Super Monkey Ball Deluxe

15:00 26 Apr 2005
På pappret har flera japanska spelidéer sett ut att vara dömda till arkebusering i väst innan spelutgivarens ekonomiavdelning hunnit säga kvartalsrapport. Trots detta har flera galna spel växt från att vara ett litet undergroundfenomen till att bli kommersiella framgångar. Lyckade exempel på detta är den färgsprakande kavalkaden i tecknade Viewtiful Joe, skräpsamlarbollen Katamari Damacy och apor som rullar runt inlåsta i bollar i Super Monkey Ball. Den sistnämnda släpps i en uppjazzad deluxevariant till Playstation 2 och Xbox. Konceptet är tokenkelt: se till att guida aporna till målet utan att falla av banan och försök att samla bananer på vägen. Första gången känns det värre än sjösjuka när du försöker styra apskrället i sin kula. Det är nämligen inte apan du styr, utan det är marken du roterar och tiltar för att få bollen i rullning. Ljudeffekterna är stundvis irriterande. För varje sekund som räknas ner under spelets gång klingar en satanistisk ton som får mig ur balans och mitt huvud att vridas i panik av den annars urgulliga och färgglada världen som aporna lever i. Bortser man från psykotiskt klingande toner i huvudspelet är den stora behållningen i Super Monkey Ball Deluxe dock minispelen. Det finns totalt 12 sådana och de är utmärkta partyspel som får tiden att stå stilla och årstiderna att passera. Allt från myspysbiljard till segelflygning är goda skäl till att spel inte måste vara realistiska eller på blodigt allvar för att vara underhållande. Ibland räcker det att man bjuder upp till sprattlande apdans.
Plattform:

Fler spelrecensioner