Thåström - Beväpna dig med vingar

Patrik Forshage 00:52 14 Feb 2012

Thåström arbetar vidare med mångordiga monotona sånger med hans sedvanliga lyrikblandning av apokalyptisk ångest och självbiografiskt svårmod. Hans växande skara Dylanologer, som härleder och tolkar varje ord från Mästaren, bockar förnöjt åt namncheckandet av Velvet Underground och Jeffrey Lee Pierce, igen, men har svårare att svälja att även "som när Whitney sjunger Dolly" används som bild av det starka och goda.

Det kan vi avfärda som deras problem, men tyvärr finns det annat som är svårsmält. De spartanska arrangemangen från hans förra decennium hade skapat luft och dynamik även här, men de får se sig undanknuffade av ödesmättade stråkmaskinssjok och dovt postpunkigt mullrande pukor, som om Thåström nu gräver ner sig i Imperiet-perioden i sina nostalgiska tillbakablickar. Och även om fina Samarkanda och än mer titelspåret - en av de bästa låtar han gjort under 2000-talet - är starka nog att bära den sortens ballast tynger 80-talsmörkret på många ställen musiken rejält.

Bäst just nu: Musik

Seinabo Sey - For Madeleine EP

Vi upplever en stor artists förord till kommande mästerverk just nu.

David Bowie - Sue (or In A Season of Crime), 10”-singel

Vi upplever en stor artists fantastiska post scriptum just nu.

Dexys - Nowhere is Home (Fyra vinylskivor, eller varför inte fyra CD med två DVD och en bok, Absolute Dexys/Border)

Vi upplever en stor artists häpnadsväckande underhållande hybris just nu.

Diskoteket - Jag ser över mitt liv

Sara Berg 00:00 14 Dec 2014

Jag gillar ändå ljudbilden på den här sexspårsskivan. Det är mullrande, dramatiskt och trumbaserat, bitvis ganska trippigt och mörkt syntigt. Däremot är sången enerverande, den ligger för högt, låter för mycket och för yvigt, vilket stör ännu mer då texterna oftast saknar finess. Det är som om bandet gjort all den här skarpa och dovt euforiska musiken och så måste den kompletteras med ord och så hade de inte riktigt någonting att säga.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!