Bye, bye miss skinny

08:48 2013-09-25

 

 

Här är alltså sanningen bakom Miss Skinny-debatten. Onekligen ett effektivt grepp med tanke på hur många som skrev och reflekterade över det sjuka med butiken. Så otroligt viktigt att oftare prata om vad idealen gör med oss, och hur vi påverkas. Frågan är kanske om det var sådär superbra att först sprida bilden och konceptet ”Miss Skinny” och på så sätt kanske ”trigga” människor, även om det senare visade sig vara för ett gott syfte? 

När jag jobbade som reporter intervjuade jag en kvinna som arbetat med att hjälpa ätstörda tjejer i hela sitt liv. Hon pratade bland annat om att en superviktig del i arbetet är att förstå och göra skillnad på tankar som kommer utifrån och de tankar som kommer inifrån dig själv. Varför vill du vara smal? Varför vill du se ut på ett visst sätt? Är de tankar som varit med sen födseln, och i generna? Eller kan det vara så att alla bilder, människor och koncept du ser runt omkring dig påverkar dina tankar och din syn på dig själv? 

Vi identifierar oss hela tiden med vår omvärld, en omvärld ständigt påminner oss om att SMAL = SNYGG = LYCKLIG, hur jävla lätt är det att stå emot tankesnurran?

Ännu svårare blir det när det finns en hel industri som tjänar miljarder på våra tankar på oss själva som otillräckliga. 

Och förmodligen är det bra att börja i den industrin. Som kampanjen uppmärksammar startar de en märkning ”Sannare skönhet”, som modeföretag (en del i den här industrin) kan få om de använder sig av ”friska” modeller osv.

Självklart är det bra att någonting görs. Och att debatten förs. Men just begreppet ”Sannare skönhet” skaver lite känner jag. Sägningen förutsätter ju att skönhet är viktigt och det är fortfarande uuutseeendeeee som står i fokus. Men å andra sidan har jag inget annat förslag just nu, den här industrin kommer inte lägga ner, och det kommer alltid att på något sätt finnas skönhetsideal. Kanske är det då bra att börja med att ändra dagens sjuka och vidriga skönhetsideal?

För gärna diskussionen vidare. Klart är i alla fall att det måste bli tydligare ställningstagande och framförallt avståndstagande mot utseendehetsen.

Ps. Känner du att tankarna om hur du ser ut tar över? Det finns hjälp att få <3 <3

10 kommentarer | “Bye, bye miss skinny”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta skriver:

    Den här föreningen har alltså jobbat mot ätstörningar i trettio år. Men då förstår jag inte varför de använder sig av triggande bilder för att föra fram sitt budskap. Eller jo jag fattar, det handlar ju om att provocera och kicka igång debatten samt få så många med på tåget och så långt är jag med. Skitbra liksom.

    Men.

    Jag har aldrig haft en ätstörning men jag blir enormt triggad av bilder på väldigt smala människor, jag minns min egen smala kropp och hur den kändes och den bekräftelse jag fick då och hur jävla jobbigt det känns emellanåt att inte vara den jag var och hur jävla snyggt jag fortfarande tycker det är att vara sjukligt smal. Jag triggas av en stark impuls att sluta äta, börja banta, börja träna, späka mig, straffa mig, straffa min kropp, lat och fet och tänk om jag bara hade lår som inte gnuggades mot varandra när jag gick och…. ja ni hajjar. Alla dessa tankar som är så jävla svåra att stå emot och de bara väller in över mig. På grund av en bild.

    Så jag undrar lite hur de tänkte.

  2. Lumi skriver:

    Jag känner flera personer som lider av ätstörningar i olika utsträckningar och det är jätteviktigt att prata om det.

    Dock gör den här kampanjen två saker som är riktigt osköna:

    1. ”För en sannare skönhet”. Hela prolemet grundar väll sig i hur stor roll skönhet spelar i dagens samhälle? Att säga till någon som är missnöjd med sin kropp ”Men du är vacker som du är” hjälper ju inte. Fuck skönhet. Det ända sättet vi som samhälle kan bli friska är om vi tar bort fokuset på utseende helt.

