Star wars episode 3: Revenge of the sith

16:54 26 May 2005
George Lucas sitter som Rymdimperiets onde kejsare på sin ranch som han byggt upp tack vare den strida strömmen pengar från [I]Star Wars[/I]. Den avslutande delen i trilogin har dock fått filmkritiker att hurra och föra tillbaka George Lucas från den mörka sidan av betygsskalan till den ljusa. Överallt jag går så hör jag Darth Vaders tunga andedräkt. Lucas armé av marknadsförare har gjort det omöjligt att missa att den nya filmen haft premiär. Självklart märks detta tydligt i spelvärlden. I vanlig ordning ska givetvis ett spel matas ut i samband med filmen. Handlingen följer filmen till punkt och pricka. Som en krydda finns en del korta sekvenser som klipptes bort från filmen med i spelet. Samtidigt som spelet avslöjar vad som sker i filmen så utelämnas en stor del av handlingen, vilket lämnar luckor att fylla. Med andra ord, se filmen innan du spelar spelet såvida du inte hör till kategorin människor som bara älskar att avslöja handlingen för personer bredvid dig i biosalongen. [I]Revenge of the Sith[/I] är ett vanligt actionspel. Beroende på bana kontrolleras antingen Anakin Skywalker eller Obi-Wan Kenobi. Trots en del luriga tricks, som att kasta ljussabeln och paralysera fienden, är den bästa metoden till framgång repetitivt svingande med ljussabeln som resulterar i olika kombinationer. Det ges inget utrymme till något större djup eller variation i striderna. Ljuspunkten är bossfighterna där duellerna med ljussablar kan bli riktigt underhållande och utmanande. Men överlag är resultatet ett konventionellt actionspel där Lucasarts inte vågat testa något nytt, utan använt ett enkelt och säkert koncept enligt standardmallen för genren. Eller som Yoda uttrycker det: "The fear of loss is a path to the dark side".
Plattform:

Fler spelrecensioner