On the Wire

17:49 24 May 2000
Det här albumet spelades in i London 1988. Men när Trojan väntade på att defärdiga mastertejperna skulle levereras, fick de en dag höra att "Scratch" istället hade flyttat till Schweiz. Kanske inget att förvånas över om man ärbekant med Perrys arbetsmetoder, vilka inkluderar att bränna ned sin studiooch bete sig okonventionellt i största allmänhet. Nu, efter tolv år, verkar det dock som om Lee Perry har bestämt sig för atttiden är inne för dessa inspelningar att bli offentliga. Ett gott tecken äratt bland Perrys 80-talsproduktion i London märks även albumet Battle ofArmagideon, som innehöll miniklassikerna Introducing Myself och I Am AMadman. På båda albumen vinglar "The Upsetter" textmässigt mellan rättfärdigrastapoesi och konstigheter som på sin höjd är roliga. Så för att bedöma ettsådant här album får man nog räkna roots-poäng. Alltså ett plus för varje"go down, politician, in the bottom of hell", och ett (motvilligt) minus förvarje "sea captain wrapped in a napkin". Och nog hamnar vi en bit ovanför medel på On the Wire, kanske mycket tackvare hela tre Bob Marley-låtar, som ju Perry alltid har hävdat att det varhan själv som skrev. Jag vet inte hur mycket joddling som skulle krävas föratt förstöra Duppy Conquerer men Perry låter oss inte få reda på det utanhåller sig i stället cool och prisar Gud i en riktigt vacker version. KeepOn Moving blir sångmässigt lite värre åtgången men klarar sig tack vare denluftiga produktionen, förgylld med djurläten och gråtande barn som på delegendariska Black Ark-inspelningarna. Titelspåret är hyfsat klassisk LeePerry, där han än en gång visar att han är en lika bra producent i ettkliniskt rent 80-tal med elektroniska trummor, som i det dova 70-talet undersin glansperiod. Du som inte äger någon Lee Perry-skiva får absolut inte köpa den här, köpBob Marleys African Herbsman, The Congos Heart of the Congos eller Perrysegna Roast Fish, Collie-Weed And Cornbread i stället, musik som världen intehar sett maken till vare sig före eller efter. Men för dem som redan har demesta ur "The Upsetters" produktion kan On the Wire vara en påminnelse omatt vi borde vara tacksamma över att "Scratch" fortfarande är med oss ochöver att vår planet över huvud taget blivit begåvad med en musik-magiker somLee "Scratch" Perry.

Nöjesguidens nyhetsbrev

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!