Storstadsbarometern

Josefin Lundgren 15:35 20 Mar 2014

Under mars 2014 genomfördes trendundersökningen Storstadsbarometern 2014. Några av de saker som framkom av undersökningen är att:

• 78% besöker ett uteställe åtminstone en gång i veckan.

• 39% dricker alkohol varje gång, 50% dricker oftast alkohol – och mer än hälften upplever en förväntan från sitt sällskap om att de ska dricka alkohol.

• Den genomsnittlige personen i målgruppen äter middag på restaurang eller köper hem hämtmat åtminstone en gång i veckan.

• Absolut viktigast vid val av restaurang är bra recensioner (79%), typ av kök (75%), atmosfär och inredning (69%) samt priset (54%).

• Endast 19 % av målgruppen säger sig ha förtroende för den mat som finns att köpa i de vanliga livsmedelsbutikerna.

• Saluhallar och special-/delikatessbutiker ökar, nu handlar 47% där regelbundet.

• Kvartersbutiken är dock fortfarande viktigast, 73% handlar där varje vecka.

• 5% handlar regelbundet mat på nätet, varav en stor del är för att få hjälp med färdiga matkassar

• 64% av 18- till 29-åringarna i målgruppen, och 39% av de mellan 30-40 år, äter mindre kött idag än vad de gjorde för ett år sedan.

• 60% tycker att ekologi är viktigt när de handlar mat... eftersom det associeras till naturligt, smakrikt och näringsrikt. 

• Men! Ekologi är näst intill en hygienfaktor, målgruppen ställer betydligt högre krav än så, på t.ex. råvarukvalitet och ursprung.

• ... och bara 17% tycker att det är viktigt med en hög andel ekologiska råvaror när de väljer vilken restaurang de ska äta middag på!

 

Vi erbjuder flera olika typer av samarbeten kring Storstadsbarometern:

Använd Storstadsbarometern som en inspirationskälla eller beslutsunderlag i ert arbete med t.ex. kampanjer, kommunikation och medieplanering, sortiment och produktutveckling, eller butiksutveckling.

Paket Budget
I rapporten "Storstadsbarometern 2014" beskriver vi storstadsmålgruppen baserat på Nöjesguidens samhällsengagerade och trendkänsliga läsare. Rapporten innehåller nyckelinsikter kring undersökningens centrala teman: grundläggande konsumtion och medieanvändning, hälsa, livsmedel, samt krogliv/uteliv. Hur resonerar och agerar storstadsmålgruppen redan idag? Vilka nya trender håller på att växa fram? Och hur når man en grupp som lagt om sina mediavanor radikalt under de senaste åren? Rapporten levereras som en PDF och presenteras hos er i form av en föreläsning.
Pris rapport: 15 000 kr exkl. moms
Pris för rapport och föreläsning: 25 000 kr exkl. moms

Paket Mellan
Vi skräddarsyr "Storstadsbarometern 2014", baserat på djupare analyser inom just era fokusområden och viktigaste affärsutmaningar. Den utvecklade rapporten levereras som en PDF och med utgångspunkt i den leder vi därefter en workshop, där vi presenterar rapporten samt gemensamt definierar vad resultaten innebär och får för påverkan på er bransch och er som företag.
Pris för rapport och workshop: 45 000 kr exkl. moms.

Paket Lyx
Vi hjälper er med affärs- och varumärkesutveckling. Med avstamp i "Storstadsbarometern 2014"och andra relevanta analyser (skräddarsydda undersökningar, kvantitativa såväl som kvalitativa t.ex. fokusgrupper eller etnografiska studier) identifierar och definierar vi områden med hög potential, baserat på nuläget såväl som framtida trender och era långsiktiga affärsmål. Rekommendationen tar vi sedan vidare tillsammans, i form av konkreta planer och aktiviteter på strategisk eller taktisk/operationell nivå.
Pris: Per offert.

För att ta del av resultaten från Storstadsbarometern 2014, kontakta:
Linda Siwe, senior projektledare på Ungdomsbarometern, linda@ungdomsbarometern.se, 070-794 32 65.
Faje Gani, VD på Nöjesguiden, faje.gani@nojesguiden.se, 070-465 57 22.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!