverige kommer på fötter igen. Frågan är bara om vi någonsin gör det.. din sort frodas nämligen i dagens snedvrida verklighetsbild vänstermedia propagerar flitigt.

  58. Bild för Erland
    Erland

    Alltså... Det handlar väl mest om att de har iphones 5 och dylika mobiler. Lite skillnad på en sådan och en Nokia 3110 t. ex.. Om nu "alla" köper nya iphones för 5000kr hela tiden så kan jag gärna ta en. Snacka om att fokusera fel.

  59. Bild för idiot
    idiot

    en iphone kostar för helvete över 6 tusen.. hur kan du få det till "ingenting"? och ja, jag har sett en tiggare med IPHONE! såg ut att vara en 5a.

    hade varit helt annorlunda om det var en random billig tele för 100kr.

  60. Bild för Emil
    Emil

    Är du helt bombad, jag använder en gammal smartphone och har knappast haft råd att köpa en ny senaste fem åren? En sådan iPhone kostar för fan 3-4000 spänn MINST! Sen ska du pröjsa 79 kr i månaden, med billigaste kontantkortet. Det är helt orimligt att en person som inte har råd med mat och hushåll har råd med en iPhone...

  61. Bild för Joel
    Joel

    Du menar att det inte är konstigt att se en tiggare som nöjer sig med 1 krona i taget sitta där med en telefon för flera tusen? Det är antagligen inte lika organiserat som folk får för sig, men när en person som måste sitta på gatan och tigga pengar för att överleva har en iPhone så är det nog mer som händer bakom kulisserna än vad man ser. Förstår du inte det eller har du någon slags agenda som du följer när du skriver dessa artiklar?

  62. Bild för S
    S

    Eftersom Alfred skrev den bästa kommentaren som många missat att läsa så klistrar jag in den igen:
    ALFRED 2014-06-04 15:34
    Trött jag blir när jag läser kommentarerna. I göteborg har tre utredningar (som jag vet) gjorts kring det här snacket om maffia-organisationer som drar in storkovan på tiggeri. En gjorde polisen själva, en gjorde polisen tillsammans med socialtjänsten och en gjordes av räddningsmissionen på uppdrag av kommunen. Och vet ni vad? Ingen utredning kom fram till att någon som helst kriminell organiserad verksamhet förekom! Men ändå så fortsätter ni med ert skitprat, och den enda grund ni har är enstaka uttalanden från någon polis eller rykten som sprids via avpixlat.

    Och till kraven som ni ställer på tiggare, att dom skall vara ensamma trashankar utan skor som krälar i stoftet, utan möjlighet till att prata med sina barn eller släktingar, dom får aldrig le eller skratta med sina landsmän eller när dom träffar sina vänner. Dom skall helst inte gå in i butiken dom sitter framför och köpa kaffe eller tobak och helst inte köpa nåt anständigt att äta, dom skall leva på skulor som grisar och vara undernärda som flyktingbarn i Ruanda för att få ert förbannade erkännande.

    Jag vill bara projektilspy er rakt i ansiktet era små små dåliga ursäkter till människor.

  63. Bild för ...
    ...

    Vad trevligt att du vill kräkas. Alltså, tycker du är ute och cyklar av flera anledningar. Att de gjorts tre utredningar i Göteborg säger mig inte mycket. Jag vet inte hur det är i Götet, men i Stockholm är "problemet" ganska utbrett. Mindre kåkstäder och dylikt har dykt upp och antalet människor som kommer hit för att tigga ter sig öka för varje år. Jag orkar inte länka nu, men DN gjorde en rätt bra reportageserie om detta för ett tag sedan. Bland annat kom romsk en kvinna till tals som menade att hon blivit lurad hit till Sverige. Männen i Rumänien hade lovat henne ett "vanligt" arbete med sjyssta villkor, men väl på plats i Sverige hade de tvingat henne att välja mellan att prostituera sig eller tigga. Hon menade att somliga tigger av egen fri vilja, men att organiserad brottslighet också förekommer. Det kom även fram av intervjun att få romer vågar berätta om detta då de är rädda för att bli straffade av ligorna.