    2. Vit medelklass. Jag antar att det är till dem som denna video riktar sig eftersom alla som är med är just vita och medelklass. Hur ska tjejerna i Farsta relatera till denna video?

    Jag tänker inte tacksamt ta emot en debatt om de som skapat den inte gör jobbet ordentligt. Vi kan snacka ätstörningar all day long men varför denna reklamkampanj som grund?

    Jag hoppas alla tjejer och killar där ute som spenderar sina dagar med att fundera över vad de äter inser hur mycket roligare grejer man kan göra om man vänder ätstörningarna ryggen (med hjälp såklart, vi är starka tillsammans).

  3. V. skriver:

    Varför vill du sprida denna? Du sa ju att du var allergisk mot sånt här i förra i lägget p drog upp egoboost?

    HANAPEE SVAR: Men va? Om du tror att jag är allergisk mot en organisation som under 30 års tid har arbetat mot ätstörningar så missförstod du mig. Jag är allergisk mot när tidningar, modeförtag etc. förpackar utseendehets i fina förpackningar och bah ”vi värnar om kvinnorna”. Jag tycker inte att en organisation som frisk och fri gör detta. SEN kan jag tycka att just märkningen kanske inte är den bästa vägen att gå, men jag vet inte om jag har något bättre förslag just nu, än att lyfta diskussionen.

  4. Johanne skriver:

    Tycker att det verkar mer som att företaget vill få pengar .. hm

  5. Sofia skriver:

    Hej Master!
    Det här har inget med Miss Skinny att göra men undrar bara om du sett missrepresentation på netflix, såg den nämligen idag och blev så fly jävla förbannad på världens misogyna skit. Trevligt tillstånd sådär efter jobbet 8D Nämen, den var riktigt bra! Se den!

  6. Anna skriver:

    Jag är inte heller helt säker på vad jag tycker om kampanjen…men det här med märkningen ”för sannare skönhet”. Jag tycker också att det är sjuk dubbelmoral när företag som Dove gör reklam som vid första anblick ser riktigt bra ut med hälsosamma modeller i alla storlekar, men sen när man tänker efter ändå säljer skönhetsprodukter som liksom ska göra att man blir brunare/lenare/ser yngre ut etc. Det är som om de säger ”du räcker som du är OM DU KÖPER DEN HÄR PRODUKTEN SOM SKA FÖRBÄTTRA DITT UTSEENDE”. Men eftersom klädföretagen liksom handlar om just det yttre (de kommer nog aldrig, aaaldrig handla om att bara ha praktiska kläder) måste man ju göra åtminstone de bilder de sänder ut bättre…och då tycker jag nog faktiskt att ”för sannare skönhet” passar. För det kommer ju alltid att handla om skönhet för klädföretagen, och då kan man i alla fall få dem att representera alla sorters utseenden, dvs sannare utseenden. Eller är jag ute och cyklar nu? Sen tycker jag ändå att själva lurendrejeriet var ganska bra. Vi matas ju med liknande bilder hela tiden, så att liksom vända och säga ”det här, just det här, är ohälsosamt, det bör inte vara så och det går att få hjälp om man har problem”, det tycker jag nog ändå var bra. Sen vet jag inte hur triggande det är, jag finner det inte alls triggande med den bilden (eller kanske gör jag det men vet inte om det) men det kanske många andra gör?

