Arrow

Jimmy Håkansson 16:00 25 Jan 2013

Oliver Queen var ett bortskämt svin. Fram till att fem år strandsatt på en öde ö satte sina spår. När lyxyachten The Queen's Gambit råkar ut för en olycka är det bara Oliver som överlever. Havet kräver sin avgift, däribland Olivers far. Ön blir en skärseld för Oliver. Det är här han betalar för sina synder, sin dekadens och sitt överflöd. När han sedan återvänder till sin hemstad Starling City har både han och staden förändrats.
För att överleva de fem åren på ön lärde Oliver sig att skjuta pilbåge, en förmåga som visar sig komma väl till pass när han sedan börjar bekämpa brott om nätterna. Men för att hemlighålla sin identitet som pilbågsbestyckad hämnare måste han upprätthålla sin playboy-charad. Inte helt olikt andra superhjältar. Problem uppstår när han måste låtsas vara samma skithög inför sin före detta flickvän, som han fortfarande har känslor för. Att han har legat med hennes syster och bär indirekt ansvar för hennes död bidrar till skithögsfasaden.
Mycket har hänt med den klassiska superhjältegenren det senaste decenniet. Medan Sam Raimis Spindelmannen-filmer handlade om superansvaret som följde superkrafter var Christopher Nolans Batman-trilogi en mörk ballad om oönskade hjältar. Batman Begins satte tonen för hela den nya superhjältevågen och The Dark Knight spikade in den. Heath Ledgers olyckliga frånfälle förvandlade The Dark Knight till en modern motsvarighet till The Crow. Att CW väljer att stöpa sin superhjälte i Batman Begins-mallen kommer inte som en överraskning.
Arrow handlar om den inte lika kände DC Comics-hjälten The Green Arrow. Att CW plockat bort ”Green” är en antydan om att de vill fabriks-återställa The Green Arrow-mytologin och med den de illgröna Robin Hood-trikåerna och det osmickrande getskägget. Istället får vi klädsamma ärr, tydliga magrutor och kisande hund/hunkögon. Med Arrow går CW, som tidigare ligger bakom Stålmannen-serien Smallville, så långt de kan utan att slarva bort Twilight-publiken.
Att Oliver inte har en hederskodex som Batman gör att han inte har några problem med att sätta pilar i skurkpannor. Efteråt rättfärdigar han det för sig själv – it was the right thing to do. Men där Bruce Waynes motiv är ristat i hans benmärg har Oliver inga tydliga skäl till varför han gör det han gör. Att han ska rätta sin fars fel är inte så mycket en förklaring som det är ett svepskäl. Men att Oliver inte drar sig för att döda för rättvisan kan lika gärna utvecklas till en moralisk rävsax.
Arrow når förstås aldrig upp till Nolans verkshöjd. Serien lånar Batman-filmernas bildspråk men lyckas aldrig bygga ett lika intressant karaktärsgalleri. Istället fastnar det i skarven mellan tonårsdrama och superhjälteepos. Vilket inte är så illa som det låter. Tillsätt läckra actionscener med pilbåge och du får en stabil start på tv-året 2013.

TV-kanal:
Datum:
5 februari