    Jag begriper inte varför man inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt? Bara för att man vill sätta stop för den organiserade brottsligheten betyder inte det att man vill förbjuda tiggeri. Behöver människor tigga, visst låt dem göra det, men inte till vilka villkor som helst. Tvångsarbete är förbjudet enligt svensk lag och om ni frågar mig rent avskyvärt. Det är ni "filantroper" som nonchalerar detta som spottar på romerna. Det är svårt att säga hur utbrett problemet är, men man bör definitivt inte blunda för det. Något sådant skulle bara förvärra romernas situation.

  64. Bild för Peter
    Peter

    Grodan, och alla andra som gnäller om att mobilerna är dyra. Kolla blocket. Det är inte så att tiggarna sitter med senaste versionen av iphone eller samsung. Jag har 4 mobiler som ligger o skräpar hemma och kommer lätt skänka dessa till någon behövande.

Kristallgalan? Nä Siba hade jubileum

Hej Sonja 23:17 29 Aug 2014
Ikväll är resten av Nöjesguiden-gänget på kristallgalan. Men jag prioriterade Sibas jubileum här i Göteborg i stället. Vi fick exklusiva blickar från personal när vi passerade som bjöd in till en lång rad av hoppborgar på sidan av den kilometerlånga parkeringen. På plats fanns även en Siba-chef som stod vid entrén och hälsade alla välkomna för en nära och personlig känsla. Att han skrämde folk med sin intensiva serviceblick tycktes inte bekomma honom. Väl inne på butiken såg jag rader av elektronik, förmodligen på rea. Är osäker. Men tror det. Det måste det väl ha varit? Annars lurade nog hoppborgarna en hel del människor till att det var rea. Vi gick efter tio minuter så oj vad trött jag är nu. Helt slut! Så nu är det hopp i säng inför en ny dag och alla dess spännande event som ligger och lurpassar bakom dolda krön.
Gilla:
upp
3 röster

Gick på guidad meditation med buddhustnunna

Hej Sonja 22:30 28 Aug 2014

buddhaanddisciples.jpg

Ikväll for jag till biblioteksbyggnaden för att jag ville testa meditation guidad av en buddhistisk nunna. Jag hade läst Kungälvsposten att det skulle vara gratis och skönt slappigt liksom, så jag tänkte varför inte.

Jag gillar att slappa. 

När jag kom dit möttes jag av en fullsatt miniaula. Ca 40 ansikten stirrade mot mig när jag blickade in genom dörren. Jag blev helt skärrad av synen, jag tycker inte om fullsatta aulor, hur små de än nu må vara. Men ändå så fick jag plats. En dam kom undsättande med en extra stol när hon såg hur blek jag blev när jag vände för att egentligen springa därifrån. 

Snart kom nunnan, som hade gått vilse, och hon sa goddag. Meditationen började nästan genast. Den bestod av guidad andning och avslappning varvad med tystnad och en symfoni av 40 kurrande magar. Folk måste ha gått dit hungriga eller nåt. Jag vet inte hur länge det pågick, i 30 minuter kanske. Luften var ganska kvav och det luktade av olika dofter. Ventilationen var av.

Efteråt pratade nunnan lite allmänt om meditation, sen blev det mingel. Jag tog några foldrar och gick hem.

Det låter kanske inte som nån succéavslappning och det var det nog inte heller för mig personligen. Men det var ändå, med tanke på förutsättningarna, rätt soft. Jag menar, lampan var tänd på rätt ljus nivå, det var trångt, dålig luft och så gick det förbi massa folk utanför. 

Ändå lyckades jag fokusera på andningen nån minut. Rätt bra.

 

 

Gilla:
upp
18 röster

Varför kan de inte bara äta min motherfuckin mat???

