Metal gear solid 3: subsistence

16:15 27 Sep 2006
I och med klassiska spionthrillern Metal gear solid blev Hideo Kojima industrins viktigaste producent. När Shigeru Miyamoto experimenterade med svampar och Tomonobu Itagaki vältrade sig i silikon viftade Kojima i stället i två actionspäckade manifest ett varnande finger för kärnvapen och kloning. Uppföljaren Metal gear solid 3: snake eater var mer fan service än propaganda och - men inte nödvändigtvis på grund av det - seriens svaga länk. Just därför behövs Subsistence, en späckad specialutgåva som visar sig vara allt Snake eater borde ha varit. Kojima är själv inte helt främmande för återutgivningar. Men till skillnad från den av Metal gear solid 2 där Kojimas vision av perfektion inte sträckte sig längre än huvudkaraktären på en skateboard, tillför Subsistence fri kamerakontroll och tajt online-baserad kurragömma. Att dessutom få de två MSX-originalen av Metal gear är mer än tillräckligt för att jag ska förlåta Kojima för Snake eater.
Plattform: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner