Metal Slug 3

16:40 9 Dec 2004
Metal Slug 3 är den fjärde installationen i den frenetiska arkadmörsaren efter avstickaren Metal Slug X. Spelet bjuder på vilt skjutande när kommandosoldaterna i bästa Rambostil utgör enmansarméer i kampen mot onda bråda makter. Hotet består denna gång av utomjordlingar som vill lägga beslag på vår älskade planet. Har du spelat tidigare Metal Slug-spel lär du känna igen en del gamla antagonister som ansluter sig i kampen mot hotet utifrån yttre rymden. Vi känner igen devisen: när jorden hotas av yttre krafter så blir värsta fiender bästa vänner. Med vapen upp till tänderna och galna fordon inklusive den beryktade slugtanken flyger det bly och tentakler genom luften. Allt till de härliga toner som utgörs av hårdrock och arméorkesterns marschtrummor i härlig synergi. Efter långdragna Metal Slug X är banorna bättre avvägda i Metal Slug 3. Framförallt är möjligheten att välja alternativa vägar uppskattat. Spelar man om Metal Slug 3 får man chansen att uppleva helt nya partier på flera banorna som verkligen är som natt och dag i jämförelse med de andra sträckorna. Grafiken i Metal Slug 3 är pixelperfekt i bästa old school 2D. Den är så genomarbetad att man nästan kan tala om konstverk. Man upptäcker lustiga detaljer och uttryck som sätter en prägel som än idag spel i glansig 3D inte kan prestera. Ansiktsuttryck och rörelser kan bäst beskrivas som ett slags komisk serietidningsform. Man märker att tidens anda har färgat spelet, på en bana är det Yasser Arafat-inspirerade filurer som med svärd och pistoler attackerar hjälten. När de blir skjutna tar de upp en bomb och spränger sig själva i ett sista desperat försök att ta med sig hjälten i sin död. Metal Slug 3 är ett mästerverk inom sin genre. Det har enorm charm, humor och intensitet som saknar like - det är få spel som lyckas bibehålla ett sådant rasande tempo och även engagera utan att ta musten ur mig. Fast även om det är perfektion så är det ett föråldrat hantverk. Publiken idag skriker efter uppslukande FPS som Halo 2 och Half-Life 2 när man är ute efter action och inte plattformsaktig 2D-mörsande. Tyvärr speglar sig det i SNKs arbete. På en mässa i Japan visade de upp vad som verkar vara ett själlöst och sterilt Metal Slug i 3D. Ta chansen och testa Metal Slug 3, det kan vara sista gången du får tillfälle att skjuta frenetiskt i ett hysteriskt humoristiskt spel av den gamla skolan.
Plattform:

Fler spelrecensioner