Hej Sonja 21:20 27 Aug 2014

img_1917.jpg

I princip varje dag lagar jag mat till barnen, och ungefär lika ofta ratar de vad som finns på tallrikarna. Så har det varit i alla år sedan de började äta. Jag lagar mat - och de ratar den. 

Det enda som har dugit hittills är: bröstet. 

Men inte ens det dög för den yngsta nu när jag tänker efter. Han bara spottade ut och skrek. Han skrek hellre än att äta från mina bröst, ja, så var det. Jag kommer ihåg nu. Fyfan. 

Ena delen av mig säger: Förr eller senare äter de! Inga barn svälter sig frivilligt! Is i magen Sonja, is i magen.
Andra delen av mig tänker:  NI SKA FAN ÄTA, FAN NI KOMMER DÖ OM NI INTE ÄTER HÄR TA EN SMÖRGÅS IAF.

Sen det här förtoftliga "tipset" att bara laga mat som de tycker om. Ja det kan jag tänka mig funkar för barn som tycker om nån jävla mat. Så är inte fallet hos oss. Hittar jag nånting de äter blir jag helt till mig, hjärtat fladdrar och jag känner mig som pånyttfödd. Men så nästa gång när jag gör exakt samma mat - så äter de den inte. 

Sen kanske nån säger att de "känner av förväntningarna" från mig och därför inte kan slappna av och äta. Nä. Det tror inte jag. Jag tror att de bara ogillar mat rent allmänt. 

Jag tror att de inte vill äta. Att det är så enkelt. Min mat är det då fan inget fel på. Den är jättebra. Nyttig och fin på alla sätt och vis. De bästa råvarorna och tillagat från grunden. Det är de som saknar känsla för kvalitet.

Jag var själv ett sånt där barn. Jag tyckte knappt om nån mat och åt bara ibland. Ibland tuggade jag till maten låg grå i munnen på mig men jag kunde inte förmå mig själv att svälja. Mamma blev mkt störd av detta. Men inte fick det mig att äta mer eller mindre för det. Hennes irritationsblandade oro ledde mest till att jag fick sitta skitlänge vid matbordet "till jag ätit klart". Mat var ett jobbigt avbrott på leken, och så känner jag nog än idag. Jag är ingen "livsnjutare" på det sättet.

Så vad jag kommer fram till nu efter att ha skrivit detta inlägg är att att mina barn är som jag och att jag nu anar hur mamma måste ha känt. Stackarn.

Gilla:
upp
18 röster

Bakläxa för nazi-Zara

Hej Sonja 17:07 27 Aug 2014

Nu är det höst och dags för långärmade tröjor, men det betyder kanske inte att man vill klä barnen med davidsstjärnor fastsydda på dito likt så som judarna fick göra under andra världskriget. 

Klädkedjan Zara har fått kritik för att göra just detta i och med sin "sheriff"-tröja. 

bwb0yzzccaac7c1.png

Det är klart att man kan tänka att "det är ju trots allt bara en sheriff-stjärna". Men frågan är hur ofta sheriffer gick/går omkring med randiga tröjor. Det är klart att det kanske har hänt, modet bland sheriffer har växlat en del genom åren, och det har förekommit sheriffer som gillar randigt så mycket att de kanske har skippat sin formella klädsel någon dag. Men rent generellt är sheriffer inte kända för sina randiga utstyrslar.

Och den går inte riktigt att jämföra med liknande "yrkesplagg" för barn heller, typ polis: 

dsc04799-ks110520.jpg

Men den är alltså betydligt lättare att jämföra tröjan med koncentrationsoutfiten som judarna tvingades bära i koncentrationslägren: 

403335_10150661265474669_502594668_10954170_1309528017_n.jpg

Och det borde ju Zara, som torde vara insatta i kläder, ha tänkt på. Nej, bakläxa på Zara, verkligen. Det senaste jag hörde är att de dragit tillbaka plagget. 