  7. Anna skriver:

    Jag är inte heller helt säker på vad jag tycker om kampanjen…men det här med märkningen ”för sannare skönhet”. Jag tycker också att det är sjuk dubbelmoral när företag som Dove gör reklam som vid första anblick ser riktigt bra ut med hälsosamma modeller i alla storlekar, men sen när man tänker efter ändå säljer skönhetsprodukter som liksom ska göra att man blir brunare/lenare/ser yngre ut etc. Det är som om de säger ”du räcker som du är OM DU KÖPER DEN HÄR PRODUKTEN SOM SKA FÖRBÄTTRA DITT UTSEENDE”. Men eftersom klädföretagen liksom handlar om just det yttre (de kommer nog aldrig, aaaldrig handla om att bara ha praktiska kläder) måste man ju göra åtminstone de bilder de sänder ut bättre…och då tycker jag nog faktiskt att ”för sannare skönhet” passar. För det kommer ju alltid att handla om skönhet för klädföretagen, och då kan man i alla fall få dem att representera alla sorters utseenden, dvs sannare utseenden. Eller är jag ute och cyklar nu? Sen tycker jag ändå att själva lurendrejeriet var ganska bra. Vi matas ju med liknande bilder hela tiden, så att liksom vända och säga ”det här, just det här, är ohälsosamt, det bör inte vara så och det går att få hjälp om man har problem”, det tycker jag nog ändå var bra. Sen vet jag inte hur triggande det är, jag finner det inte alls triggande med den bilden (eller kanske gör jag det men vet inte om det) men det kanske många andra gör?

  8. Charlotte skriver:

    Jag tycker det är viktigt att fokusera på VAD Frisk & Fri vill få fram och inte HUR det är gjort. Som vanligt fokuserar många på det, kanske för att man vill gnälla? Hitta fel? Kanske är vi fostrade så. Vi kan klaga i all oändlighet, men det viktigaste är att förstå och hjälpa. Förstå hur stort problem ätstörningar är och att det inte är en hitta-på sjukdom, som behandlare avfärdar som en ”tjejgrej” eller larv. För sannare skönhet – det kan tolkas på många olika sätt. Jag tolkar det som att det är viktigt att modebranschen skapar en sannare skönhet, och märkningen hjälper med detta. Hur de ska göra. Det vi köper är inte sant. Många kanske är naturligt smala modeller, men många är inte heller det. Att se ut så kommer med en viss typ av livsstil av svält. Det är vad jag tycker menas med sannare skönhet, för det är ju inte sant. De är inte naturliga. Sannare skönhet kanske kan menas också naturligare skönhet. Du är naturligt smal, naturligt kurvig osv och det ska representeras. Alla skönhetsaspekter. För om vi ska vara ärliga, modebranschen riktar sig ju mot utseende och att vi vill vara snygga? Men en enda sort av skönhet representeras om och om igen, smal = lycklig. Sannare skönhet ska krossa lögnen vi köper varje dag, för det är just en lögn som jag tidigare skrev. Många modeller ser inte ut så i sanningen, de jobbar hårt och med svält och träning för att se så smala ut. Och vi tror att det är naturligt. Så sannare skönhet är modebranschens egna språk som vi måste förstå.

  9. Amandark skriver:

    Jag måste säga att jag blir lite störd av namnet på föreningen?! Frisk och fri? Asså är det den du vill vända dig till när du mår som sämst och bara vill dö? Låter i mina öron lite som de nya vårdbolagen ”Gryning omsorg” och sånt där. Föreningen hette ju tidigare Anorexi/bulimi-kontakt. Något skaver med videon också. Blä. Vet ej vad, men det känns ej bra.

  10. Sofie skriver:

    Tycker det är fel att utnyttja sensations-PR för något som inte finns. Det skadar
    PR-konsulters- och journalisters trovärdighet fundamentalt.

    Jag är även starkt kritisk mot märkningen där ett av kriterierna är:
    Vi anlitar bara modeller med BMI över 18,5.

    Kriteriet är enligt mig ett sjukt ställningstagande då BMI inte är en verifiering huruvida en person är frisk eller sjuk. Dubbelmoralen i kriteriet är problematiskt då naturligt smala personer då inte anses som friska? Vi ska alltså vara så ”normala” som möjligt för att vara så friska som möjligt? Går inte ihop.

    Dock uppmuntrar jag debatten som nu uppkommit.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Senaste kommentarer

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Mest läst på NG