Zara har tidigare varit i nazireferensiskt blåsväder då de lät brodera svastikor på väskor i sina butiker. Visst, svastikan är en symbol som inte enbart är kopplad till nazismen, svastikan är även en symbol för solen och lycka, och symbolen fanns över hela världen innan Hitler snodde den. Den fanns till och med i Finland. 

Men frågan var om världen är redo att tolka den som en vacker, ofarlig symbol igen, och det är den alltså inte. Detsamma gäller fyrkantiga mustascher och namnet "Adolf". 

Krossa nazismen!

Gilla:
upp
19 röster

Allt du trodde var sant ÄR FEL (youtubetips)

Hej Sonja 18:23 25 Aug 2014

 

Jag såg att youtube föreslog gamla videoklipp som jag sett en gång i tiden, och som jag kanske av en händelse skulle vilja se igen. 

Ett av dessa tips var detta tvåtimmarsklipp med Lloyd Pye där han framlägger kopiösa mängder bevis för bigfoots.

Länk till klippet på youtube.

Jag rekommenderar även er att se den, jag menar, tre miljoner sexhundratusen+ personer kan inte ha fel: detta är väl spenderade två timmar. 

Har ni inte tid just i kväll, boka in för en helkväll i helgen för ett rejält bigfoot-mys. Ensamma eller med vänner. Själv såg jag den ensam. Det fungerade jättebra. Det var faktiskt en av alla de bästa stunder som jag har haft i mitt liv. 

Klippet innehåller bland annat en anekdot om en nedfryst bigfoot som Pye såg som barn, genmanipulerande aliens, samt (om jag inte missminner mig) en historia om en rysk by där befolkningen använde en bigfoot som sexslav (så hemskt!) som även fick flera söner, varav en var "riktigt ful". 

Happy watching!

pye.jpg

Pye med ett suspekt kranium. 

PS. Vill ni se en svensk sommarpratare hålla upp en annan typ av kranium, klicka här. DS. 

 

Gilla:
upp
22 röster

Bakat sockerfria bollar, såhär smakade det

Hej Sonja 12:07 25 Aug 2014

Detta gjorde jag denna helg:

image-40.jpeg

Jag bakade socker- och smörfria chokladbollar enligt detta recept. Skonsamma för magen och för kroppen, så länge som man inte lider av nötallergi, för i så fall är detta dödens bollar, livsfarliga att inmundiga och bör undvikas till vilket pris som helst.

Så smakade de: 

Först fylldes munnen av en ganska bitter smak, och jag tänkte: vad är detta? Ska detta vara gott? Det är inte gott. 
Sen ba: Mmm. Nånting här smakar gott. 
Efter det: Det här smakar ju chokladmousse. 

Overall betyg: Det var gott. 

Jag la till och med bollarna i sonens finaste fat för att de skulle bli en fröjd för era ögon att se på. Till skillnad från dessa, som till och med smakade värre än vad de såg ut. 

 

 

 

 

Gilla:
upp
31 röster

Lilla alkemisten gjorde hemmagjort läppbalsam

Hej Sonja 21:57 23 Aug 2014

På sistone har det blivit många tutorials på youtube. Men det är inte jag som har kollat, utan det är det äldsta barnet i familjen som verkar ha en alkemist inom sig.

Enda sen hon var liten har hon varit skitintresserad av att göra egna parfymer och tvålar. Och saft. Hon har dragit hem otalet antal bär och växter som hon sedan stått i badrummet och blandat ihop i schampoflaskor (som sedan möglat och blivit bruna). Saften däremot har faktiskt blivit riktigt bra. Då har hon krossat, kokat, sockrat, och sen bjudit alla som vågat prova.

Häromdan skulle hon "bota" ett "ryggproblem" hos mig genom att smörja in mig i olika krämer på ryggen. Jag somnade in i en djup sömn medan hon höll på med tigerbalsam och hudkrämer och vaknade upp först när de lämnat rummet och var på väg ut för att gå med hunden vi lånat. 

Hon får en särskild glöd i ögonen när hon håller på med sånt här. Jag tror att det är passion.

Den här gjorde vi idag. 

Fast i stället för att smälta vaselinet ovanför ett värmeljus så fick hon värma det i ett hett vattenbad. Och i stället för ögonskugga fick hon blanda ner en bit läppstift som ingen använder. 

Lyckan i henne var total. 

 

lapp.jpg

Jag kan ibland tycka lite synd om henne för hennes entusiasm är inte delad med någon annan i familjen. Hon är en doer, vi andra är thinkers. Hon vill göra ALLT. Vi andra är mer intresserade av att fundera på livets gåtor samtidigt som vi, exempelvis, får fötterna smorda i olja. Jag önskar att hon hade en riktig expert på området som kunde svara på alla hennes frågor. Jag vet ingenting om oljor, aromer och läkande örter. 

Minns när hon var fem år och hittade "mynta" i typ Bergsjön i Göteborg som hon ville göra te av. Så vi tog hem "myntan", vilket senare visade sig faktiskt vara mynta på riktigt, vilket vi kokade blaskigt te av och som hon njöt av så mycket som det är möjligt för en femåring att njuta av blaskigt mynta-te.

Jag gör lite grann för att stötta hennes djupa intresse. Men önskar att jag kunde göra mer.

 

Gilla:
upp
39 röster

Hon upptäckte att hon var gravid i v27

Hej Sonja 22:55 22 Aug 2014

I somras skrev en bekant till mig på facebook och frågade om graviditstest, jag svarade och sen tänkte jag inte mer på det. Sen häromdan såg jag att hon startat en gravidblogg. Det hade alltså visat sig att hon var gravid - i v27. 

Tänk att sånt händer. Och tänk att sånt händer människor som man har träffat. För man läser ju en del annorludna berättelser i tidningar och så, om tvillingar som utveckas utanpå ändtarmen men ändå föds friska och om kvinnor som hostar lite och så ramlar ett barn ut framför den öppna spisen med en pipa i mungipan.

Dock att sånt alltid händer i fjärran länder.

Nyss såg jag den här nyheten på aftonbladet till exempel, och den berättelsen är från indien. 

skelett.jpg

Dock att den inte har ett särskilt gott slut, även om det kanske var en lättnad. 

Jag undrar hur jag skulle reagera om jag upptäckte att jag var gravid i v27. Jag brukar rätt ofta drömma att jag är det, och då brukar jag bli jättebesvärad och fundera på adoption.

Nån som varit med om nåt liknande? Mina gravidtieter var rätt vanliga mest. Jag blev gravid, tog test, lät graviditeterna bida sin tid, och så vidare. Klassiskt. 

Gilla:
upp
24 röster

Cykeln som får ekorrar att kurra av bitterhet

Hej Sonja 08:00 22 Aug 2014

Såg den här videon som handlar om en cykel som "inte gör att stjäla" (fast känns det inte lite som när man kallade Titanic för "osänkbart?). 

Det verkar jättebra. Få vill ha sina cyklar stulna. Det enda man behöver för att låsa cykeln är en stolpe eller en trädstam som passar cykelns mått. Och sånna brukar ju stå tätt utanför Komvux lokaler som vi alla vet. Man brukar kalla ytan utanför arbetsplatser och skolor för "ungträdens och stolparnas samlingsplats".

Nämen jag skulle inte tycka att det kändes helt bekvämt att kidnappa kommunens praktiska lösningar och utsmyckningar för att jag vill ha ett säkert näste till cykeln. Jag vill ha särskilt avsedda cykelparkeringar med cykelställ. Är detta analt? Varje gång jag parkerar utanför Skatteverkets kontor, som inte har någon avsedd plats för cyklar, måste jag skynda mina ärenden. 

Och är det bara jag som hör en regelbundet kurrande ekorre i filmens bakgrundsmusik? 

Kanske har nåt att göra med att cykeln blockar dens väg upp mot trädtopparna.

Här är videon på youtube. 

Gilla:
upp
31 röster